Cassette bandje digitalizeren

Fokke

Ingeburgerd
De oude band waar een vriend van mij in speelde, wordt weer op vinyl uitgebracht...en de platenmaatschappij vroeg naar meer opnames.
Maar ze zijn natuurlijk de originele Tape kwijt, de studio ook, (is ook alweer 30 jaar geleden).
Het enige wat nog over is, is een redelijk goed opgenomen cassette bandje.
Nu is mijn vraag: Zijn er hier ook producers/masteraars die het geluid van deze opname kunnen oppoetsen en zo goed mogelijk op CD kunnen zetten?

toevallig zag ik van de week een appraat waarin je net als in een tapedeck een tape doe, en op deck B is dan een MP3 recorder en je kan het ook gelijk naar je PC opnemen geloof, ik wou dat ik dat eerder had geweten toen ik een half jaar gelden 450 tapes weggepleurd heb hehe.

http://www.sonicstate.com/news/2009/01/16/wnamm09-rediscover-your-old-cassette-tapes/

dit is de newslink, echt heel erg leuk vind ik dat idee..ik heb nog wel iets van 20 tapes van mezelf van 15 jaar terug bewaard.

http://www.alesis.com/tapelinkusb

Da's hendig ja. Maar waarom niet gewoon in ProTools /Logic etc.? Iets meer werk maar scheelt je ook weer een apparaat, en wellicht net iets betere qualität.

nou ja dit is wel heel simpel natuurlijk, cassttebandje in dat ding, usb kabel eraan en gaan, en lekker oldskool bedienen zonder al die klote RCA kabels enzo, tis gelijk in 1 x klaar

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "oppoetsen", maar ik doe het als volgt:

1. Goede kwaliteit Yamaha Cassettedeck (van de zomer opgepikt voor 50 euro)
2. Wavelab (of een ander geschikt programma. Pro Tools idd.)
3. EQ plus eventueel een mastering-plugin eroverheen. Enige die ik daarvoor zelf gebruik is Ozone van Izotope.

Van ruisonderdrukking heb ik geen kaas gegegeten, ik gebruik ze ook niet omdat het meestal ten koste gaat van dynamiek.

Ervaren Producent Gezocht

Ervaren Producent Gezocht

Ik zal mijn vraag wat specifieker maken. Daar ik zelf niet met Protools
(of i.d.) werk en te weining ervaring heb in dit soort opnames zou ik dit graag willen uitbesteden. Of dat iemand zegt, ik heb hele goeie ervaringen met Jantje ....die en die
De opnamen gaan om een Nederlandse Rock 'n Roll/Beat band uit 1981
een klein Indielabel uit New York gaat het op vinyl uitbrengen.
Wie weet iets?

Kan dit ding ook gebruikt worden om iets op tape op te nemen?

Dus om geluid uit een synth, drumbak of PC (via usb?) op tape op te nemen (voor de saturatie?)...

En dan achteraf via usb weer in je pc opnemen... Lijkt me handig, voor iedereen die houdt van de tape-sound (en die niet met software effecten wil werken om dat effect te verkrijgen)...

ik was toevallig met hetzelfde bezig, en in mijn ervaring is het zo dat het label gewoon de gedigitaliseerde files wil met zo weinig mogelijk gepruts eraan, dus geen eq, en al helemaal geen mastering, dat doen ze liever zelf namelijk.
Een beetje geinteresseerd label zou eigenlijk alleen het bandje willen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het hier zit.

Dus het enige dat je zou moeten doen is met een beetje goed deck de tapes afspelen en op de PC opnemen met bv Cool Edit Pro of Wavelab, of Audition, of op de Mac bv. Ardour.

Dat overzetten is nog wel te doen maar die schijtbak aan ruis temperen mag je wel pro stuff zoals Cedar of Algorithmix tools voor gebruiken om de meeste troep eruit te halen. Dat zal dus ook niet bepaald gratis worden maar goed vragen staat vrij natuulk.

ik zou in ieder geval zorgen dat je een goed cassettedeck hebt, en dan gewoon je audio interface in. niet pielen met compressie en EQ en ruisonderdrukking, zoals Imipolex hierboven al zegt.

ik zou het voor je kunnen doen, heb immers een mooi casettedeck dat ik hiervoor gebruik (akai gx-912) maar het is misschien een beetje ver...

Heb zelf een tijdje geleden het ION TAPE2PC cassettedeck gekocht....
Ben zelf zeer tevreden hierover.....

http://www.ion-audio.nl/nl/

Die Dragon doet zijn naam qua uiterlijk wel eer aan :D

Op Ebaai komen ze wel eens voorbij en gaan weg voor tussen de 750-1000 euro volgens mij..

ik vraag me af of ze voor dat geld wel een degelijk loopwerk en alles kunnen maken.

Ik weet niet of die cassettes van twintig jaar geleden ook nog erg strak zijn. Je kunt er niet mee opnemen dus dat scheelt weer electronic en een wiskop.
En je ziet ook DVD spelers voor 40 euro (geen goede vergelijking, ik weet het). 149 euro is in ieder geval geen geld.

@ abitcrusher: Hoe werkt het eigenlijk op de PC? Krijg je nieuwe mp3's voor elk nummer dmv automatische stilteherkenning? Hoe gaat -ie om met tapes die wat in het rood gegaan zijn?

Cassette

Cassette

Wauw, wat een reacties! Bedankt allemaal.
De zanger heeft de originele band gevonden, lag voor 30 jaar in zijn kelder
te rotten, nu nog even afwachten wat daar van is overgebleven.

Ik weet niet of die cassettes van twintig jaar geleden ook nog erg strak zijn. Je kunt er niet mee opnemen dus dat scheelt weer electronic en een wiskop.
En je ziet ook DVD spelers voor 40 euro (geen goede vergelijking, ik weet het). 149 euro is in ieder geval geen geld.

goedkope cassette loopwerken hebben nog weleens de neiging om je bandje op te eten', en dat is misschien wel het laatste waar je op zit te wachten. ik heb het vaak genoeg meegemaakt.

Na, dan heb je wel heel goedkope spulletjes gehad. Ik heb een hele ouwe in de auto. De combinatie van temperatuurverschillen, vocht, oude speler een hoogbejaarde bandjes leidt er inderdaat wel eens toe dat er eentje wapperdeslipperwop opgegeten wordt. Maar m'n superduper Aiwa lustte er ook wel eens eentje. Goed je aandrukrol schoonmaken etc wil ook wel helpen. Als het echt makkelijker gaat dan via een DAW dan overweeg ik ook zo'n ding aan te schaffen.
Weet iemand eigenlijk het digitale format van DCC?

Oude tapes vergen wel wat speciale aandacht. Gelukkig zijn cassette bandjes redelijk goed beschermt tegen externe invloeden doordat ze in een plastic hulsje zitten en hoesje, maar als je ze niet terug spoelt of liggend opbergt willen ze nog wel 'ns uitlubberen, wat resulteert in wow en flutter... Het is maar ded vraaag of het loopwerk van welk deck dan ook die wow en fllutter kan compenseren.
Ook kan naar loop van tijd de binder (een soort lijm om de metale deeltjes op de tape te houden) loskomen, waardoor de tape zo goed als onbruikbaar is. Dit kun je oplossen door de tape te 'bakken' (in een oventje verhitten zodat de lijm weer actief wordt) maar dat is een nogal delicaat proces.
En ook hier is de bias belangrijk, ieder tape deck en iedere tape heeft zo z'n eigen bias. Een verkeerde bias instelling zorgt zowel bij opname als bij afspelen voor ongewenste resultaten.
En dan hebben we het nog niet over print-through, een soort doffe echo... Doordat de tape zo lang op het spoeletje heeft gezeten, is de kans groot dat de lagen op elkaar zijn ' gekopieerd'. Het is tenslotte een magnetisch veld, en lagen van magnetische velden zorgen voor problemen. Als de bias van de master recorder al niet goed was, is de kans op print-through groot...

Natuurlijk zijn het uitersten die ik hier opschrijf, maar zomaar een 2e hands deckje kopen lijkt me geen goed plan, zowel voor tape recorders als voor cassette recorders geldt dat goed onderhoud noodzakelijk is. Een slecht onderhouden deck kan funest zijn voor opname en afspelen, en zeker consumenten recorders, ook de wat chiquere zoals de Nakamichi's, zijn vaak in erbarmelijke staat. Een cheap-ass USB deckje lijkt me ook niet handig. Das leuk voor het archiveren van ouwe radio opnames van Ome Harrie op de lokale Piraat, maar voor een (pre-) master lijkt het me niet okay. Het loopwerk van zo'n deckje zal waarschijnlijk de nadelige gevolgen van oude tape niet genoeg kunnen compenseren.

Het hangt ook af van wat voor kwaliteit het label denkt te gaan krijgen, je moet samen een beetje zien wat de beste optie is... Een verrotte opname kan redlijk opgepoetst worden, en sommige bijwerkingen van verouderde tape zou je zelfs als charmant kunnen ervaren.
Ik zou voor de optie kiezen die Impolex al aangaf: proberen een goed onderhouden cassette speler te vinden (lenen, huren, whatever), kijk of je met de bias instelling en pitch op de recorder zelf zaken als het verlies van hoog en wow en flutter nog een beetje kunt rechttrekken en het verder aan een masteraar overlaten. Zaak is dan vooral om niet teveel te klooien, en bij de opname rekening houden met de headroom zodat de masteraar ook nog ruimte heeft om iets te doen...

Back