Ik gebruik zelf bijvoorbeeld erg weining eq (omdat ik gewoon echt slecht ben in het horen wat ik nou aan het veranderen ben) en gebruik toch vaak redelijk veel geluiden over elkaar en het klinkt toch meestal wel ok.
Misschien gebruik ik gewoon instinctief de juiste geluiden...maar er zijn natuurlijk wel dingen waar je op kunt letten. Zelfs in dance muziek heb je vaak vaste geluiden, een stevige beat, een bass synth, melodische elementen, en "opvul" geluiden. Deze hebben allemaal lijkt me toch ook wel een eigen deel van het klankenspectrum. Verder is het vaak niet praktisch om meer dan twee vette synth klanken over elkaar te laten lopen, en soms klinkt een patch geweldig vet in z'n eentje, maar valt er veel van weg in de mix omdat andere instrumenten ook hun plek opeisen.
Je kunt geluiden ook ruimtelijk van elkaar scheiden om ze meer ruimte te geven, zelf geef ik graag een beetje chorus mee aan opvulgeluid, zodat het een beetje z'n eigen plek krijgt in de mix, waardoor het niet weggedrukt wordt door de hoofdgeluiden, maar ook met flangers en reverbs kun je ruimtes creƫren. Chorus werkt in de breedte, reverb in de diepte.
wat betreft panning...vaste regels? Waarom zouden daar vaste regels voor zijn? Ok, het is meestal goed om bijvoorbeeld je bas geluiden gewoon in het midden te houden, maar voor de rest kun je al een hoop scheiding aan brengen tussen geluiden door panning, niet te veel anders wordt het gauw onsamenhangend, maar een beetje is genoeg. Autopanners zijn ook leuk om je mix wat levendiger te maken.
Je kunt ook eens dingen proberen als: alle niet-bas geluiden door een highpass filter gooien (niet te veel wegfilteren, maar net totdat je het begint te horen) andersom met de basgeluiden.