Aantal vragen mbt gebruik GigaStudio & HALion en Terratec EWX 24/96

Knakker

Ingeburgerd
Ik heb recentelijk 2e hands (erg goedkoop) een Terratec EWX 24/96 aangeschaft, en ben wat gaan spelen met GigaStudio & HALion. Ik loop tegen een aantal probleempjes aan, vandaar dat ik hier post.

* Als ik HALion gebruik, dan loop ik tegen het probleem aan dat naar mate ik meer instrumenten toevoeg, HALion 'vergeet' bepaalde tracks af te spelen. Als ik dan de track selecteer die niet speelt, dan begint die pas met spelen. Ik had dit probleem ook al bij mijn vorige (cheape) geluidskaart. Met de EWX 24/96 is dat probleem er nog steeds. Wat kan dit zijn?

* Naar mate ik meer instrumenten in GigaStudio laadt dan wordt het algemene geluidsniveau lager. Als ik Multiclient GSIF/ASIO aanvink in mn Terratec control panel, dan is dit overigens minder. Ook is er nogal een verschil tussen de geluidsniveaus van de verschillende samples. Wat doe ik hieraan?

* Ik heb een aantal orchestrale MIDI bestanden van het internet gedownload (een paar klassieke pianoconcerten), GigaStudio wil bij het afspelen daarvan nogal eens switchen van instrument, ik gok dat dit komt door instructies vanuit het MIDI bestand. Hoe kan ik forceren dat de instrumenten op de kanalen blijven zitten die ik ze toewijs?

* Als ik nadat ik GigaStudio gestart heb CuBase start, dan krijg ik allemaal errors (cannot open audio device), en bij het afsluiten van CuBase heeft CuBase allemaal ongeldige bewerkingen uitgevoerd (windows error). Als CuBase start zónder GigaStudio dan is er niets aan de hand. Nu heb ik begrepen dat de multiclient drivers van Terratec nou niet echt optimaal zijn, en op zich werkt het allemaal ok - alleen die errors zijn heel vervelend :P kan ik ze ook uitzetten?

Bedankt voor jullie antwoord!

Origineel geplaatst door Knakker
Ik draai Windows XP Prof NL op een Intel Pentium4 2.4 Ghz / Asus P3B533E / 512 Mb Geheugen.

OK multi-client en GSIF zijn nieuw voor mij, onder win2k deed hij dat nog niet toen ik hem nog had (2000 en XP zijn 'het zelfde').

Ik denk dat het multi-client verhaal nog niet zo lekker draait, zeker met GSIF er bij.

Terratec staat niet bekend om zijn stabiele/bugfree drivers maar de laatste 'gewone' drivers voor 2000 / XP waren dat per uitzondering wel.

Als je de knaken hebt om GS te draaien dan is het niet onverstandig om het dubbele uit te geven aan een geluidskaart.

M-Audio heeft een paar hele goede en competitief geprijsde modellen, met stabiele drivers.

RME en Motu zijn wat te veel van het goede denk ik.

Voor gewoon normaal analoog ASIO werk vind ik de EWX 24/96 nog steeds top hoor.

Waarom heb ik de EWX 24/96 gekocht? Heel simpel, kon em voor 75 euro overnemen (compleet met doos & alles wat erbij zit)... dat het algemeen geluidsniveau omlaag gaat naarmate ik meer instrumenten toevoeg; ligt dat aan deze geluidskaart?

Probleempje is dat ik de knaken om GS te draaien ook niet heb; we zullen maar zeggen dat ik de software en een hele rits samples van een vriend ter evaluatie heb mogen lenen. Ik weet dus niet of deze problemen aan mijn geluidskaart of aan de software ligt. Vandaar de vraag.

Het lijkt me dat de eerste en derde vraag sowieso niet gerelateerd zijn aan de geluidskaart; het probleem met HALion had ik met een simpele Hercules Fortissimo II ook ... (die had alleen latency van 60 ms en ging bij meer dan 4 instrumenten in CuBase over zn nek).

En de 2e en 3e vraag gaan deels over het gebruik van GigaStudio: is er niet een knop om het geluidsniveau van een sample te normalizen? En ik kan het niet zo instellen dat GigaStudio de PC van CuBase/het MIDI bestand negeert?

Re: Aantal vragen mbt gebruik GigaStudio & HALion en Terratec EWX 24/96

Ik heb recentelijk 2e hands (erg goedkoop) een Terratec EWX 24/96 aangeschaft, en ben wat gaan spelen met GigaStudio & HALion. Ik loop tegen een aantal probleempjes aan, vandaar dat ik hier post.

* Als ik HALion gebruik, dan loop ik tegen het probleem aan dat naar mate ik meer instrumenten toevoeg, HALion 'vergeet' bepaalde tracks af te spelen. Als ik dan de track selecteer die niet speelt, dan begint die pas met spelen. Ik had dit probleem ook al bij mijn vorige (cheape) geluidskaart. Met de EWX 24/96 is dat probleem er nog steeds. Wat kan dit zijn?

* Naar mate ik meer instrumenten in GigaStudio laadt dan wordt het algemene geluidsniveau lager. Als ik Multiclient GSIF/ASIO aanvink in mn Terratec control panel, dan is dit overigens minder. Ook is er nogal een verschil tussen de geluidsniveaus van de verschillende samples. Wat doe ik hieraan?

* Ik heb een aantal orchestrale MIDI bestanden van het internet gedownload (een paar klassieke pianoconcerten), GigaStudio wil bij het afspelen daarvan nogal eens switchen van instrument, ik gok dat dit komt door instructies vanuit het MIDI bestand. Hoe kan ik forceren dat de instrumenten op de kanalen blijven zitten die ik ze toewijs?

* Als ik nadat ik GigaStudio gestart heb CuBase start, dan krijg ik allemaal errors (cannot open audio device), en bij het afsluiten van CuBase heeft CuBase allemaal ongeldige bewerkingen uitgevoerd (windows error). Als CuBase start zónder GigaStudio dan is er niets aan de hand. Nu heb ik begrepen dat de multiclient drivers van Terratec nou niet echt optimaal zijn, en op zich werkt het allemaal ok - alleen die errors zijn heel vervelend :P kan ik ze ook uitzetten?

Bedankt voor jullie antwoord!

Gigastudio is gewoon bagger onder Windows Xp.
Je kunt beter in de richting van Hallion of Kontakt kijken.

Cheers,
rob

Is dat onder Windows 2000 beter dan XP of nog steeds kut?

Dat weet ik niet. Windows XP lijkt heel veel op Windows 2000.
Moest vanwege een sound project de zaak aanleveren in Giga formaat.
Heb het toen gekocht, maar echt ik vind het drie keer niks.
Misschien leuk voor acoustische instrumenten, maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen.
Krijg eerder darm en maagklachten. ;)

Rob

Oh, okee :)

Ik kan in HALion ook GigaSamples importeren (worden dan omgezet in HALion/fxp), en dat werkt prima voor Giga 1.0 bestanden. Echter voor v2.0 gigasamples worden de samples wel correct uit het gig bestand gehaald (ik kan ze afspelen in mediaplayer), maar het fxp instrument-bestand lijkt niet te werken. Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb weinig zin om elk bestandje handmatig toe te gaan voegen...

Oh, okee :)

Ik kan in HALion ook GigaSamples importeren (worden dan omgezet in HALion/fxp), en dat werkt prima voor Giga 1.0 bestanden. Echter voor v2.0 gigasamples worden de samples wel correct uit het gig bestand gehaald (ik kan ze afspelen in mediaplayer), maar het fxp instrument-bestand lijkt niet te werken. Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb weinig zin om elk bestandje handmatig toe te gaan voegen...

Ik heb zelf al heel lang niet meer gekeken of er een update is.
De sounds (v.2.0) importeerde goed in Kontakt.
In HALlion heb ik dat niet geprobeert.

Bijde doen streaming (HAllion en Kontakt). Gewoon proberen dus.

Rob

Kontakt is een toppertje!

Kontakt is een toppertje!

Ik heb NI Kontakt geinstalleerd, en _alle_ problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon! Het is een VST Instrument, dus de integratie is net zo makkelijk als HALion, en ik hoef geen bestandsconversie uit te voeren. Ik ben dus méér dan tevreden! Bedankt :okdan:

Laatst gewijzigd:
Re: Kontakt is een toppertje!

Re: Kontakt is een toppertje!

Ik heb NI Kontakt geinstalleerd, en _alle_ problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon! Het is een VST Instrument, dus de integratie is net zo makkelijk als HALion, en ik hoef geen bestandsconversie uit te voeren. Ik ben dus méér dan tevreden! Bedankt :okdan:

Dat is goed nieuws! Veel plezier met Kontakt,

Rob

Er is echter wel één probleem... Kontakt streamt dus niet - in ieder geval niet zoals GigaStudio en HALion. Samples ter grootte van 200 mb (zoals de meeste van mij) zijn geen probleem, maar mijn 1.3 gb piano sample krijg ik niet geladen (duurt veeeeeeeel te lang, en dan raak ik out of memory), en met mn 600 mb Fender Rhodes heeft ie het ook niet bepaald makkelijk (krijg ik uiteindelijk wel geladen). Hier is weinig aan te doen lijkt me, of niet? Ik kan iig nergens een optie in Kontakt vinden om wel van HD te streamen...

Is er onlangs geen update uitgekomen die wel streamed? (kontakt dus)

Zo niet dan moeten ze het wel fixen, en terrecht. Of je moet Gb's in je computer prikken, kan ook maar da's niet goedkoop.

Er is echter wel één probleem... Kontakt streamt dus niet - in ieder geval niet zoals GigaStudio en HALion. Samples ter grootte van 200 mb (zoals de meeste van mij) zijn geen probleem, maar mijn 1.3 gb piano sample krijg ik niet geladen (duurt veeeeeeeel te lang, en dan raak ik out of memory), en met mn 600 mb Fender Rhodes heeft ie het ook niet bepaald makkelijk (krijg ik uiteindelijk wel geladen). Hier is weinig aan te doen lijkt me, of niet? Ik kan iig nergens een optie in Kontakt vinden om wel van HD te streamen...

Kontakt 1.2 is uitgekomen met streaming en is the downloaden at Native Instruments.
Wat betreft Fender Rhodes. Dan kun je beter de CD-ROM van Wizoo nemen. 600Mb vind ik erg overdreven voor een Fender Rhodes.

Cheers,
Rob

Hi,

Ik heb ze zojuist alletwee getest en ben toch van mening dat voor native giga files Gigastudio (in ieder geval hier) het beste werkt.

Kontakt vreet mijn systemresources als ik (wat grotere) gigs laadt. Door de conversie naar wav worden de bestanden op schijf bijna wel 2 keer zo groot, en het RAM gebruik van Kontakt is ook stukken groter. Om over de laadtijd maar niet te spreken.

Wellicht dat de Motu sampler het perfecte sampleprog wordt.... Ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

hP

Back