Help: Veel CPU-gebruik Windows Vista? Upgrade aan te raden?

Daan vh

Stamgast
Ik kamp al een hele lange tijd met het probleem dat als ik muziek produce op mijn laptop, de CPU snel overbelast is. (Met kraken en haperingen tot gevolg)

Ik draai nog steeds Windows Vista en ik lees net dat " Echter veel nieuwe functies van Vista, zoals aero interface, leiden tot veel cpu-verbruik bij (zeer) veel gebruikers".

Zelfs met een min of meer degelijk audio interface (Novation Nio 2|4) blijf ik met deze problemen kampen.

Als ik enkel lichte vst's gebruik zoals bv. vanguard of synth1 zijn er nauwelijks problemen. (tenzij de 'release' of 'fat' parameter van vanguard te hoog staat, erg vervelend).
Maar ik kan dus nauwelijks zwaardere VST's draaien. Zelfs Albino 3 is een probleem.

Nu is de vraag: ligt dit aan het feit dat Vista teveel CPU opslokt? Zouden mijn problemen verholpen zijn als ik upgrade naar Windows 7?(Specs. van mijn laptop: http://tweakers.net/pricewatch/223564/acer-aspire-6530g-703g32mn.html#tab:info

Mijn audio interface: http://www.novationmusic.com/products/audio_interface/nio_2_4

DAW = Fruity Loops 8

Een vriend van me met ongeveer dezelfde vst's, DAW, oudere laptop en 'slechter' audio interface, kampt bijvoorbeeld níet met die problemen. (windows xp!)

Alvast heel erg bedankt, want mijn interesse voor het producen wordt elke dag minder en dat is spijtig aangezien het enkel komt door deze stomme technische problemen. :)

Bedankt alledrie! :)

Ik denk dat jullie gelijk hebben over XP, maar ik ben bang dat het binnenkort niet meer compatibel gaat zijn met hedendaagse software? (nuja, ik ken er eigenlijk niks van)
Zou 7 dan geen veiligere keuze zijn?

Heb zelf deze problemen met 7 ook...
Ik heb de 64 bit versie en daarmee heb ik vaak ook compatibility issues met VST's...
Zit er ook nogsteeds over te denken om terug te gaan naar XP.

Ik draai zelf OSX want niet zo'n windhoosfan maar dan heb je sommige programma's weer niet (of je draait Windhoos op je Mac)
Ik ga er van uit dat je een ouder systeem heb en Vista en 7 nogal veel cpu ruimte gebruiken..... dit betekend dat als je geen XP wilt draaien je je systeem zal moeten opleuken of een nieuw systeem zal moeten gaan aanschaffen (ga hier theoretisch van uit)
Maar dat zal je dus even moeten nakijken

Ik heb zelf niet zoveel problemen met Vista, heb een vergelijkbare wat oudere (Intel) laptop. Wel heb ik de harde schijf vervangen voor een 7200 toeren schijf, werkt aanmerkelijk sneller met laden van programma's en samples.

Ik heb ook gemerkt dat ingebouwde hardware als kaartlezers, een videokaart, netwerkkaart en een dvd-drive aardig wat latency-problemen kunnen geven. Je kunt het programmaatje dsp latency checker draaien en dan proberen om de hardware uit te schakelen via Apparaatbeheer.

Ik heb hierover laatst ook een artikel geschreven op mijn site, wellicht is dat interessant:

http://maakdigitalemuziek.nl/tipstrucs/windows-optimaliseren-voor-muziekproductie

vista is niet het lekkerste systeem om mee te produceren, maar als je al die aero schaduwshizzle en een hoop onzinnige services uitzet dan zou je er prima mee moeten kunnen werken. Er zijn sites te vinden waar precies staat vermeld wat welke services doen en je dus weet wat je uit kan zetten. Het kost wat tijd maar je kan vista behoorlijk kaal maken zodat je er goed mee uit de voeten kan

Installeer Windows 7

Kort gezegd: draait op elke pc die XP draait en ziet er uit als Vista.
Win7 is wat Vista had moeten zijn, Vista is gewoon een half afgemaakte tussenstap.
Al die grafische dingen draaien op Windows 7 zonder hoog CPU gebruik.

Back