"De algemene analoge summing"-thread

Gagarin12

Ouwe rot
Laat dit een algmenen thread worden over analoge summing zoals de titel het zegt en vermits zoiets voor sommigen wel handig kan zijn in hun vooral dawgebaseerde setup.

Dus alle vragen en opmerkingen omtrend ... hier.

Ik heb alvast een vraag:
bestaan er analoge summing "eenheden" waarop er ook één of twee send returns zitten. ben dit nl nog nooit tegengekomen voor zover ik weet. (bedoel dus geen gewone mixers, maar rack units zoals de neve 8816 om in een hoger segmetn te gaan kijken.)

Gagarin

ja, weinig kanalen wel. Maar het zijn maar vragen hoor.
Als iemand goed ervaringen heeft met zijn summing unit zoals meen me te herinneren dat dione die neve heeft. Deel de ervaringen maar, of wnnr iemand zich hier wat vragen stelt over het nut ofzo, hierzo.

Gagarin

maar waar ik eerder aan dacht was iets zonder eq, 16 kanalen (zoals die neve ofzo), maar dan met sends en returns. Maar het is slechts een zoektocht he.

maar waar ik eerder aan dacht was iets zonder eq, 16 kanalen (zoals die neve ofzo), maar dan met sends en returns. Maar het is slechts een zoektocht he

Een patchbay ? :D

Nee psychologisch breekt een patchbay het concept van een compacte studio.

Gagarin

maar veel meer info is welkom.

gaat een beetje het topic en TEEFens mijn bedoelingen te buiten. Ik wil niet echt zoiets kopen, maar vroeg me af of er zoiets bestaat. Het moet dus ook een algmeen topic worden zoals de titel het zegt. Bovendien gaat het eerder over 'racksumming' en niet zozeer echte mixers waartoe jouw tascam voor mij toch behoort.

Gagarin

heb ook eentje gevonden die hieraan ongeveer voldoet, de manley labs 16*2 mic mixer met ook line-ingangen en vooral aux, maar dit enkel op de onderste 6 line-ingangen.
Nu nog eentje vinden met op elk kanaal die mogelijkheid voor de aux (S en R) en de zoektocht is compleet. Wil nog eens benadrukken dat het slechts een zoektocht is en het enige mogelijke positieve resultaat is gewoon een antwoord op de vraag en ws geen aankoop.

HIHI

Gagarin

Het enige summing apparaat dat twee aux-sends heeft is de API 8600 of 8600A. Die kun je koppelen tot een groter systeem in combinatie met de 7800 master module.
Omdat er niets te vinden was [nu 4 jaar terug] dat aan mijn eisen voldeed, heb ik samen met mijn technicus Bert Vermeulen een discrete 32 kanaals summing mixer gebouwd. De mixer is ongebalanceerd, heeft 8 aux-sends, 4 stereo-bussen, 8 stereo-returns en is gebaseerd op de Fred Forssell 992 opamp. Hoe meer ik erop werk, hoe blijer ik wordt :)

Wat heeft je dat uiteindelijk bij mekaar gekost, als ik vragen mag? :)

ja, maar dat zijn stappen in de juiste richting. Goed. Probeer hier een mooie draad uit het www te stampen.

gagarin

hoeveel ong, ben ook benieuwd?

ben net eens gaan kijken, ziet er mooi uit. En de klank?

Het project heeft ongeveer 3,5 jaar geduurd. Ik heb er zelf ongeveer in totaal 4 volle maanden aangewerkt in die periode. Het heeft redelijk wat centen gekost. Ik denk zo richting €20000, als ik mijn tijd meereken. En dat lijkt me reëel want ik had in die tijd ook geld kunnen verdienen.

De mixer is ongebalanceerd, heeft 8 aux-sends, 4 stereo-bussen, 8 stereo-returns en is gebaseerd op de Fred Forssell 992 opamp. Hoe meer ik erop werk, hoe blijer ik wordt :)

Zou je er een kiekje van mogen/willen posten? Vind dit wel an sich interessant om te zien dat er nog zelfbouw gedaan wordt om dit soort behoeftes in te willigen :).

Kan iemand me vertellen waarom ik een summing amp/mixer nodig zou hebben ?
Ik begrijp de functie er namelijk niet van.
En ze zijn nog eens duur ook , die summing bakken.... :peukie:

Kan iemand me vertellen waarom ik een summing amp/mixer nodig zou hebben ?
Het idee is dat het summing-algoritme in the box (in je DAW dus) niet zo muzikaal klinkt als dat van een analoge mixer.

Je bent bekend met het idee van 16 bits die worden gebruikt om voltages te representeren; een 16-bits getal laat 65536 stapjes toe, dus van 0 tot en met 65535 waarbij 0 het laagste punt van de golfvorm is en 65535 het hoogste. Of we dit nu van -32768 tot +32767 laten gaan boeit even niet (met een minteken ervoor heet het een signed integer).

Nu hebben we 2 golfvormen die beiden op maximaal volume in 16-bits worden afgespeeld. Het summen van geluid is in theorie eenvoudig: tel beide getallen bij elkaar op. Het regelen van volume is in theorie ook eenvoudig: vermenigvuldig het signaal met een factor kleiner dan 1 om het zachter te zetten.

Het probleem is echter dat als we boven die 65535 uitgaan we niet hoger kunnen - een 16-bits systeem kan niet verder tellen. Er kunnen dan twee dingen gebeuren: je komt weer beneden uit bij 0 (1111 1111 1111 1111 + 1 = 1 0000 0000 0000 0000, maar die eerste 1 valt weg) of je clipt en zegt dat 'ie niet hoger mag.

Voor 2 16-bits signalen op te tellen heb je dus 17 bits nodig. Voor 4 16-bits signalen op te tellen heb je 18 bits nodig, en zo door en zo door.

Een beetje DAW lost dat tegenwoordig op door gewoon vrolijk intern op 64-bits te werken. ProTools heeft een hele tijd gewerkt met 48-bit.

Zo heb je genoeg rekenruimte voor een hele hoop signalen op te tellen, of ze nu 16 of 24-bits zijn, waarbij 24 bits tegenwoordig een beetje de praktische limiet is; je hebt dan een dynamische range van 130db. Ter vergelijking: microfoons en analoge mixers halen soms niet eens de 80. Elke keer als het geluid 2 maal zo hard staat ga je ca. 3 db omhoog.

Een analoge mixer heeft hier allemaal geen last van, want die telt voltages op. Bij een te hoog ingangssignaal gaat deze oversturen, wat ook weer in een aantal gevallen muzikaal kan klinken. Er zijn natuurlijk wel weer andere nadelen zoals ruis en het feit dat je bij het inpluggen van elk volgend apparaat niet elke keer een perfecte optelsom krijgt, maar ook dit is allemaal minder erg dan het blikkerige clippen dat (naief, digitaal) summen doet.

Het 16/24 bit verhaal is niet van toepassing op summing in een DAW hoor. De meeste DAWs werken intern met floats, of zelfs doubles. Die hebben een dynamisch bereik van meer dan 1500 dB (!!) dus van clipping en dergelijke heb je helemaal geen last. Dat gaat pas spelen wanneer je converteert naar het uiteindelijke formaat (bijv. CD) die maar 16 bits heeft om het signaal te beschrijven. Maar in de regel gebeurt dat pas na summing, niet tijdens.

Laatst gewijzigd:
Dus als ik het goed begrijp stuur al je digitale kanalen van je DAW richting de summing mixer. En daar mix je ze af.
Dus behalve een summing mixer moet je dan ook nog een geluidskaart hebben met een flink aantal digitale of analoge outputs ?

Back