Hifi set / home cinema

Die van ons was op een gegeven moment wel klaar, ook zo'n cilinder. Was wel jammer, want leuk formaat en het geluid wat daar uit komt. Na twee andere speakers snel weer terug naar de winkel gebracht te hebben, de principes opzij gezet en weeeeer een jbl charge gekocht 8o)
Na 5 jaar was de mijne gaar. Batterij vervangen door n sterkere en hij werkt weer. Op yt zie je hoe dat moet.

heb idd een video gezien van het vervangen van de hele handel. Geen simpel klusjes als ik het me goed herinner. Misschien dat ik daar nu wel aan zou beginnen, toentertijd in ieder geval niet.

mooi spul dat Dali. dacht ook Deens niet?
Yes, "Danish audiophile listening industries" ;)
Voor ik ze kocht eens een 'luistersessie' in een Hifi zaak gehaald en deze had toen mijn voorkeur. Een vrij 'eerlijk' en detailleerd geluidsbeeld zonder overdreven bassen. Ze zijn meer voor klassiek/filmmuziek geschikt dan voor electronica, maar ook daar valt best van te genieten.
Enige nadeel is dat hoe beter je afspeelapparatuur, hoe meer je je ergert aan slechte mastering of opnames...

voor mij is het simpel. ik wil niet de speaker horen en lang op redelijk niveau kunnen luisteren en alles kunnen horen.
Denk voor rond de 400 euro je een goede versterker met 2 speakers kan vinden.
Tsja, speakers gaan voor wat de gek er voor geeft en verouderen amper. Qua versterkers is er wel een hoop technologie aan boord, zeker als je voor zo'n digitale surround bak gaat. Dan is het wel handig dat het matched met bv je TV qua aansluitingsopties (de juiste HDMI versies, Dolby support etc). Ook wordt de automatische inregeling steeds slimmer wat ook een beter geluid kan opleveren. Dat mis je wel bij een 20 jaar oude.

ja dat laatste van 400 euro bedoelde ik meer als een eerste budget hifi set.

Heb de Canton GLE 426.2 op de kop kunnen tikken voor slechts 80 euro. Prima speakers voor naast de tv in de woonkamer, zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Nu nog een betere versterker. En eigenlijk ook nog een sub. Want deze speakers klinken mooi en helder, maar schieten toch wel wat tekort in het laag.

Iemand ervaring met de denon 550 icm met sub en 150s achter? Ben wel klaar met de jbl en wil wel lekker geluid. Staanders zou ik het liefst hebben, maar de vrouw vindt van niet én ik zit nooit in de sweetspot, dus denk ook eigenlijk zonde om in te investeren. Zoek wel weer iets in de studio uit voor mezelf :)

ik had een denon 550 (met 2 pionieer & 2 Jamo speakerz & yamaha sub), nu vervangen door een denon avr-X2700 (om te streamen etc) met Tannoy speakers in de huiskamer
geen vrouw dus geen zorg (ik had wel bij de renovatie 5.1 speaker contacten in de muur voorzien)

denon is eerlijk/neutraal
theedehands rond de 300€

Ik heb ook nog een ouderwetse stereotoren met een Technics versterker. Mijn Philips speakers vielen zo'n beetje als stof uit elkaar. Vervangen door een Canton Vento 890 DC stereo set (bedraad). Dat was al een wereld van verschil, zeker met TV geluid via deze speakers. Daarna zelf kabels gemaakt (Sommer Cable SC-Albedo MKII) wederom een wereld van verschil. Geluid werd veel gedetailleerder. Daarna een Canton center speaker (Smart Vento 5 s2 draadloos) en twee kleinere surround speakers (Canton Smart Soundbox 3 draadloos) aan de set toegevoegd. Ik kwam van een Sony 2.1 soundbar. De sub is de deur uit en ik speel films via de Stereo set in combinatie met de center en surround speakers. Wat een verschil. Mooi laag, echt geen sub nodig en fantastische spraakhelderheid via de center speaker. Mijn vrouw draagt gehoorapparaten en die vindt het een verademing. Nooit meer een soundbar. Alles zit op elkaar aangesloten via een Canton Smart Connect 5.1. en daar kan ik alle aangesloten apparatuur op schakelen. Als ik naar stereo audio luister gebruik ik uiteraard alleen de stereo set. Met films het complete systeem. Jammer dat je dit soort spullen niet kunt betalen als je 20 bent en je oren leeftijd technisch nog niet aan het aftakelen zijn :-) Mijn advies zou dus een 5.1 systeem zijn. De investering meer dan waard!

Laatst gewijzigd:
Er zijn eigenlijk 2 functies die je wilt hebben:

HDMI ARC (Audio Return Channel) daarmee stuurt je TV het audio signaal digitaal terug naar je versterker, en bij de meeste verstekers werkt dat ook als een wake-up signaaltje en bedien je met de TV afstandbediening het volume van de receiver (dus geen 2 afstandsbedieningen nodig)

Spotify Connect - daarmee streamt de versterker het spotify signaal zelf vanaf internet en zit je telefoon (of ander device) er dus niet tussen. De bediening gaat wel gewoon vanaf je device, inclusief volume knoppen (dus volume knoppen op je telefoon laat de versterker het volume aanpassen)

Beide technieken bestaan al wat jaartjes dus kans dat je tweedehands wat kan vinden op marktplaats. En nieuw hoeft het ook de hoofdprijs niet te kosten. Een soundbar met geintegrerde speakers, of een versterker/receiver waar je zelf nog een paar mooie speakers op aansluit (speakers van marktplaats of zelfs kringloop). Die receivers zijn vaak geschikt voor 5.1 of zelfs 7.1 maar doen het ook prima op 2 speakers.

[toevoeging]
Ik heb zelf een Denon AVR-1400X voor een euro of 300 gekocht jaaaaren geleden, en mijn speaker set is in een uit 3 verschillende marktplaats aankopen samengestelde 5.0 set van het Nederlandse merk Hepta.

Ik heb 10 jaar geleden gewoon een stereo versterker gekocht van nad. Speakers van dali. En een streamer. Mooi geluid. Gewoon lekker simpel niet teveel techniek op. Enige wat ik nog een keer wil vervangen is de streamer.

Staat genoeg leuks op marktplaats versterkers van nad, denon, marantz. Speakers van dali of b&w. Kan je echt weer jaren vooruit. Vroeger wel een 5.1 set gehad maar al die losse speakers en kabels. Doe mij maar gewoon een stereoset klinkt muziek veel mooier over. Tenzij je echt voor series en films gaat dan kan 5.1 of meer mooier zijn.

en laten we DVD-audio & blu-rays niet vergeten
(surround mixen in hoge kwaliteit van bekende artisten -albums & concerten- , bv. beatles, mike oldfield, underworld, bowie etc etc)

ps. is trouwens een hele goede source van multitrack/originele samples wanneer je die 6 kanalen naar aparte wavs ript - wanneer je je niet wil bezighouden met stems

Tenzij je echt voor series en films gaat dan kan 5.1 of meer mooier zijn.
Apple Music biedt al een tijd behoorlijk wat albums in 'ruimtelijke audio' aan. Dat zijn vooral nieuwere albums die speciaal in Dolby Atmos gemixed zijn. Via een computer of Apple TV kastje kan je die over vrijwel iedere 5.1 huiskamer set beluisteren. Het is imo geen gigantisch verschil, maar het werkt wel en geeft de muziek toch een klein beetje extra mee.

Ik luister graag naar een goede stereo set, dat heeft mijn voorkeur ivm zo'n soundbar in ieder geval maar ik moet zeggen dat surround voor cinema en zeker als je zo'n Hollywoodfilm op hebt staan wel wat luistermoeheid kan geven en helemaal als het films zijn die vol zitten met allerlei geluid effekten, explosies, autoachtervolgingen enz.
Kan ook zijn dat ik van nature altijd wel op geluid ben gefocust en het op die manier toch wel wat veel kan worden.

Apple Music biedt al een tijd behoorlijk wat albums in 'ruimtelijke audio' aan. Dat zijn vooral nieuwere albums die speciaal in Dolby Atmos gemixed zijn. Via een computer of Apple TV kastje kan je die over vrijwel iedere 5.1 huiskamer set beluisteren. Het is imo geen gigantisch verschil, maar het werkt wel en geeft de muziek toch een klein beetje extra mee.
Als je dit doet op een versterker met de Dolby Atmos decoder en een atmos 7.1 speaker systeem en de opname is er ook naar gemaakt vind ik dat toch wel de moeite hoor.

Zelfs op een “oude”5.1 setup zo een versterker aansluiten heb je ook dat effect dat het geluid van boven jou komt

Het nieuwe album van Soulwax is zo een,dat is toch echt genieten, hoe ze gebruik maken van die speaker set up.

Zo is er ook één dolby atmos remaster beschikbaar van Riders on the storm van The Doors.

Hoe die storm hier klinkt is gewoon zalig. Het regent echt uit mijn plafond,en dan die donder.

Ik luister ook liever stereo maar dat is persoonlijk. Ik erger mij tegenwoordig al genoeg aan veel muziek hoe het gemixt is met bijvoorbeeld teveel compressie. En Atmos in een woonkamer moet je je speakers toch wel allemaal op de juiste afstand kunnen plaatsen. Om een perfecte beleving te krijgen. En mischien word ik oud als ik een concert live zie komt het geluid van voren en doen de reflecties het werk in de ruimte. En ik lees ook wel dat sommige engineers het liefst willen dat atmos de norm word.

Tannoy speakers in de huiskamer
geen vrouw dus geen zorg
Lifehack: haal Tannoys in huis die zo onmogelijk groot zijn dat het kasten lijken, en dan vindt je vrouw ze onderdeel van het interieur.

Hier 2 Arden mk1 (ondertussen ook al een halve eeuw oud) en 1 vrouw (nog geen halve eeuw oud).

Back