Cassette bandje digitalizeren

ja dat van dat spoelen, hebben ze mij destijds ook aangeleerd. Alleen ik had er de laatste 15 jaar geen zin meer in, daarom heb ik ze allemaal maar weggepleurd hehe

......
@ abitcrusher: Hoe werkt het eigenlijk op de PC? Krijg je nieuwe mp3's voor elk nummer dmv automatische stilteherkenning? Hoe gaat -ie om met tapes die wat in het rood gegaan zijn?

Heb het deck op een MAC aangesloten....en importeer direct naar AIFF via het meegeleverde Audacity.
Je kunt ook gebruik maken van je sequencer....

Of het mogelijk is om direct naar mp3 m.b.v. stilteherkenning te importeren?
Heb nog ff gecheckt, maar ik denk van niet......

Tapes in het rood? Ach, t'is analoog, dus dat klinkt wel lekker....

;)

Of het mogelijk is om direct naar mp3 m.b.v. stilteherkenning te importeren?
Heb nog ff gecheckt, maar ik denk van niet......
dat lukt niet altijd even goed...
er kan ook een nummer zijn die een stilte in het midden ergens heeft zitten nutuulk.

over usb cassettespeler: nutteloos product tot en met..

beter een degelijke casetterecorder kopen voor een prikkie, dan laten servicen, en dan door je dure geluidskaart pompen (die je al hebt uiteraard)

wedden dat het goedkoper zal zijn en pakken beter zal klinken?

idem met usb platendraaiers..

En nogmaals....ben dik tevreden met mijn USB-deck....
Misschien heb ik geluk gehad.....als mijn originele bandjes op een ander deck opgenomen zouden zijn, zou het misschien minder klinken.....

een degelijke vinyl deck met degelijke naald/element zal vast wel veel beter klinken.

het is goed voor consumentengebruik, dat wel.

over usb cassettespeler: nutteloos product tot en met..

beter een degelijke casetterecorder kopen voor een prikkie, dan laten servicen, en dan door je dure geluidskaart pompen (die je al hebt uiteraard)

wedden dat het goedkoper zal zijn en pakken beter zal klinken?

idem met usb platendraaiers..

Voor tapes die al 20 jaar in een kast liggen, maakt dat volgens mij niet uit, die zijn al zo dof geworden daar helpt geen Apogee meer voor hehe.

Het voordeel zit hem natuurlijk in het gemak en de manier van bedienen die behoorlijk oldskool is...leuk voor al die audiofielen die niet weten hoe een PC werkt :) Het lijkt me echt wel makkelijk met dat ding...Geen versterker nodig, RCA is gewoon kut aansluiten, ik neem aan dat de software automatisch edits knipt tussen de nummers op tape en stilte eruit...veel makkelijker gaat het niet worden denk ik.

:D maar de TS is nog niet geholpen.. volgens mij was de vraag WIE er evt. zin/tijd/kennis/etc heeft om een bandje te digitaliseren.

Niet HOE dat moet, maargoed, detail. Met alle tips in de thread moet 't wel lukken.

Als je het toch zelf wilt doen ;-) Bij zo'n USB cassetteding heb ik al mijn grote twijfels. Als ik al zie met wat voor beperkte software die USB platenspeler bij m'n ouders thuis geleverd werd.....

Ik gebruik zelf een goed Yamaha cassettedeck en neem de tapes op via m'n Terratec DMX 6fire 24/96 soundcard met Wavelab en een aantal VST plugins voor de restauratie effecten.
Eerst Declicker aan
dan Denoiser aan
EQ ietsje erbij op m.n. de Mid en ietsje de Hi
Spectralizer voor dynamiek verhoging
dan een Puncher
en last but not least een Stereo Expander

dit alles uiteraard op relatief softe instellingen die ik allemaal eens uitvoerig getest heb voor de beste resultaten (in diverse audio omgevingen zoals in de autoradio met zware sub, Harman Kardon home cinema set en PC surround setje). Er op lettend dat je je geluid niet te veel gaat "Kristalliseren" met veel van die plugins, waardoor het te scherp gaat klinken.

Aan het einde van je opname ff Normalizen en hup je hebt een prima resultaat. Veel mensen die het horen zijn zeer verrast door de goede resultaten en kunnen nauwelijks geloven dat het een Cassettebandje was. Nu is een goede cassette opname een groot verschil met een slechtere opname. En ècht goed zal het nooit meer worden natuurlijk, maar acceptabel is het zeker vind ik, m.n. op een leuk PC speaker surround setje (die een hoop kunnen wegmoffelen ;-). Ben zo nog steeds bezig m'n oude tape collectie te digitaliseren.
Nog 6 schoenendozen te gaan :-P

Cheers Rolando

Laatst gewijzigd:
Voor tapes die al 20 jaar in een kast liggen, maakt dat volgens mij niet uit, die zijn al zo dof geworden daar helpt geen Apogee meer voor hehe.....

Klopt inderdaad wel...heb pas nog een paar van die tapes op een 'echt' ouderwets deck gespeeld, maar kan niet zeggen dat ze daar nou beter op klinken dan op het USB-deckje....

Nog maar eens proberen bij iemand met ervaring: @ abitcrusher: Hoe werkt het eigenlijk op de PC? Krijg je nieuwe mp3's voor elk nummer dmv automatische stilteherkenning? Hoe gaat -ie om met tapes die wat in het rood gegaan zijn?

Nog maar eens proberen bij iemand met ervaring: @ abitcrusher: Hoe werkt het eigenlijk op de PC? Krijg je nieuwe mp3's voor elk nummer dmv automatische stilteherkenning? Hoe gaat -ie om met tapes die wat in het rood gegaan zijn?

Ik werk met een MAC normaal gesproken, maar ik denk dat het qua software niet veel uitmaakt met de PC...

Automatische nummerherkenning zit er niet bij, helaas.
Bij het digitaliseren van de tapes houd ik wel rekening met het ingangsniveau van de software...je kunt later natuurlijk altijd nog het volume opkrikken.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er sprake was van digitale vervorming.....

Back