sub toevoegen aan bestaande monitor-setup

koediman

--<{(OoO)}>--
Momenteel heb ik Dynaudio BM5's staan. passieve monitors met een samsung versterker ervoor.

Nu wil ik er eigenlijk een subwoofer bijzetten maar dit geeft natuurlijk nogal problemen. De versterker heeft niet zomaar een extra sub-out.

Weet iemand hoe je dit het goedkoopst maar met behoud van kwaliteit kan oplossen?

Ik neem aan dat er een crossover filter tussen moet of misschien moet ik een andere versterker kopen die op dit soort situaties is ingericht?

De meeste subwoofers beschikken zelf over een crossover circuit met een variabel cutoff/rolloff punt en een volumeknop, maar die zitten meestal aan de achterzijde.

Je zou de uitgang van je pc/mengtafel/whatever dus kunnen splitten en 1 aderpaar naar de versterker kunnen laten lopen en het andere aderpaar naar de sub. Nadeel daarvan is dat je dan geen eenvoudig volume op je sub kunt regelen aangezien die wordt aangesloten VOOR je versterker/prepro. Dat is op te lossen door je signaal via een mengtafel te routeren zodat je met je master faders / monitor out knop je volume kunt regelen, of door een goedkope passieve volumeregelaar te kopen (SM Pro Audio kost iets van 55 euro) en die voor de sub en versterker te plaatsen. Dan hoef je je versterker en je sub maar 1x op mekaar kwa volume / crossover af te stemmen en kun je daarna het volume mooi via knopje op je buro regelen :-). (Varianten zoals Mackie Control, SM Pro Audio Mpatch, Presonus etc zijn uiteraard ook mogelijk maar een stuk prijziger)

Edit: bij dit verhaal ga ik er van uit dat je een ACTIEVE sub gebruikt

Hartelijk bedankt Lynxx, hier kan ik wat mee.

Nog 1 klein vraagje. Ik heb een behoorlijk goeie sub in m'n woonkamer staan maar die heeft alleen mono-in. is dat niet bij de meeste subs het geval? en krijg je geen fase problemen als je een stereo-signaal naar mono summed? (ik denk aan een simpel zelfgemaakt stereo naar mono cinch kabeltje)

Hartelijk bedankt Lynxx, hier kan ik wat mee.

Nog 1 klein vraagje. Ik heb een behoorlijk goeie sub in m'n woonkamer staan maar die heeft alleen mono-in. is dat niet bij de meeste subs het geval?

Dat weet ik niet. Dat verschilt per merk en model volgens mij. Sommige subs hebben juist een stereo ingang en klinken zachter tenzij je allebei de ingangen gebruikt :) Kwestie van prutsen dus.

en krijg je geen fase problemen als je een stereo-signaal naar mono summed? (ik denk aan een simpel zelfgemaakt stereo naar mono cinch kabeltje)

Die kans bestaat ja, maar sublaag wordt over het algemeen niet stereo gemixt omdat extreem lage tonen voor het menselijk oor moeilijk te localiseren zijn. Dat is ook de reden dat vrijwel alle surround setups 5.1/6.1/7.1 zijn en niet 5.2/6.2/7.2 . Alhoewel meneer George Lucas het daar niet mee eens is overigens, maar dat heeft niets met localisatie te maken verder :-). Het basmanagement in een surround receiver doet normaal gesproken ook niet veel meer dan het laag van de fronts en/of LFE kanaal door een crossover jassen en naar een mono sub output uitsturen.

Back