Zelfbouw onzekerheden

Locus

Ingeburgerd
Beste allen,

sinds een poosje is bij mij de behoefte ontstaan mijn studiootje uit te breiden met 2 preamps. Ik heb al diverse discussies gelezen over alles wat er te verkrijgen is in alle mogelijke prijsklassen. Zo ook las ik over de mogelijkheid zelfbouw pre-amp kits te bestellen.

Nu wil ik even los van de kwaliteit van de amps weten, of een van jullie weleens aan een dergelijk project is begonnen als beginner.
Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met het repareren/bouwen van elektronica. Ik vroeg me af of een weldenkend mens met enige tijd en bereidheid tot voorbereiden/inlezen in staat is een dergelijk project tot een goed einde te brengen?

-Wat zijn de absolute benodigdheden en vaardigheden die je moet hebben om dit te doen.
-Is er verschil in moeilijkheid als het gaat om de diverse modellen?

Mijn oog viel op een product van eigen bodem:

http://www.herweijerelectronics.nl/zelfbouw/micpre/micpre.htm

een van jullie hiermee bekend?

Alle suggesties, af- en aanraders zijn zeer welkom.

Als je dat project wil gaan doen zoals je beschrijft dan kun je bijna elk project wel aan. Zeker als het gaat om en print en losse componenten die je alleen hoeft in te steken. Het project wat je aangeeft is niet echt ingewikkeld. Enige elektronica ervaring zou niet mis zijn maar op het internet zijn voldoende sites te vinden met basis elektronica uitleg bv:http://www.circuitsonline.net/

Als je al eea op het forum hebt gelezen weet je denk ik ook wel wat de minimale benodigdheden zijn zoals, soldeerbout en een multimeter.

Ik weet niet of ik als beginner voor een tube project zou gaan, kan behoorlijk gevaarlijk zijn zelfs als je even niet oplet of weet waar je mee bezig bent.
Een buis werkt op 250/300v DC (gelijkspanning) wat VEEL gevaarlijker is dan 220v AC (wisselspanning)
Ik zou voor een project als een ssl 9k gaan, deze is makkelijker te bouwen en heeft zichzelf allang bewezen en is heel veel over te vinden.
http://www.beatbazar.com/guests/ssltech/
boardss nodig? http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=10776.0

Ik ben het wat dat betreft helemaal met DaGoose eens..... ik ben ook niet begonnen met een tube project..... als ik jou was zou ik eerst eens wat eenvoudige projectjes in elkaar gaan zetten. Het zal je nog verbazen hoeveel werk erin gaat zitten. Onderdelen verzamelen, behuizing zoeken, pots en jacks goed aansluiten.....etc.

http://www.tonepad.com/default.asp

Op deze site staan veel leuke simpele en iets moeilijkere bouwprojectjes.
Echt waar je verkijkt je erop van "o dat zet ik wel ff in elkaar". Dat is 1 en het dan nog werkend krijgen is 2.
Dus probeer eerst een simpel filter oid in elkaar te plakken dan meteen met een levens gevaarlijk project te beginnen zoals een buizen pre-amp.

ps DIY is erg verslavend......

succes.:doei:

het lijkt wel alsof tegenwoordig iedereen schrikt als er een buis in een project zit. bij een buis komen wat hogere spanningen kijken maar als je dat weet en er rekening mee houd is het niets anders dan een transistor hoor (welliswaar wat verouderd). of is een voeding waar je ook met 230 bezig bent ook al ingewikkeld en spannend ;). ik denk dat als je eerste project iets met een buis is, je er behoorlijk wat van kan leren :eureka:

Op zich allemaal leerzaam, maar 300V= is idd niet lekker voor de spieren als je ff uitschiet oid :-) En bij het begin beginnen kan geen kwaad lijkt me,,,.. evenzogoed succes met de knutsel !

het lijkt wel alsof tegenwoordig iedereen schrikt als er een buis in een project zit. bij een buis komen wat hogere spanningen kijken maar als je dat weet en er rekening mee houd is het niets anders dan een transistor hoor (welliswaar wat verouderd). of is een voeding waar je ook met 230 bezig bent ook al ingewikkeld en spannend ;). ik denk dat als je eerste project iets met een buis is, je er behoorlijk wat van kan leren :eureka:

BIJNA helemaal mee eens...
alleen.... er is een GROOT verschil tussen een voeding waar 230v AC (wissel) binnenkomt en een project met buizen waar 250/300v DC (gelijkspanning) op staat met GROTE elco's die ook al is de spanning al een uur er af is nog steeds een lethal gelijkspanning kunnen bevatten!
Daar hoef je in een standaard voeding je geen zorgen over te maken, hoogstens 48v in het geval van een mic pre-amp.
Het verschil tussen AC en DC is behoorlijk groot als het gaat om dit soort spanningen...

Ik weet waar ik over praat met buizen etc en weet daardoor ook de gevaren ervan.

Ik denk zelfs dat je meer leert van een opamp/transistor based circuit dan van buizen eerlijk gezegd aangezien dit toch meer 'de standaard' is. Als je eenmaal een beetje weet hoe een opamp circuit werkt dan wordt een hoop meer duidelijk en kun je meer, goedkoper en vooral VEILIGER experimenteren. Daarna kun je met buizen aan het stoeien gaan.

Ik wil pennik ettek geen panic attack aanpraten maar ik zou echt voor een ander project gaan een vind dan zelf de ssl9k eeen leuke optie.
Heb zelf nog steeds boards liggen die gestuffed moet worden maar ja... zo heb ik ook nog een calrec, pm670 etc liggen die nog steeds niet gedaan zijn. 8o)

En inderdaad... wat den-der schrijft: pas op! DIYing is verslavend. :duivels:
zelf recentelijk een RIAA pre-amp afgerond voor in de woonkamer, parallel compression op gssl werkend, Lo pass filter naast de hipass en thrust komt er aan op de ssl, passive mastering insertbox klaar, sontec eq klaar. Bezig met een point to point extended pultec mastering eq met tubestage en stepped switches en ook nog bezig met een balanced/unbalnced board voor testomgeving.
Ik heb meer tijd nodig.. :(

buiten het feit dat het oppassen geblazen is met de HV van buizenamps, hoor en lees ik nooit over het uiteindelijke resultaat, een ding met buizen maken is op zich niet moeilijk.
een brok studiogereedschap met buizen, wat aan toch wel wat kwaliteitseisen moet voldoen wat betreft stabiliteit en vervorming is toch wel een heel ander verhaal.
ik zie op allerlei sites de meest waanzinnige dingen voorbijkomen, ook veel hi-gain zaken zoals mic preamps.
met voldoende ervaring zijn die goed te bouwen, als je verstand van, en ervaring met, buizen hebt.
anders kon het wel eens een kansloze missie worden.
( voorbeeld,...als het UA niet eens lukt een fatsoenlijke kloon van de la2a te maken, dan mag je ervan uitgaan dat zoiets als zelfbouwding redelijk lastig kan zijn voor een beginner)
maar het kan natuurlijk geen kwaad om , met de nodige voorzichtigheid wat betreft de hoogspanning een en ander uit te proberen.
groeten,
jeroen

buiten het feit dat het oppassen geblazen is met de HV van buizenamps, hoor en lees ik nooit over het uiteindelijke resultaat, een ding met buizen maken is op zich niet moeilijk.
een brok studiogereedschap met buizen, wat aan toch wel wat kwaliteitseisen moet voldoen wat betreft stabiliteit en vervorming is toch wel een heel ander verhaal.
ik zie op allerlei sites de meest waanzinnige dingen voorbijkomen, ook veel hi-gain zaken zoals mic preamps.
met voldoende ervaring zijn die goed te bouwen, als je verstand van, en ervaring met, buizen hebt.
anders kon het wel eens een kansloze missie worden.
( voorbeeld,...als het UA niet eens lukt een fatsoenlijke kloon van de la2a te maken, dan mag je ervan uitgaan dat zoiets als zelfbouwding redelijk lastig kan zijn voor een beginner)
maar het kan natuurlijk geen kwaad om , met de nodige voorzichtigheid wat betreft de hoogspanning een en ander uit te proberen.
groeten,
jeroen

inderdaad, de techniek van buizen is relatief simpel maar als het op goed en bromvrij bouwen aankomt word het al een stuk lastiger. Vooral als het komt op aarding kun je flink met je handen in het haar komen te zitten, soms werkt een starground perfect, dan weer niet etc.
la2a nabouwen is wel goed te doen, zal inderdaad nooit een 100% kopie worden omdat de trafo's voor input en output gewoon niet of heel moelijk te krijgen zijn welke toch voor een groot deel de sound bepalen.
Rest van de parts is nog wel aan te komen, zoals een fairchild tube (weet zo type niet uit mijn hoofd) word momenteel weer gemaakt, hoewel je daar wel de hoofdprijs voor betaald uiteraard. Zag op een forum iets voorbij komen over $3000,- aan parts en dan moet je hem nog zelf bouwen ook.

Viel me trouwens op aan het eerst geposte schema dat er geen schema van de voeding bijstaat, kan dus ook niet zien of er bleeding resistors inzitten(weerstanden die je elco's langzaam leeg laten lopen na uitzetten)
Verder zegt de input trafo mij niet zoveel maaar dat zegt niet zoveel, betekent niet dat ie slecht is ofzo maar denk persoonlijk dat het niet echt een pro trafo is en aangezien deze ook wel bepalend voor de sound.
Ik zou zelf ook gekozen hebben voor een trafo bij de output IPV de opamp (wel goede) stage.

simpel gedacht en leuk ezelsbruggetje voor AC en DC is overigens:
AC (wisselspanning) > de A van Alle kanten op (sinus)
DC (gelijkspanning) > de D van Dezelfde kant op

simpel gedacht en leuk ezelsbruggetje voor AC en DC is overigens:
AC (wisselspanning) > de A van Alle kanten op (sinus)
DC (gelijkspanning) > de D van Dezelfde kant op
of gewoon alternating current en direct current.
(met een factor verschil van sqrt(2) ofzo :L, ff vereenvoudigd gesteld...)

Back