Oude tapes vergen wel wat speciale aandacht. Gelukkig zijn cassette bandjes redelijk goed beschermt tegen externe invloeden doordat ze in een plastic hulsje zitten en hoesje, maar als je ze niet terug spoelt of liggend opbergt willen ze nog wel 'ns uitlubberen, wat resulteert in wow en flutter... Het is maar ded vraaag of het loopwerk van welk deck dan ook die wow en fllutter kan compenseren.
Ook kan naar loop van tijd de binder (een soort lijm om de metale deeltjes op de tape te houden) loskomen, waardoor de tape zo goed als onbruikbaar is. Dit kun je oplossen door de tape te 'bakken' (in een oventje verhitten zodat de lijm weer actief wordt) maar dat is een nogal delicaat proces.
En ook hier is de bias belangrijk, ieder tape deck en iedere tape heeft zo z'n eigen bias. Een verkeerde bias instelling zorgt zowel bij opname als bij afspelen voor ongewenste resultaten.
En dan hebben we het nog niet over print-through, een soort doffe echo... Doordat de tape zo lang op het spoeletje heeft gezeten, is de kans groot dat de lagen op elkaar zijn ' gekopieerd'. Het is tenslotte een magnetisch veld, en lagen van magnetische velden zorgen voor problemen. Als de bias van de master recorder al niet goed was, is de kans op print-through groot...
Natuurlijk zijn het uitersten die ik hier opschrijf, maar zomaar een 2e hands deckje kopen lijkt me geen goed plan, zowel voor tape recorders als voor cassette recorders geldt dat goed onderhoud noodzakelijk is. Een slecht onderhouden deck kan funest zijn voor opname en afspelen, en zeker consumenten recorders, ook de wat chiquere zoals de Nakamichi's, zijn vaak in erbarmelijke staat. Een cheap-ass USB deckje lijkt me ook niet handig. Das leuk voor het archiveren van ouwe radio opnames van Ome Harrie op de lokale Piraat, maar voor een (pre-) master lijkt het me niet okay. Het loopwerk van zo'n deckje zal waarschijnlijk de nadelige gevolgen van oude tape niet genoeg kunnen compenseren.
Het hangt ook af van wat voor kwaliteit het label denkt te gaan krijgen, je moet samen een beetje zien wat de beste optie is... Een verrotte opname kan redlijk opgepoetst worden, en sommige bijwerkingen van verouderde tape zou je zelfs als charmant kunnen ervaren.
Ik zou voor de optie kiezen die Impolex al aangaf: proberen een goed onderhouden cassette speler te vinden (lenen, huren, whatever), kijk of je met de bias instelling en pitch op de recorder zelf zaken als het verlies van hoog en wow en flutter nog een beetje kunt rechttrekken en het verder aan een masteraar overlaten. Zaak is dan vooral om niet teveel te klooien, en bij de opname rekening houden met de headroom zodat de masteraar ook nog ruimte heeft om iets te doen...