Wie helpt me om weer analoog te worden?

Als ik geen pro one (budget) had probeerde ik zeker die fourm!

OK, ik dacht heel even dat de modulars, vintage mono's en digitalo's me rond de oren vlogen. :D
My bad.

de digitale die ik linkte is iig gemaakt om de analoge sounds waar hij naar op zoek was te maken en zit een moog en prophet filter in waar hij interesse in had, het leek mij de de vintage synths kwa karakter ook die kant in gingen die hij beschreef wat ik uit de comments las maar daar ben ik zelf minder bekent mee

Tja, ik wil geen analoog/digitaal discussie starten, maar hoe analoog wil je het hebben natuurlijk. Er zijn tegenwoordig best veel toffe hybride synths met bijvoorbeeld digitale oscillators en analoge filters/VCA. Een goede digitale VCO-emulatie klinkt soms 'analoger' dan een cleane steriele analoge DCO. De output is sowieso analoog als je 'm niet direct via audio-over-USB direct aan je computer knoopt, dus volgens mij wordt doorgaans "een volledig analoog signaalpad exclusief effecten" bedoeld.

De échte analoge purist laat in ieder geval de presets, schermpjes en MIDI ook achterwege. :D

Het is loepzuiver lijkt me. Sowieso de 700FS minstens- kijk of je m kan scoren voor de prijs vd 700S :)

Het moet natuurlijk wel bij jou gaan resoneren.
Oh maar dat zoet het zeker. Hele leuke opties voorbij zien komen waar ik geen weet van had
Al wil ik absoluut nog wat meer research gaan doen naar alles wat ik voorbij zag komen.

---

Op dit moment neig ik naar de volgende set:

Sequential Fourm voor de Prophet 5 vibe qua sound en iets van polyfonie, al zijn met maar 4 stemmen. En om lekker presets op te bouwen in de nachtelijke uurtjes.
Moog Minitaur voor die heerlijk romige Moog bassen waar ik vaak naar zoek. Stiekem is dat het enige soort Moog wat ik wil: de bassen. Mjum! :luv:
Minikorg 700sm / fs omdat ik die absoluut killer vind klinken en het me doet denken aan mijn (lang geleden bezeten) Korg 770 qua sound. En niet vintage bejaard met alle ellende vandien. :)

Zo blijft het precies binnen het budget.

Maar wie weet verandert het nog.
Maar eens nachtjes over slapen... als dat ooit nog lukt na al deze excitement. 8D

Iedereen super bedankt tot dusver voor het meedenken! :)

Laatst gewijzigd:
Is de mini… Sm(ini) zou k niet doen

Bij de FS staan de preset knoppen niet allen naast elkaar. Toen de mini uitkwam was die duurder dan een old stock FS (full Size) en neem old maar met een berg zout 🏔️

de FS heeft ook die spring. Bovendien heeft ie er een hele fraaie case bij - bij de mini een 'softcase zie ik' - voor de prijs niet te vergelijken.
Maar vooral: de FS was goedkoper te vinden dan de Sm, toen de Sm uitkwam. Dus ik denk dat met n beetje zoeken, je een 2ehands FS vindt voor minder dan de Sm. ZO geliefd was die FS niet: meer nog, niemand kocht m. DUs de prijs bleef maar dalen, net zoals de Karp FS trouwens... Ik was dan ook erg verbaasd dat korg nog met die peperdure mini kwam

De FS is limited: 1000 stuk, made in japan. De Sm: geen idee. De toetsen vd FS zijn dezelfde als de arp 2600 FS lees ik. En ze hebben beiden aftertouch.

ebce56296ea869d8bdc4246af5519f7d_pc.jpg

Schermafbeelding 2026-03-31 om 23.37.15.png

Dit is relatief veel voor een 2ehands 700FS:

Laatst gewijzigd:
Ja die stond vroeger bovenaan op m'n verlanglijst. Er is een demo van die WC gast (of hoe die ook heet) die zeer intrigerend was. Nooit tegengekomen helaas. ;{ You are very lucky sir.
Er staat er eentje op MP.

Waarvan de koper beweert dat hij af fabriek helemal in het zwart geleverd is, en waarvan ik denk "geverfd en ontbrekende keycaps..." want de "gekleurde bedrukking van het paneel" die de verkoper noemt heeft een normale ook niet, alle letters zijn altijd wit. Bied dus niet voor een speciale versie maar voor een optisch mindere staat.

Laatst gewijzigd:
Hybride vintage is de Korg DSS-1 echt dik. digitaal, moeilijk, maar tis ook erg bijzonder.. Zeker niet braaf en je kunt je favo synths samplen. Analoge filters

Weet je als je van de early Korg sound houd is de Prologue een goede optie.
Ik heb die 1 op 1 met mijn Korg MS20 (FS re-issue) vergeleken en was nou genoeg hetzelfde kwa vco's.
En de Drive heeft echt Korg dna maar daarnaast kan de Prologue natuurlijk veel meer en tergelijker tijd is het een heel simpel ding met 1 knob per functie.
Wel de 16 voice scoren zodat je patches kan layeren of bv 8voices links en 8 voices rechts.

Synthwave is niet mijn ding maar wel hun ding :)
Naast dit soort standaard synthsounds kan hij ook FM, PPG wave achtige dingen etc.
Tonaal heel breed.

Weet niet maar denk als je je best doet en geduld hebt dat je een 16V voor 12-1500 kan vinden.

Ik heb hier mijn Prologue naast de Minilogue XD gehad.
Die klinken vrij gelijk.

De Prologue heeft wat meer voices, 2 layers, controls, bv de betere envelopes ADSR ed en het filter is net wat anders kwa bas compensatie.
Dacht dat de minilogue ook de drive switch heeft.

Flagship analoge bakken

M’n 2 doelen zijn:

1. Analoge / levendige / romige / agressieve synth sounds in de studio erbij die je met VSTs moeilijk kan evenaren en die je live kan tweaken (filter sliders e.d.). Het analoge karakter is hierin een must.
2. Lekker presets pielen / sound designen met filters, oscs, oftewel met je vingertjes heerlijk op een echte synth. :) Want op een scherm is dat maar niks.

Meerdere kleine synths i.p.v. één flagship?
Verder denken. Wat als ik in plaats van één groot flagship, meerdere kleine analoge synths aanschaf, allen met een net iets ander karakter? (romig, warm, metalig, agressief, gnarly, gritty, etc) Die zouden dan qua sound elkaar moeten aanvullen voor een optimaal toon bereik.

Ik kom nu tot de volgende drie als setje:
Minikorg 700sm: rauwer analoog dan dit wordt het niet. Goed voor synthpop. Kan ook heerlijk agressief. Wel enkel monofoon. Ooit heb ik de vintage Korg 770 gehad en die was bloedmooi.
Moog Minitaur: Hele mooie romige analoge Moog sound, enkel voor bassen. Monofoon. Wel met een app erbij als je presets wil storen of dieper in de sound wil duiken. Da’s ietwat meh :erm:
Dreadbox Artemis: Analoge polyfonie. Bloedmooi duister karakter. Menuutjes op dat mini schermpje zien er wel wat pielerig uit.
Als ik dit zo lees, zou ook net als een aantal aanderen als suggereren, ook een Korg Prologue 16 in overweging nemen. Ten aanzien van je uitvraag lijkt deze aan diverse criteria te voldoen:

- Door Korg als flagship analoog in de markt gezet: 16 voice VCO, made-in-Japan, metalen behuizing,knoppen en switches (geen plastic meuk die plakkerig wordt na enkel jaren). Fijn toetsenbord en fijne connectivity. Onterecht geflopt vanwege aanvankelijke firmware versie, maar met de gratis te installeren up-to-date firmware een fijne stabiele synth.
- Heeft zeker een analoge levendige sound, maar kan makkelijk aggresief klinken. Heeft ook sync en ring. Door de 3e user oscillator mogelijkheid zijn klankmogelijkheden vrijwel onbegrensd (hoewel ik zelf meer dan genoeg heb aan het puur analoge deel met 2 vco's per voice) en dan de 3e osc voor noise ofzo vrij heb.
- Zeer hands-on interface. Nauwelijks menu diving of shift functies. Vrijwel one-knob-function.
- Bi-timbraal dus kan ook als 2 x poly, 2 x mono (unison) of poly + (unison) mono gebruikt worden. Bas/pad of pad/lead splits, layers, etc.
- 1 lfo lijkt weinig, maar je kunt pitch modulatie al ondervangen door vibrato te kiezen bij de mod-fx en aan mod wheel toe te wijzen. Dan is de lfo vrij voor filtermodulatie of andere modulaties. Ook vanwege de bi-timbraliteit kun je nog met layering veel bereiken.

Ik maak er moeiteloos sounds exact op na die ik vroeger op mijn Korg MS10 maakte. Gedrag van resonantie en filter krijg ik precies gelijk als ik wil. Die 'growl' in low pass mode met hoge resonantie en dan sweepen van filter in lage range komt er echt net als een MS-series synth uit. Anderzijds krijg ik hem heel dicht tegen juno-achtige pads aan (heb er een juno 60 onder staan ter vergelijk), zelfs zonder de user-oscillators, (en er zijn juno-user oscs die nog dichter op de juno sound komen met de prologue).

Maar goed, weer iemand die hem heeft die hem aanbeveelt :-) maar ik heb tig analoge synths gehad in het verleden, waaronder Moogs, MS10/20, Andromeda, Yamaha CS5 en diverse juno's van alpha's tot 106, en de prologue is een blijver vanwege veelzijdigheid, toegankelijkheid en dat het geen vintage met onderhoud is.
Voor mij is het een moderne MS10/MS20 en polysynth in 1.

Ik had de minilogue xd en omdat ik voor weinig een prologue 16 nieuw kon hebben, ging ik ervoor. Net toen ze niet meer te krijgen waren. De xd qua sound was gewoon vol in mijn smaak. De prologue is gewoon dat maar wat meer. Het enige nadeel is dat ie niet zo mooi is. En een lfo, who cares. Zoals de j60: ear pleasure

Back