Musikmesse 2009 Frankfurt

Niet die andere hè, want die is verder weg! :P

Hauptbahnhof moet je hebben. Vandaaruit is het ong. 15 minuten lopen naar de Messe. Er loopt ook een metro lijn van Hauptbahnhof naar Messe. 1 halte, lijn U4

't was in ieder geval niet storend druk (alleen bij de tap moest je even wachten :biertje: )
De meeste demo synth hadden wel iemand die erop aan 't raggen was, maar daar stond geen rij meer achter ofzo, dus je kon op je gemak wat presets doornemen.
Er waren inderdaad een aantal fabrikanten niet, maar er was zoveel leuks dat dit niet echt opviel. Ik had M-Audio graag gezien, die waren er ook niet.
Leuk was dat er ook enkele kleine stands waren met modulair spul. Die kleine half-modular van MFB klonk best wel geinig! Lekker prutsen met mini-jack kabeltjes :mexico:
Ik ga volgend jaar in ieder geval weer, want 't was erg leuk ! :mega:

Ik ben op donderdag geweest en het was inderdaad niet bizar druk, je kon overal wel bij en hoefde niet vaak/lang te wachten. Zelf ben ik vooral bezig geweest op de stands van Nord, Moog en Yamaha en het was leuk om Mr. Sherman een handje te geven en zijn nieuwe apparaat te bekijken. Ook Ebbe & Flute had een mooi ding staan. Het leukste was eigenlijk die gedeelde stand van Sherman, Jomox, Ebbe & Flute en de andere freaks, zij hadden misschien wel de interessantste spullen maar helaas niet het budget voor een dikke stand met lekkere wijven, hapjes en bier.

Korg vond ik het meest tegenvallen (weinig uit te proberen, alleen die playmobil MicroKorg rotzooi en de M50 vond ik ook niet veel) en ik was ook niet onder de indruk van Roland. Over het algemeen vond ik het spijtig te zien dat hardware toch steeds minder belangrijk wordt en het aandeel van de plug-in boys steeds groter wordt. En ook het segment 'Prullen' zit duidelijk in de lift, felgekleurde DJ apparaatjes waarmee iedere geestelijk gehandicapte muziek kan maken.

Mijn gearlust is in elk geval flink aangewakkerd en de Yamaha Motif XS staat bovenaan mijn boodschappenlijstje na de vele sessies die ik er op heb gepingeld (al met al wel meer dan een uur denk ik, ik bleef maar terugkomen). Vanwege de prijsstelling zal het wel de XS Rack worden, maar diep in mijn hart zou ik het liefst gewoon die 3000+ euro neerleggen voor de 88 keys versie, wat een apparaat.

En de bratwurst was lekker ja! Wel leuk dat ik even geweest ben en het een keer mee te maken, maar ik denk niet dat ik er nog een keer 10 uur rijden voor over zou hebben.

maar ik denk niet dat ik er nog een keer 10 uur rijden voor over zou hebben.
Er rijdt ook een ICE vanaf Amsterdam, reistijd 4 uur. Hoef je niet op te letten, en kom je uitgerust aan.

Er rijdt ook een ICE vanaf Amsterdam, reistijd 4 uur. Hoef je niet op te letten, en kom je uitgerust aan.
Maar niet zo leuk! Vroeger reed de normale inter-city langs de Rhein, de Lorelei en zo, erg romantisch, maar nu al die tunneltjes en muurtjes langs de rails... Eigenlijk wel een beetje saai.
In de auto zie je de lente uitlopen. Geeft toch wel een vrolijk gevoel :)

De beurs was inderdaad wat aan de slappe kant: weinig echte nieuwe dingen. Duidelijk een crises aan de gang. Daarom ook weer eens wat tijd gehad om andere instrumenten, zoals gitaren en slagwerk rustig te kunnen bekijken.
Mijn conclusie is toch wel dat er een afwachtende houding is bij de fabrikanten hoe de markt zich weet te handhaven en bij de handel is dat ook wel zo. Er zijn erg veel ideeën bij de ontwerpers, maar die blijven de komende twee jaren nog gewoon in het vat. Gaat het weer beter, dan komt er best weer wat vuurwerk. Hoopgevend is dat sommige bedrijven zich willen oriënteren op wat de ontwikkelingen op muzikaal gebied gaan worden... Vreemde gedachte, toch? ;)

Wat de lange reis aangaat, dan moet je er toch wel vanuit gaan dat de Musik Messe een handelsbeurs is: fabrikanten ontmoeten elkaar en de handel. Daar komen dan wat journalisten bij voor de broodnodige publiciteit, maar voor de 'end user' is het eigenlijk niet bedoeld. Je moet toch maar afwachten of er een importeur komt voor het product dat je wilt aanschaffen.

Mijn tip: probeer het komend jaar wat meer uit je al aanwezige spullen te halen in plaats van nieuw te kopen. Dan heb je geld voor de toekomstige knallers!

Wout

Sja, de ICE scheelt op zich wel als je in de buurt van Amsterdam woont en geen auto van de zaak mee hebt :) Maar met een Saab 2.0 Turbo over de Autobahn knallen is ook best leuk!

Op zich vond ik de rit zelf niet vervelend maar ik had een beetje het idee dat ik 95% van het aanbod ook bij mijn lokale Feedback had kunnen bekijken en uitproberen, ik had gehoopt op meer nieuwe/spannende dingen en aankondigingen.

Maar bij Feedback hebben ze geen Bratwurst.

Maar niet zo leuk! Vroeger reed de normale inter-city langs de Rhein, de Lorelei en zo, erg romantisch
Die is er ook nog steeds hoor, alleen is die niet zo snel.

Mijn tip: probeer het komend jaar wat meer uit je al aanwezige spullen te halen in plaats van nieuw te kopen. Dan heb je geld voor de toekomstige knallers!

Nou, de Messe heeft wel 1 ding gedaan: die Motif XS die komt er dit jaar bij mij gewoon! En ook die Ebbe & Flute Chippman/Shippmann hoe heet dat ding gooit hoge ogen, wat een vet ding zeg. Beetje duur alleen.

Nou, de Messe heeft wel 1 ding gedaan: die Motif XS die komt er dit jaar bij mij gewoon!

goeie keus,
ik wil je wel als tip meegeven om door te sparen voor de keys versie. de rack versie is echt te beperkt en is eigenlijk alleen de rom sounds van de XS.
Met name de sampler aan boord van de XS maakt het echt een top machine. Check daarvoor maar eens de sounds van de motifator site die meestal gebaseerd zijn op nieuwe samples in combinatie met de rom sounds.

Ik zou het liefst de 88 key versie hebben, maar die ligt een beetje buiten het budget. De 61/76 keys versies zijn wellicht nog wel de overweging waard. De sampler is voor mij niet supernodig omdat ik al een sampler heb, al kan ik me voorstellen dat het wel gaaf is om je eigen samples door die engine heen te kunnen trekken, ik neem aan dat je dat bedoelt? Een sequencer heb ik ook niet perse nodig aangezien ik daar doorgaans de PC en Live voor gebruik.

-= edit =- ik zal zometeen wel even zoeken naar XS draadjes voordat deze hele draad off-topic gaat.

Ik zou het liefst de 88 key versie hebben, maar die ligt een beetje buiten het budget. De 61/76 keys versies zijn wellicht nog wel de overweging waard. De sampler is voor mij niet supernodig omdat ik al een sampler heb, al kan ik me voorstellen dat het wel gaaf is om je eigen samples door die engine heen te kunnen trekken, ik neem aan dat je dat bedoelt?

nou wat ik met name bedoel, is dat de meeste externe soundsets (die geweldig en goedkoop zijn) gebruik maken van de sampler. Ook de nieuwe soundsets die gratis zijn (gigabytes inmiddels) maken veel gebruik van samples.

Overigens is het hands-on aan en uitzetten van sounds ook erg handig op de keys. Zelfs de ingebouwde sequencer is megahandig, omdat je die in pattern mode kan draaien, en zo bloedsnel ideetjes en tracks (pattern based) op de keys in elkaar kan zetten, en switchen via de knoppen op de keys.

Doordat dat naadloos geintegreerd is met cubase bijvoorbeeld, kun je dat via de xs vsti gewoon overzetten naar cubase voor verdere bewerking.

Bedankt voor deze informatie zo ver. Ik ben verliefd geworden op de geluiden, maar als ik het zo hoor hebben de extra toeters en bellen ook nog wel hun nut. Hoe dan ook, voordat ik tot aanschaf van welk model dan ook overga ga ik me even heel degelijk inlezen in de materie en een goede afweging maken tussen wat ik wil, wat er kan en wat ik op kan hoesten!

Grappig, ik was ook het meest enthousiast over de Motif XS.
Ik heb ook nog een tijdje op de XS8 zitten spelen. Klinkt echt super.
Jammer dat hij zo onbetaalbaar is...
Maar de XS6 gaat op Ebay weg voor rond de 1750 Euro, dus dat is nog te behappen !

-= edit =- ik zal zometeen wel even zoeken naar XS draadjes voordat deze hele draad off-topic gaat.

Maak anders een nieuwe xs draad aan over rack versus keys
dan post ik wel wat snippets die alleen op de xs keys kunnen

Back