kapotte actieve box

r2o

0906 d's een lekker synth
hallo zou iemand mij kunnen helpen of uitleggen wat er mis is.

het zit zo, ik heb twee actieve monitor boxen van roland die ik gebruik als monitors. since eregisteren doet er een raar. ( ik heb er wel een beetje mee zitten rommelen in verband met cleaning) de coon vna de speaker slaat naar binnen. het ziet er uit of er een 9 volt blokje op de spieker word gezet. hoe, wat, kan ik er aan doen, en is dit nog te maken. die gene (die actieve box)heeft wel twee dagen in de schuur gestaan met vorst ik hoop niet dat hij daarom kapot is.

:frons:

Het eerst waar ik aan moet denken bij de combinatie "actieve electronica" + "vrieskou" zijn ed condensators.
Misschien is er een condensator als gevolg van de kou doodgegaan.

kan je een condensator gemakkelijk verkrijgen, hoe ziet een condensator er uit ?

Attachments

• DSC00126.JPG
    DSC00126.JPG
    59 KB · Bekeken: 80
  • DSC00125.JPG
    DSC00125.JPG
    56,4 KB · Bekeken: 76
Laatst gewijzigd:
kan je een condensator gemakkelijk verkrijgen, hoe ziet een condensator er uit ?
Condensators zijn heel makkelijk te verkrijgen, als er een condensator defect is dan zal het een elco zijn (pas op als je deze vervangt! heeft een polariteit). ff op wikipedia elco intypen en je weet hoe deze eruit ziet :).
Ik zou eerst de monitor wat laten drogen als deze in vorst heeft gestaan, als het de condensator zou zijn die defect is dan kan je deze "reanimeren" door monitor even aan te zetten en terug uittezetten even wachten, monitor terug even aanzetten maar iets langer en terug even uitzetten, monitor terug aanzetten (nog iets langer) en terug uitzetten,.... you get the piont :) (ik moet wel zeggen dat dit niet altijd werkt, maar het proberen waard :p)
p.s.: heb je het probleem ook als je ingang afkoppelt?
Grtzz

p.s.: heb je het probleem ook als je ingang afkoppelt?

nee het is zonder ingang signaal. maar ik durf hem niet te lang aan te houden want ik ben bang dat ik de spieker opblaas. want hij geeft een heel hard ronkend geluid. en het lijkt wel dat ik dan ook electronica ruik.

Elcootje kan ik evt wel voor je vervangen als je zelf geen soldeer held bent....pb me dan maar even.....ik ben woonachtig te purmerend...

citaat wikipedia Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning).

hoe kan je een elco die is ingesoldeerd in een printplaat testen.

Met een hele dure multimeter......maar een elcootje kost maar een paar euro dus zo een ramp is het niet....is echt een werkje van 10 minuten nog geeneens.....

Met een hele dure multimeter......maar een elcootje kost maar een paar euro dus zo een ramp is het niet....is echt een werkje van 10 minuten nog geeneens.....

dus testen is geen oopsie begrijp ik welk zou jij als eerste proberen te vervangen.

Attachments

• DSC00127.JPG
    DSC00127.JPG
    133,8 KB · Bekeken: 75
  • DSC00129.JPG
    DSC00129.JPG
    145 KB · Bekeken: 69
Is er 1 van de elco's die bol staat? Of dat z'n hoedje (het bovenste stukkie alu) boller is dan de anderen? Daar zou ik mee beginnen.....mochten ze er allemaal nog hetzelfde uitzien dan zou het gokken worden...je kan ze evt ook allemaal vervangen.....als ik naar je foto's kijk zie ik niet 123 welke nou rot zou kunnen zijn.......

ff een tip voor de volgende keer......als apparatuur van buiten komt altijd even een uur ofzo laten acclimatiseren in zijn nwe omgeving. Dan is het temperatuur verschil nl niet zo groot en krijgt de electronica niet zo op zijn flikker. Ook is het buiten vaak vochtiger dan binnen, zo heeft de apparatuur even de tijd om het vocht kwijt te raken in zijn nwe drogere omgeving.......zomaar wat tips, die echt wel helpen.....zelf als ik iets nieuws koop laat ik het vaak even een uurtje gewoon staan, geen stekker in het stopcontact.....even laten "wennen" laten we maar zeggen. Ondanks dat de drang om met je nwe speelgoed te spelen groot kan zijn......maar liever een uur wachten dan weken huilen;{

citaat wikipedia Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning).

hoe kan je een elco die is ingesoldeerd in een printplaat testen.

Hoelang heb je die boxen daar eigenlijk laten liggen?

Als het een defecte Elco is zal het volgens mij 1 van die 2 grote elco's zijn aangezien hij tegen 50 of 100Hz bromt? Natuurlijk kan ik niet met zekerheid zeggen dat het aan die elco's ligt... het kan evengoed iets anders zijn.. om goed te zijn zou je alles moeten uitmeten.. maar daar kruipt veel tijd/geld in. en uihm, heb je alle contacten (de draadjes die met conector op de print zitten) al eens aangeduwt? Soms zijn het echt stomme dingen die je niet direct ziet waardoor materiaal niet werkt :) Grtzz

het hoeft natuurlijk helemaal niet aan een van de elco's te liggen. TS geeft zelf aan de speaker open te hebben gemaakt om hem te cleanen...waarom dat eigenlijk :confused:

@dender:
heb jij je aandelen in elco fabrikanten gestoken? of ben jij de synthdoctor "ik vervang je elco's wel even".
Om een elco te meten heb je niet persee een dure multimeter nodig hoor. met een gewoon €5,- gamma multimetertje kun je ze gewoon in de ohmse stand doormeten (elco's hoeven niet bol te staan, zodat je kan zien of ze defect zijn!)

Ik zou de TS eerder aanraden om hem nog eens open te maken en de stappen van je cleaning proces door te lopen en te kijken of je niet iets verkeerd hebt gedaan (qua aansluitingen)

Het hoeft idd niet aan de elco's te liggen maar aangezien dat woofertje veel uitwijkt op het ritme van 50 of 100Hz (vermoed ik?) is er veel kans dat het met de voeding heeft te maken... gelijkrichting en alles daarrond (en dus ook de elco's aangezien deze wrs voor de afvlakking/buffer zorgen?) en zoals ik in vorig bericht al eens had gezegd alle connectors eens nakijken eventueel eens los trekken en terug aankoppelen.
Grtzz

Ja heb je ze niet zien liggen DenDericon Elco's?????? Van een afstand is het moeilijk om een prognose van iemand anders zijn probleem te maken.....
MLB zegt:
Het eerst waar ik aan moet denken bij de combinatie "actieve electronica" + "vrieskou" zijn ed condensators.
Misschien is er een condensator als gevolg van de kou doodgegaan.

Hij heeft zijn boxen ten slotte met heftige vorst buiten laten staan, althans in een onverwarmde schuur......als het 's nacht min 15 is en je haalt ze de volgende dag naar binnen en je zet ze meteen aan, ja dan kan er toch echt wel een elco naar de tief gaan.....

Daarbij ruikt de TS een electronica lucht als hij zijn speakers aanzet....en daarbij moet je mijn bericht eens even goed doorlezen....ik zeg ook dat ze allemaal hetzelfde eruit kunnen zien, die elco's, en toch defect zouden kunnen zijn......maar goed.:doei:

en idd het hoeft ook niet aan een elco te liggen.......

Maar even terug naar het probleem....zijn cone van de woofer slaat naar binnen....dus in plaats van blazen trekt ie vacuum......hmmmmmm weet jij wat dat is dan Penik???:geslaagd:

Nu ik eens even nadenk (voor de keren dat ik dat doe :)) als deze bromt en naar binnen trekt... zou het dan niet kunnen zijn dat er dc of zo goed als dc over dat woofertje staat? zou ook de elektronica geur kunnen verklaren...

Ja heb je ze niet zien liggen DenDericon Elco's?????? Van een afstand is het moeilijk om een prognose van iemand anders zijn probleem te maken.....
MLB zegt:

Hij heeft zijn boxen ten slotte met heftige vorst buiten laten staan, althans in een onverwarmde schuur......als het 's nacht min 15 is en je haalt ze de volgende dag naar binnen en je zet ze meteen aan, ja dan kan er toch echt wel een elco naar de tief gaan.....

Daarbij ruikt de TS een electronica lucht als hij zijn speakers aanzet....en daarbij moet je mijn bericht eens even goed doorlezen....ik zeg ook dat ze allemaal hetzelfde eruit kunnen zien, die elco's, en toch defect zouden kunnen zijn......maar goed.:doei:

en idd het hoeft ook niet aan een elco te liggen.......

Maar even terug naar het probleem....zijn cone van de woofer slaat naar binnen....dus in plaats van blazen trekt ie vacuum......hmmmmmm weet jij wat dat is dan Penik???:geslaagd:

heb de thread goed doorgelezen hoor en ben best met je eens dat het op een afstand moeilijk te zeggen is.
MBL geeft ook maar een voorzet, en dat hoeft niet altijd de juiste te zijn. er wordt alleen door iedereen zo op door gefantaseerd. en TS geeft aan dat hij er zelf in heeft lopen rommelen vandaar dat je het ook eens eerst eens bij jezelf kan zoeken. meeste speakers hebben een DC beveiligings circuit dus dit kan het trillen niet veroorzaken. daarbij zijn het actieve speakers en zit er ,lijkt me, geen versterker voor die dit kan veroorzaken.
elektronica ruikt altijd op een of andere manier...vraag is alleen...hoe het ruikt :duivels:

Nu ik eens even nadenk (voor de keren dat ik dat doe :)) als deze bromt en naar binnen trekt... zou het dan niet kunnen zijn dat er dc of zo goed als dc over dat woofertje staat? zou ook de elektronica geur kunnen verklaren...

Ik denk dat je in de goede richting zit.....

@ r2o

Met het schoonmaken heb je toen ook kabels los gehaald? Zo ja heb je die weer juist aangesloten? Je zou dit kunnen checken/vergelijken met je andere box die het wel goed doet.
Vanavond was ik bij een vriend van me die al heel lang in de audioverhuur zit en hij zei me dat je last hebt van een fase omwisseling....ipv van "duwen", "trekt" jou box nu.....
Als ik jou was zou ik je twee monitors even met elkaar vergelijken of de bedrading wel klopt. Waarschijnlijk ligt het daaraan.

Ik denk dat je in de goede richting zit.....

@ r2o

Met het schoonmaken heb je toen ook kabels los gehaald? Zo ja heb je die weer juist aangesloten? Je zou dit kunnen checken/vergelijken met je andere box die het wel goed doet.
Vanavond was ik bij een vriend van me die al heel lang in de audioverhuur zit en hij zei me dat je last hebt van een fase omwisseling....ipv van "duwen", "trekt" jou box nu.....
Als ik jou was zou ik je twee monitors even met elkaar vergelijken of de bedrading wel klopt. Waarschijnlijk ligt het daaraan.

ik heb de draden vergeleken met de andere , op de print plaat staat zelf ook welke kleur ze moeten hebben. dus daar zit geen fout in. maar het is wel een moeilijkere kwestie dan ik had verwacht. dus ga ik morgen langs een electronica zaak misschien kunnen de mensen me daar helpen. Op afstand is het voor mij toch te moeilijk. Ik vraag het daar gewoon moet toch kunnen niet.

het was niet alleen cleanen hoor, ik heb tussen het hout waar een scheurtje in zat heb ik kit gespoten, dus was het ook een soort reparatie :kimono:

Back