voor midi theremin: spannings-range veranderen

SirSickSik

zwaar behaard lid
Mogguh mensen,
ik vroeg me af of iemand mij hier zou kunnen vertellen hoe ik een spannings-range van:
0.31 volts tot 3.05 volts
en een range van
0.41volts tot 2.6 volts
beide (met eigen circuits natuurlijk) kan omzetten naar een range van 0-5 volts?

ik ben bezig een midicontroller te bouwen met 6 sharp infrarood afstandssensoren en een miduino. De miduino heb ik al in elkaar gezet en is al geprogrammeerd en de sensoren heb ik ook al liggen... nu moet ik dus nog zorgen dat ik een waarde van 0 tot 5 volt kan doorsturen naar die miduino, die er dan midicontrol waardes van kan maken van 0-127...

dit is eigenlijk ook een van de laatste dingen die ik nog moet weten om dit apparaatje te laten werken, dus zou erg chill zijn als iemand dit mij kon vertellen...
Indien die af is zal ik natuurlijk ook de circuitschema's, foto's en besteladressen voor de onderdelen in een thread plaatsen zodat iedereen toch nog zelf een miditheremin kan bouwen:okdan:
(laten we zeggen dat door allerlei patentjes het niet mogelijk is voor een bedrijf om een dedicated midi-theremin te bouwen....dus we zullen het zelf moeten doen :biertje:)

sik

ik zou daarvoor wat opampjes gebruiken.
een optelversterker met daarachter een spannings- inverter.
en natuurlijk een trimpot voor de spanningsoffset en een voor de versterking.
( wel even berekenen natuurlijk, je hebt geen 100x spanningsversterking nodig.)
groeten,
jeroen

heeft iemand een circuitschema om een voltageoutput van een sensor te veranderen?

heeft iemand een circuitschema om een voltageoutput van een sensor te veranderen?

is er daarvoor geen circuitschema dat ik kan gebruiken?
ik ben namelijk niet bepaald heel erg geskilled in dit soort electronica....
ben nog steeds bezig met mijn eerste DIY filter en oscilator(zie andere thread) ik mis ook nog componenten, dus kan ook niet bepaald verder op dit moment.... Maarja, voordat ik precies weet hoe ik dit zou moeten fixen, zal ik echt eerst al mijn oude electronicakennis van de middelbare school moeten opfrissen... een schemaatje zou in dit geval een stuk sneller werken en mij een hoop kopzorgen schelen..

google eens op "schmitt trigger" of "comparator" ik denk dat je dan een heel eind komt.

ik bedoelde re-scaling van het sensor signaal naar 0-5 volts

ik bedoelde re-scaling van het sensor signaal naar 0-5 volts

ik heb het idee dat die laatste niet echt gaat werken.... als ik dit zo zie, zou dit alleen werken voor een sensor met een digitale aan/uit trigger...oftewel, eentje die met die schmitt trigger enkel de voltages 0 en 5 als uitput heeft.... De sensoren die ik heb zijn afstandsmeters, dus geven een getal tussen 0.2 en 3 volts. Dus deze range moet opnieuw gescaled worden naar de 0 tot 5 volts. (0.2 wordt dus 0 volt en 3 wordt 5 volts.... 1.6 volts van de sensor zou dan omgezet moeten worden naar 2.5 volts)
Ik begreep dat dit met die opamps zou moeten kunnen, maar om eerlijk te zijn is dit voor het eerst dat ik van deze dingen hoor.. dus ik weet niet of ik een opamp zou moeten bouwen vanuit onderdelen, of dat een opamp gewoon een componentje is dat je kunt kopen....heb m niet zien staan tussen de componenten van de electronicahandel hier in de buurt..

hoi,
ik zou als ik jou was eerst even wat eenvoudige dingen bouwen (werkend dus)
en af en toe iets lezen over elektronica in de diverse hobbiebladen en internet.
het gaat je niet lukken als je niet weet wat een opamp is, dan missen er teveel dingen.
sucses
groeten,
jeroen

tja, ik heb die infrarood sensoren en de miduino al...dus ik wil nu toch echt dat ding gaan afbouwen voordat ik met iets anders verder ga...
ik kreeg dit opgestuurd van de gast die de miduino bouwt. Kan iemand zien of het klopt?

Attachments

• IR_interface.GIF
    IR_interface.GIF
    9,1 KB · Bekeken: 100
Back