Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
) Als je dan die gesumde signalen (van die 8 tracks) nu weer naar binnen haalt naar je DAW, dan is die stereo-input hetzelfde busobject , in functie en werking, geworden als in stap 1 (al heet ie dan audio-input ipv bus fysiek, maar je kan er eeen naam aangeven waarin bus zit
)
Ook is dit weer relatief want die 4 bussen tesamen moet je ook weer terughalen
de waardes verzin ik even , ik weet niet exact de waardes maar ik hou voor mezelf met 4 busssen -3/-6 aan.Voorbeeld:
Pas als je heel veel sporen gaat summen in je DAW zal je het wel gaan merken, maar dan ben je niet echt hobbymatig meer bezig..
Je kan ook gewoon zorgn dat je DAW zichzelf niet overtreft, dus bijv als je 2 kanalen moet summen niet meer dan -3DB max level per kanaal, bij 4 kanalen -6db max etc..... Maar dan ga je dus zien dat je dus bits weggaat laten van je convertors omdat je volume naar beneden moet halen (wat yoozer ook zegt dus) om de boel niet te laten clippen...

heb ook eentje gevonden die hieraan ongeveer voldoet, de manley labs 16*2 mic mixer met ook line-ingangen en vooral aux, maar dit enkel op de onderste 6 line-ingangen.
Nu nog eentje vinden met op elk kanaal die mogelijkheid voor de aux (S en R) en de zoektocht is compleet. Wil nog eens benadrukken dat het slechts een zoektocht is en het enige mogelijke positieve resultaat is gewoon een antwoord op de vraag en ws geen aankoop.
HIHI
Gagarin
nog een kleine toelichting dan, anders komt het zo bot over:
2 signalen optellen van -3 is 0 db,
2 signalen op 0 db optellen geeft verzadiging (omdat 0 + 0 , zeg +3 ofzo, een postiieve waarde geeft en dus clip, ook als zal je DAW meer kunnen hebben voordat ie gelijkt gaat knetteren, je zet er wel een soort kompressie/bitreducing mee opgang, die je eignelijk niet wilt hebben))
Zo simpel is het niet. Geloof me, ik weet wat dit betreft echt waar ik over praat.
Laten we even 2 situaties bekijken, A en B:
Situatie A: Wanneer je twee signalen optelt van beiden -100dB, en ze zijn ongecorreleerd, krijg je een signaal met een RMS van -97 dB. Dit signaal kun je vervolgens een gain geven van +97dB, komen we uit op 0 dB.
Situatie B: Andere uiterste: twee signalen van +100 dB optellen, aanname van coherentie levert dan +103 dB. Die kun je ook weer schalen (-103 dB) en je komt weer uit op 0 dB.
Bovenstaande gaat uit van oneindig goede signaal representaties. In de praktijk heb je twee representaties die gebruikt worden en niet perfect zijn: fixed point en floating point.
Fixed point is o.a. wat er op CDs staat en wat er in een DA converter wordt gebruikt.
Floating point is wat een DAW intern gebruikt.
Fixed point heeft een beperkt dynamisch bereik wat gelijk is aan (nBits-1)*6. Dus 90dB voor 16 bits. Je kunt dus op je klompen wel aanvoelen dat 100 dB verschil in de signalen grote verschillen gaat opleveren (dus situatie A geeft een ander resultaat dan B).
Floating point werkt totaal anders: hierbij worden de 'golfvorm' en het 'niveau' apart gecodeerd. Hierdoor is het dynamisch bereik ontzettend groot (vaak 1500 dB of meer).
Door deze slimme codering, en het grote dynamische bereik is er geen verschil meer
tussen situatie A en B: omdat 'golfvorm' en 'niveau' apart gerepresenteerd worden is de optelling niet meer afhankelijk van het niveau (de exponent).
Dus: wanneer een DAW intern werkt met floating point representaties, is er geen verschil in 'summing' met het niveau, behalve dan dat je gesommeerde signaal ook een ander niveau krijgt.
Je hoeft me niet te geloven; maar als je dat niet doet, voer vooral het experimentje als hierboven beschreven eens uit, en overtuig jezelf dat je jezelf niet voor de gek houdt met allerlei marketing praatjes over externe summers....
Kijk bijv. eens hier als je meer wilt weten over floating point:
http://en.wikipedia.org/wiki/Floating-point
Of zelf verschil ik klank tussen de DAWS.

Het 16/24 bit verhaal is niet van toepassing op summing in een DAW hoor.
.Klopt helemaal. DAWs doen niets anders dan gewoon optellen, en daarom is er juist geen niveau effect. Als je meer wilt (bijv. saturatie van analoge apparatuur) dan kun je dat prima in het analoge domein doen, en is het resultaat ook anders.
Maar het argument waar ik het niet mee eens was, is dat juist DAWs allerlei saturatie effecten hebben, terwijl dat nu juist NIET zo is (juist daarvoor ga je meestal analoog summen).
wat ik trouwens niet helemaal geloof, want ik hoor DUIDELIJK verschil tussen pro-tools op m'n werk en cubase thuis. cubase prakt net iets minder dan pro-tools LE)en in tegenstelling tot wat jij zegt zit m dat in de betere kanaal scheiding.
Anyway, ik geef 't op. Wie zijn oren liever gelooft dan objectieve metingen
dan kan ik daar verder niets tegen inbrengen - voor mij topic closed.
Ik geloof je wel hoor. Denk ook dat de meeste mensen hier de fout maken om te 'hot' mixen en daarmee het zichzelf moeilijker maken. Als je dat analoog doet is het vergevingsgezinder vanwege de natuurlijke saturatie vs de digitale die toch wel wat verschilt per DAW.
Wil je een betere sound van je DAW schuif al je faders maar eens 6dB naar beneden. (En je monitors 6dB omhoog) Kijk dan nog maar eens of je die analoge summing perse nodig hebt.