Hoe meer geluiden hoe doffer

jopjoey

Ingeburgerd
Hoe meer geluiden (polyphony??) ik gebruik onder elkaar hoe doffer het wordt.
Een ritme maken met bas en een synth geluidje blijft wel scherp, maar zet ik hier een vette melodie onder die veel geluidlagen gebruikt, wordt ie in eenkeer dof.
Doe ik de melodie los zonder beat of effecten dan klinkt ie gewoon wel scherp..
Hoe komt dit? Ligt dit aan mn soundcard?
Of is mn melodie gewoon niet goed getuned?

Re: Hoe meer geluiden hoe doffer

Origineel geplaatst door jopjoey
Hoe meer geluiden (polyphony??) ik gebruik onder elkaar hoe doffer het wordt.
Een ritme maken met bas en een synth geluidje blijft wel scherp, maar zet ik hier een vette melodie onder die veel geluidlagen gebruikt, wordt ie in eenkeer dof.
Doe ik de melodie los zonder beat of effecten dan klinkt ie gewoon wel scherp..
Hoe komt dit? Ligt dit aan mn soundcard?
Of is mn melodie gewoon niet goed getuned?

Te veel frequentieoverlap tussen de geluiden.

zoiets dacht ik al maar, ik snap niet veel van eq en.
In cubase zit wel een goeie mixer vind ik zelf.
Maar de vraag is, op welke frequenties moet welk geluid zetten?
zonder te equalizen klinkt het dof,
maar als ik ze eq dan wordt het ene geluid scherper en de ander doffer.....
Dus ik moet de verschillende geluiden niet overlappen in de frequentie.
Maar hoe zie ik bij welke frequentie wat overlapt.
Zijn hier bepaalde effecten voor die een geluid binnen een bepaalde frequentie houden?

Is dat niet op te lossen door een beetje met je panning te spelen?

PAnning... mmm
Daar zijn toch vaste regels voor?
Ik gebruik t zelden omdat ik die regels niet ken.
Hoeveel procent links rechts en welke toon soorten enzo...
Ik heb t wel eens gedaan, maar kwam niet tot t gewenste resultaat.
Misschien deed ik het verkeerd? Iemand?

In principe moet je je geluiden ook weten te combineren, niet ieder geluid kan samen met een ander geluid. En dat is een kwestie van ervaring. Wat dat betreft zit rock duidelijk in elkaar, iedere keer dezelfde instrumenten, die van nature elkaar niet al te veel in de weg zitten.

Dance is lastiger omdat er een hoop verschillende soorten synthetische geluiden gebruikt kunnen worden.

Ik gebruik zelf bijvoorbeeld erg weining eq (omdat ik gewoon echt slecht ben in het horen wat ik nou aan het veranderen ben) en gebruik toch vaak redelijk veel geluiden over elkaar en het klinkt toch meestal wel ok.

Misschien gebruik ik gewoon instinctief de juiste geluiden...maar er zijn natuurlijk wel dingen waar je op kunt letten. Zelfs in dance muziek heb je vaak vaste geluiden, een stevige beat, een bass synth, melodische elementen, en "opvul" geluiden. Deze hebben allemaal lijkt me toch ook wel een eigen deel van het klankenspectrum. Verder is het vaak niet praktisch om meer dan twee vette synth klanken over elkaar te laten lopen, en soms klinkt een patch geweldig vet in z'n eentje, maar valt er veel van weg in de mix omdat andere instrumenten ook hun plek opeisen.

Je kunt geluiden ook ruimtelijk van elkaar scheiden om ze meer ruimte te geven, zelf geef ik graag een beetje chorus mee aan opvulgeluid, zodat het een beetje z'n eigen plek krijgt in de mix, waardoor het niet weggedrukt wordt door de hoofdgeluiden, maar ook met flangers en reverbs kun je ruimtes creƫren. Chorus werkt in de breedte, reverb in de diepte.

wat betreft panning...vaste regels? Waarom zouden daar vaste regels voor zijn? Ok, het is meestal goed om bijvoorbeeld je bas geluiden gewoon in het midden te houden, maar voor de rest kun je al een hoop scheiding aan brengen tussen geluiden door panning, niet te veel anders wordt het gauw onsamenhangend, maar een beetje is genoeg. Autopanners zijn ook leuk om je mix wat levendiger te maken.

Je kunt ook eens dingen proberen als: alle niet-bas geluiden door een highpass filter gooien (niet te veel wegfilteren, maar net totdat je het begint te horen) andersom met de basgeluiden.

Als je tijdens het componeren van je track al meteen van begin af aan luistert naar het stereobeeld\panning (op gevoel instellen.. gewoon niet te extreem altijd even op een koptelefoon checken!) en de open/gesloten-heid van het geluid door de volumes van elke track/part heel nauwkeurig op elkaar af te stemmen. Probeer eens meteen van af het begin van je track niet alleen te arrangeren maar ook meteen te produceren.

Druid

Back