falende hardware, software en andere dingen die met drank niet op te lossen zijn....

solid state disk

oftewel flash geheugen achtige harddisks..
technologie hiervan evolueert razend snel, prijs halveert om de 6 maand terwijl de snelheid en capaciteit blijft verdubbelen.

binnen ier en 5 jaar gebruikt niemand nog harddisks alsjet mij vraagt.
zou graag SSD in mijn oude macs hebben.

De vierde is waarom dat je een aparte computer voor muziek hebt (minimaliseren van conflicten).

Jammer dat als je in 'n Windowsomgeving werkt, je automatisch zit opgescheept met 'n hoop overbodige luxe die je er niet uit krijgt (zoals die movie-editor in XP :stupid).

Wat betreft drivers is het vaak niet zozeer de fabrikant van de interface die fouten maakt, maar degene die 't besturingsprogramma heeft ontworpen en z'n code niet zo graag (deels) openbaar maakt. Resultaat hiervan is dat in Vista ze bij Microsoft hebben besloten de drivers zelf eerst te controleren / geheel zelf te schrijven. Dat is op zich weer geen slechte ontwikkeling, zolang ze maar alle ins en outs van het product kennen.

Ik heb twee setups: 1 met al mijn hardware via midi aan een Atari ST en 1 met een laptop vol met software (legaal nog wel) en een Audiophile USB eraan. Als ik met setup 1 bezig ben komt er (bijna) altijd wat uit.. ik maak MUZIEK.
Als ik met setup 2 bezig ben (met 100x meer mogelijkheden dan setup 1) dan ben ik vaak de helft van de tijd bezig met het draaiende houden van het systeem en heb ik daarna vaak niet eens zin meer om muziek te maken....

Dit herken ik ook. Ik kan nog wel 's verlangen naar m'n Atari. Ik zat onlangs oude eigen muziekjes te luisteren en ontdekte dat ik toen deed wat me nu nog maar moeilijk lukt: ervoor gaan zitten, focussen, alleen met de muziek bezig zijn. Zelfs een aantal tracks die alleen met een RY-30 zijn gemaakt (meegenomen op vakantie) en later zijn gepimpt, gereleased nog wel! Ik ken alleen m'n virus nog zo goed als ik vroeger al m'n machines kende...

Ik heb inmiddels een setup rond monomachine en machinedrum, ook voor sequencing, maar dat is toch weer te beperkt om lekker snel te werken op de externe machines.

Less is more, op het moment dat je wat synths hebt staan en iets hebt om op te nemen...

ik herken me in eerste instantie wel in het verhaal. toen ik nog 8 hardwaresynths had en deze via midi aanstuurde met cakewalk pro audio op windows 95 had ik nergens problemen mee. Enige audio die eraan te pas kwam was het opnemen van de master-out van de mengtafel (spirit folio sx in die tijd) en klaar was het nummer.

Toen ik met steeds minder hardware synths werkte en meer met Sonar 3 tm 6 begon te doen begon ook het gezeik. vst's en meer audiotracks, windows xp en een low-end geluidskaart (m-audio 2496) maakten dat ik meer bezig was met oplossen van click, pops, stutters, en "motorboating" zoals het op sonar forum heet, dan met muziek maken. de ene plug-in werkte wel goed (fabfilter plugs bijvoorbeeld, altijd stabiel), de ander minder (Moog ModularV, Korg Legacy, kraak, kraak, crash). en dat met volledig legale OS, sequencer en plug-ins op een machine waarvan de specs altijd meer dan ruim bemeten waren.

Maaaarrrr..... Ik moet zeggen dat met mijn huidige, alleen voor muziek gebruikte, systeem erg lekker kan werken!
een Quad core 2.4, 4 gb ram, OS hard disk en audio hard disk; windows XP sp2 gestript van alles wat niet nodig is voor muziek en getuned tot in de puntjes.
daarbij moet ik zeggen dat de overstap van m-audio naar RME fireface400 ook een wereld van verschil maakt aan stabiliteit en Sonar met de overstap van versie 7 naar 8 zich puur hebben gericht op het stabiliseren van de audio engine en ze daar heel goed in geslaagd zijn. Dus voor mij de combinatie van Quad core, Win XP, RME en Sonar 8 een erg stabiele muziekomgeving is waarin het prettig werken is.

maar er is dus een periode geweest waarin het inderdaad kommer en kwel was maar nu is het echt pc aanzetten en muziek maken!

Back