probleem met Yamaha MO 6

willvandervliet

Ouwe rot
Ik probeer in de pattern/songmode een tweede synth aan te sturen, maar nu wil deze geen programchanges volgen.

Als ik de MO 6 in Voicemode zet dan volgt hij wel elke programchange die ik verstuur.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Misschien dat je de andere synth moet slaven?

Ik moet zeggen dat ik de pattern/songmode van de Mo6 nooit gebruik. misschien dat er bepaalde midi-signalen dan niet werken.

Ik ga er van uit dat je een handleiding hebt en deze hebt bestudeerd?

Natuurlijk heb ik al op Motifar gekeken en de handleiding helemaal uitgespit, maar nog steeds kom ik er niet uit.

Op elke manier volgt de tweede synth program changes, behalve in pattern mode.

Is er nou niemand met een MO 6 die me kan uitleggen hoe ik in patternmode kan zorgen dat een externe synth programchanges opvolgt?

probleem....

probleem....

m.i. moet je op Motifar deze vraag STELLEN!:eureka:
Daar zitten de gebruikers van deze synt's...

groet,:doei:

robbie

m.i. moet je op Motifar deze vraag STELLEN!:eureka:
Daar zitten de gebruikers van deze synt's...

groet,:doei:

robbie

Dus moet ik mijn antwoord niet op het synthforum plaatsen maar op Motifator?
:engel:

Ik begrijp je wel hoor Robbie en je bedoelt het wellicht ook goed maar als we iedereen gelijk doorverwijzen naar een merk of modelspecifieke website/forum ... dan blijft er niet veel meer over om op het synthforum te kletsen want voor zowat elke synth is er wel ergens een specifiek forum op het internet.

Maar Motifator is uiteraard een goed forum waar intussen al heel wat informatie is bijeengebracht.

Ik probeer in de pattern/songmode een tweede synth aan te sturen, maar nu wil deze geen programchanges volgen.

Als ik de MO 6 in Voicemode zet dan volgt hij wel elke programchange die ik verstuur.

Ik ga vanavond eerst de handleiding van de Mo 6 napluizen want ik heb zelf een es en er zullen wel wat verschillen zijn in de menu's.

Oh ja, ik zal mijn antwoord op het synthforum plaatsen (of toch liever op Motifator) :D

Ik heb nooit een yamaha workstation gehad, maar ik kan mij zo voorstellen dat wanneer je in songmode bent alle midikanalen op intern staan, anders komt er namelijk geen geluid uit de yamaha. Dus moet je dit wellicht op extern zetten.

Van de synth die je aan moet sturen zou het kunnen zijn dat die ontvangt op een bepaald midikanaal terwijl jij op een ander midikanaal verzend, dus zorg er voor dat ook die synth goed is ingesteld.
Meer suggesties heb ik zo even niet.

De suggestie van Robbie is om op het motifator forum te vragen omdat op dat forum alleen motif gebruikers zijn. Alle leden daar hebben of willen een motif. Hier heb je alle synthgebruikers bij elkaar, dat wil niet zeggen dat ze een motif hebben of de motif gebruiken op de manier zoals jij beschrijft.

Groetjes van Rudo

...wanneer je in songmode bent alle midikanalen op intern staan, anders komt er namelijk geen geluid uit de yamaha. Dus moet je dit wellicht op extern zetten.

Uit de vraag van topicstarter begreep ik dat hij geen Program Changes kon versturen in sequencer mode. (je kan dat namelijk filteren op de Motif)

Hij meldt niet dat hij geen geluid hoort op de externe synth wanneer die vanuit sequencer mode wordt aangestuurd.

Misschien kan Will ff verduidelijken of zijn probleem enkel het versturen/ontvangen van Program Changes is of dat er helemaal geen geluid wordt opgewekt op de externe synth?

Beide situaties hebben andere oorzaken.

Hoover, bedankt voor je reaktie.

Ik kan inderdaad gewoon spelen op de externe synth, er komt dus geluid uit als ik op de MO 6 speel, maar programschanges worden niet gevolgd.

Als ik de MO in Voice of Performancemode zet volgt de externe synth wel de programchanges.

Als ik de MO in Voice of Performancemode zet volgt de externe synth wel de programchanges.

Dan kunnen we in ieder geval al uitsluiten dat de externe synth niet reageert op inkomende Program Change boodschappen dus daar zal de oorzaak niet te vinden zijn.

maar programschanges worden niet gevolgd

Waarschijnlijk zal dit het niet zijn maar je weet maar nooit.

Er is een instellingen waarmee je het volgen van Program Changes kan uitschakelen -- SongEventChase -- Deze instelling zorgt ervoor dat je, tijdens het vooruitspoelen van de sequencer, alle nodige boodschappen wel (of niet) worden verwerkt. Als je bv in de 3de maat een Program Change invoegt en de sequencer start na de 3de maat dan wordt deze boodschap normaal niet gelezen en dus niet uitgevoerd. Met deze instellingen kan je ervoor zorgen dat die Program Change in de 3de maat toch wordt uitgevoerd ook.
(enkel note-on/off boodschappen worden niet uitgevoerd maar dat is ook logisch want anders zou je sowieso beginnen met de 3de maat en wordt de Program Change gewoon uitgevoerd)

(dit is enkel van toepassing indien de sequencer gestopt is)

---

Ik vermoed echter dat bij jou de Program Changes tijdens het afspelen van de sequence niet worden uitgevoerd omdat deze worden gefilterd.

Je kan dit als volgt nazien:

- Utility->F3-Seq->SF2-Filter->PrgChange moet aangekruisd zijn (In/Out) opdat Motif deze kan ontvangen/verzenden.
- Utility->F5-Midi->SF2-Switch->PgmChange moet op 'On' staan opdat Motif deze kan ontvangen/verzenden.

Ik heb het antwoord gewoon schaamteloos gejat : hier dus :D

Overigens, is er nog een mogelijke oorzaak (is wat moeilijker om uit te leggen) maar ik ken de Mo niet grondig om te zien of dit ook van toepassing is op de Mo.

Laat maar weten of het werkt (of niet)

Dit staat allemaal goed.

Ik weet niet of je in de Motif ook in de patern/songmode zo'n mixing knop hebt,waardoor je een scherm krijgt waarin je het volume/pan,voice,etc kunt afregelen.

Als ik dan voor voice kies,bij mij F2 dan kan ik mijn voices kiezen.

Ik heb dan de output switch van het betreffende channel op extern staan en gebruik het midichannel van de slave synth.

Ik kan dan wel de slave bespelen,hij reageert dus wel op de toetsen, maar als ik het voicenummer verander gebeurt er niets.

Ik zie echt niet wat ik fout doe.

Uit de vraag van topicstarter begreep ik dat hij geen Program Changes kon versturen in sequencer mode. (je kan dat namelijk filteren op de Motif)

Hij meldt niet dat hij geen geluid hoort op de externe synth wanneer die vanuit sequencer mode wordt aangestuurd.

Misschien kan Will ff verduidelijken of zijn probleem enkel het versturen/ontvangen van Program Changes is of dat er helemaal geen geluid wordt opgewekt op de externe synth?

Beide situaties hebben andere oorzaken.

inderdaad ik had het verkeerd begrepen.... dan heb ik helaas ook geen suggesties meer.

Groetjes van Rudo

Ik weet niet of je in de Motif ook in de patern/songmode zo'n mixing knop hebt,waardoor je een scherm krijgt waarin je het volume/pan,voice,etc kunt afregelen.

Sterker, deze knop is alleen in Pattern en Song Mode te gebruiken. Misschien begrijp ik niet wat je specifiek bedoelt maar in Pattern Mix/Song Mix Mode kan je dit allemaal bekijken en instellen.

Druk op de MIX knop als je in Pattern/Song Mode staat om naar Pattern Mix of Song Mix mode te gaan.

---

Nog een mogelijke oorzaak is dat bij jou "Track Voice" is ingeschakeld waardoor Program Changes niet worden uitgevoerd. (een beetje te vergelijken met SongEventChase met Program Changes gefilterd).

Track Voice is vaak een 'struikelblok' bij het gebruik van de sequencer en op Motifator duiken dan ook regelmatig vragen op waarbij Track Voice de oorzaak is.

F3-Track->SF3-TR VCE->Als dit is ingeschakeld dan worden Program Changes in het desbetreffende Part niet uitgevoerd.

Misschien kan je anders een kort fragmentje opnemen met de sequencer waarin je in een part een Program Change hebt staan? Wel bewaren als MIDI-bestand anders kan ik het niet inladen. Ik heb een ES en de native Mo sequencerbestanden kan ik niet inlezen.

Hoi Hoover,

Nee die kwestie met die trackvoice was mij bekend, maar het probleem is dat ik als ik in pattern/songmode ben en het mixingmenu VOICE gebruik-dus waar je het voice en banknummer kunt instellen- de slave synth deze niet volgt.

Omgedraaid als ik vanuit een andere synth programchanges verstuur volgt de MO deze wel op,ook in pattern/songmode.

Ook is het zo dat het modulatiewiel niet werkt als ik hem in patternmode met externe synth gebruik, op de 1 of andere manier worden alleen de toetsaanslagen gevolgd.

Even resumeren:

Hier ging ik ervan uit dat de sequencer aan het afspelen is en de program changes niet wil uitvoeren op de externe synth.

als ik in pattern/songmode ben en het mixingmenu VOICE gebruik-dus waar je het voice en banknummer kunt instellen- de slave synth deze niet volgt.

Hier is de sequencer dus niet aan het afspelen.Als ik dit zo lees dan wil je Program Changes versturen als de sequencer gestopt is?
Mijn werkwijze is alvast anders. Maar is het voor jouw situatie niet makkelijker om gewoon de Master Mode te gebruiken?

Gebruik je de on-board sequencer of een andere sequencer (of DAW-software)?

Ook is het zo dat het modulatiewiel niet werkt als ik hem in patternmode met externe synth gebruik, op de 1 of andere manier worden alleen de toetsaanslagen gevolgd.

In principe zou ik ook hier denken aan MIDI-boodschappen die gefilterd worden tijdens het afspelen aangezien deze filterinstellingen niet gelden wanneer je in Voice/Performance Mode aktief bent maar je had al aangegeven dat er geen filter is ingeschakeld dat bv. MIDI-controller boodschappen filtert zoals een modulatiewiel.

Misschien is het tijd voor een factory reset en dan opnieuw proberen? Natuurlijk eerst een backup maken :eureka:

In ieder geval is het wel belangrijk om te weten of je de sequencer gebruikt (of niet). Ik probeer me in jouw situatie in te leven maar hoe meer informatie we hebben hoe makkelijker ik jouw situatie kan nabootsen en zien waar het fout gaat.

De situatie is alsvolgt:

MO 6 =Master
AN1X =Slave en staat op receive channel 1

MO staat in pattern mode

mixingmenu -VOICE (hier kan ik de bank en het voicenummer kiezen)
iK VERANDER HET VOICENUMMER VAN TRACK 1 VAN B.V. VOICE 1 NAAR 2
nu zou de AN1X dit moeten volgen
MAAR NEE ER GEBEURT NIETS
Ik kan nu wel via track 1 de AN1X bespelen , maar hij volgt geen programchanges of modulatiewiel commando's.

Back