Pro-One niet te stemmen. Wie helpt

renepela

Ouwe rot
Recentelijk heb ik een kapotte Pro-One weer in werkende staat gekregen.
Het enige wat ik maar niet voor elkaar krijg is het stemmen.
Ik heb uiteraard de handleiding daarvoor naukeurig gevolgd en een aantal dingen zijn gelukt, maar ik loop nog tegen wat problemen aan. Na vele uren klooien heb ik het maar opgegeven en hoop ik op hulp van een forumlid.

1) De Oscilator A en B scale zijn prima gelukt
2) De 1V/octaaf instelling krijg ik niet goed. (1V trim volgens de handleiding)
3) Oscilator A offset krijg ik niet goed. De oscilatoren blijven in hoogte van elkaar vershillen.

Een ander raar probleem, wat waarschijnlijk de oorzaak is van mijn ofset probleem is dat oscilator A en B ongeveer een octaaf vershillen in hoogte. Zelfs als de Octave knoppen in dezelfde stand staan. Dus oscilator A op actave 1 klinkt ongeveer ene octaaf hoger dan oscilator B in octave 1.
Op octave 0 klinkt Oscilator B ook zo laag dat ik enkel nog wat gebrom hoor.

Wie kan me helpen met mijn problemen?
Mooiste zou zijn als iemand het voor me wil doen. Uiteraard tegen een kleine vergoeding. Boekenbon of zo of een kratje bier.

Ik heb al 2 keer eerder een pro one gestemd, maar dit herken ik niet wat je zegt. Je hebt Osc B toch niet op lo freq staan?

Wat 100% zegt is inderdaad het meest voor de hand liggende, anders lijkt er iets geks aan de hand te zijn. Ik heb mijn Pro One een tijdje terug ook gecallibreerd en het is prima te doen. Het is misschien wel wat priegelwerk, omdat de waardes vrij nauw luisteren.

Osc. B moet dus inderdaad niet op Lo Freq. staan en wel gekoppeld zijn aan het keyboard....maar ik ga er van uit dat je de instellingen van de handleiding hebt gebruikt voor je begon.

Als je er niet uitkomt wil ik het wel proberen hoor. Ik hoef er niks voor te hebben natuurlijk, maar het is wel een stukkie rijden voor je (Alkmaar) :D

Hij staat niet op low freq. Ik hoop niet dat ie stuk is. Alkmaar is inderdaad niet naast de deur. Mocht niemand anders zich aanbieden dan maak ik toch graag gebruik van je aanbod.

Een ander raar probleem, wat waarschijnlijk de oorzaak is van mijn ofset probleem is dat oscilator A en B ongeveer een octaaf vershillen in hoogte. Zelfs als de Octave knoppen in dezelfde stand staan. Dus oscilator A op actave 1 klinkt ongeveer ene octaaf hoger dan oscilator B in octave 1.
getest met gelijke waveforms ook? het wil nl wel eens voorkomen dat een SAW t.o.v. een square 1 octaaf hoger klinkt nl. (bij oude bakken)

Ook de waveforms zijn gelijk.

Hoy renepela,:doei:
Ik zou eerst het klavier afregelen 1volt per oktaaf en NADIEN de ocilators ,susses karmadre:walker:

Na heel veel geduld is ie nu behoorlijk goed gestemd en is ie ook keurig 1/V oktaaf.
Het enige probleem wat ik nog wel heb is dat de synth als geheel (dus osc A en B) een octaaf te laag klinken. Dus zeker als ik heb op oktaaf 0 zet is ie zo laag dat je enkel wat gebrom hoor.
Ik zoek dus nog een manier om de pro-one als geheel een octaaf omhoog te krijgen.
Weet iemand hoe dat moet?

Back