Ableton CPU Overload?

J

John Doe 41

Guest
Ik ben benieuwd of andere mensen dit probleem kennen.

In Ableton komt het bij mij vaak voor (zodra ik wat meer VST's en sporen in beslag neem) bij productiewerk dat tijdens het afspelen de CPU indicator geheel flipt (deze schiet somns door naar zelfs 200%) met als gevolg een hoop gehaper tijdens het afspelen (of over iedere seconde in de timeline gewoon 30 seconden doen
sm_frusti.gif
)
Maar wanneer ik in windows taakbeheer kijk, zie ik dat het werkelijke CPU gebruik totaal niet spoort met wat hij in Ableton aangeeft. Hier schiet hij soms wel door naar 80% voor een seconde of misschien twee, maar that's it.

Ik heb een AMD Dual Core 2.4 processor, gebruik Ableton 7.0.2, Windows Vista en gebruik VST's als Albino, Nexus, Predator, Blue, Vanguard, Izotope- Idrum enz.

Heb je al in de handleiding gekeken?

Ik heb een AMD Dual Core 2.4 processor, gebruik Ableton 7.0.2, Windows Vista en gebruik VST's als Albino, Nexus, Predator, Blue, Vanguard, Izotope- Idrum enz.

Stap 1: heb je in Ableton plugin multicore support aanstaan? Deze laat de plugin zelf meerdere cores gebruiken (als dit uitstaat krijg je gewoon x softsynths per core) - niet elke plugin werkt hier netjes mee.

Stap 2: probeer het probleem te herleiden naar een specifieke plugin die het voor de rest verziekt. Kijk eens of 'ie door z'n knietjes gaat als je alleen maar instances van Blue hebt, of alleen van Nexus, of...

Ik heb nog eens systematisch zo'n 22 sporen met 1 soort VST gevuld en zo het hele rijtje met VST's afgegaan, maar er is niet echt een specifieke waarbij het fout gaat. Wel bemerk ik dat bij de wat uitgebreidere VST's, alle VST's van Rop Papen (Albino 3, Predator, Blue) het probleem zich voordoet. Ik neem aan dat dit dan gewoon wat meer rekenkracht vereist dan mijn systeem op dat moment aankan.... :(

Back