Motu 828 backlight repareren

Cornerman

Ouwe rot
Van mijn motu 828 MKII doet een gedeelte van (wat ik denk) het backlight het niet meer.
Het gaat om het gedeelte waar je door het menu mee bladert en instellingen kan wijzigen.

Het gedeelte met de in en uit gaande signalen werkt nog prima. (dit zijn denk ik gewoon ledjes)

Ook de rest van de functies werken allemaal nog gewoon.

Weet iemand hoe ik dit eventueel zelf kan repareren of is er iemand die het voor mij kan repareren ?

Alvast bedankt voor de informatie en hulp.

hey! Dit is vrij gemakkelijk te maken. Ik zal hieronder een poging doen om het uit te leggen :)
Je vijst je machien dus open blablabla
... het stukje print (hopelijk niet de hele print) met de display erop is eruit.
Nu ga je (hopelijk) een display van hetzelfde type zien als hieronder op de foto.
IMG00330.jpg
IMG00331.jpg
Je neemt dat plastiek bakje dat rond en onder de lcd zit eraf.
IMG00332.jpg
je zal zien dat er een filtertje tussen zit dat da kleur heeft van je display, bij jou is dit waarschijnlijk blauw?
IMG00335.jpg
En nu zie je waarop de fabrikant heeft bespaard :)
HPIM5270.jpg
De 2 domste gloeilampjes dat je ooit gezien hebt...
en nu is het een kwestie van los solderen, naar de elektronica boer gaan zo 1 of 2 lampjes vragen, soldeerbout terug aanzetten en de lampjes solderen..
Ik hoop dat je hier mee geholpen bent? Als je van omgeving gent bent wil ik gerust eens komen kijken of solderen :)
Moest het een ander type display zijn laat het me dan weten..
Grtzz,
Maarten

Hey Maarten, enorm bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben niet zo verschrikkelijk handig maar ik ga zeker een poging wagen !

Motu 828 backlight repareren

Enig idee voor welke spanning de lampjes geschikt zijn?
Verder prima DIY topic:halleluja

Ik weet dat de display bij mijn 828mk2 in ieder geval anders was en ook de verlichting anders was.
Uit mijn hoofd zeg ik dat het EL foil was, anyway ik heb aan de zijkant van de display een witte led geplaatst welke vorig jaar gratis uitgedeeld werden tijdens Night of the Proms en nu heb ik weer verlichting

Mijn display verlichting ziet er in ieder geval heel anders uit, zie op de foto rechtsonder. De twee grijze draadjes met ministekker achterop de display zijn waarschijnlijk van de verlichting. Bij werkende verlichting meet je hier iets van 3 volt. Als de verlichting defect is, meet je hier 12 volt. Ik heb dit gecheckt bij mijn 828mk2's, waarvan 1 met zonder licht.
Typische schakeling met led's, lijkt me

Attachments

• 02112011232.jpg
    02112011232.jpg
    27,7 KB · Bekeken: 86
Typische schakeling en gedrag voor EL-Foil lijkt mij, hoogfrequent signaal en als het niet belast wordt dan zal je inderdaad een hogere spanning meten

Het is wel degelijk een kapotte LED in die mk2 van gringo (die ik inmiddels hier heb staan)
Er zaten nog twee gaatjes in de pcb naast voor een extra led zelfs (stond mooi A K op aangegeven voor anode en kathode, ik heb er even een rode led in gesoldeerdd en die werkte gewoon (helaas verlichtte dat het display niet, maar ik denk dat als ik er een superbright white led in prop dat dat op zich nog wel goed kan komen.

Het kapotte firewire probleem is wel een probleem, denk dat de chipset adje is.

Heb nu in ieder geval alle analoge ins doorgeroute naar de adat outs, en dat werkt gewoon, er komt wel geluid uit gelukkig :D

Nou nog even verder met FW-troubleshooting.

Ik heb gisteren mijn backlight moeten herstellen.
Mijn display zag er overgens heel anders uit dan in deze draad.
In de bijlage een uitleg met foto's (niet door mij gemaakt)
Voor het nageslacht. :koffie:

EDIT, ik heb het mainboard gewoon laten zitten.

Attachments

• Repair defective backlite Motu 828 MKII 03.doc
    2,8 MB · Bekeken: 97
Back