Mpc voor iets ander dan Hip Hop?

plastic_zak

Stamgast
Dat de sanplers uit de mpc reeks zeer geschikt zijn voor het maken van hip hop beats staat natuurlijk buiten kijf. Echter ben ik benieuwd naar het gebruik van deze sampledozen in andere genres en de functionaliteit hiervan.

Graag zou ik wat bevindingen en/of voorbeelden van jullie horen over het gebruik van de mpc´s bij bijvoorbeeld rock of popsongs, electro of minimal (live) sets om maar wat te noemen.

Want, wat je er in stopt haal je er weer uit?

Ergo, wat voor andere dingen doen jullie met je Mpc?

Hoi, de mpc is prima geschikt voor allerlei soorten muziek. Ik maak er electro/hiphop en house mee. Gebrui k 'm voornamelijk als midi sequencer en juist weinig als sampler. Tijdens een optreden is het wel allemaal sample loopjes die ik afspeel.

Het is gewoon een volwaardige sequencer, dus alles is mogelijk. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de PPQ wat aan de lage kant is, dus als je een keer tegen het probleem aanloopt dan een hele snelle notenpartij iets minder vloeiend klinkt na inspelen en via midi op te hebben genomen je dat kan oplossen door of te werken op dubbele snelheid of je timing correctie even uit te zetten en met strakke hand te spelen. De 4000 heeft dit probleem overigens niet door dat die wel 960ppq heeft ipv 96. Maar ik denk eigenlijk dat je hier maar zelden last van zult hebben.

Zelfde als Sander zo'n beetje, ik doe er ook van alles mee maar voornamelijk gebruik ik alleen de sequencer. Bij mij is hij geslaved aan een Sequentix P3 die voor de stepsequences zorgt; alle partijen die ik liever intik of die meerstemmig zijn doe ik met de MPC. Ik vind het een wereldbak, echt een stuk gereedschap zonder fratsen die doet wat hij moet doen.

Ik heb m'n mpc nog nooit voor hip hop gebruikt...kan je dat er dan ook mee maken?!

Voor mij is de MPC gewoon een super universele drummachine zonder beperking aan het soort geluiden

Een MPC is simpelweg een prettige, makkelijke en intuitieve sequencer waarmee je heel snel iets in elkaar kan draaien - en dan hoef je de sampler nog niet eens te gebruiken. Overdubs gaat allemaal makkelijk, en je kunt ook van alles een patroon maken dat je dan maar aan- en uit hoeft te zetten zodat je makkelijk een liveset kunt vullen.

Die van mij ging weg omdat ik mezelf toch meer en meer met de computer zag werken, maar voor jou kan het natuurlijk weer compleet anders zijn :).

Voorbeelden van mijn hand:

Ik heb de MPC terug verkocht en nu een RS7000 aangeschaft om dit soort zaken mee te doen, maar het kàn perfect met een MPC. Als je er maar genoeg materiaal aanhangt, of er voldoende samlpes insteekt.

Ik gebruik me mpc 1000 ook veel met ableton gewon als midi control met een midicontroller wel jammer dat alleen de pads midi versturen en niet bijv de sliders e.d

Back