Hifi set / home cinema

Ik heb zo’n Canton DM50 soundbar waarvan de remote het niet doet. Verder niks geen knopjes dus het is eigenlijk een onderzetter. Universal remotes werken niet omdat je daarvoor de soundbar in en een bepaalde setting moet krijgen, en dat kan alleen met een werkende remote, lekker slim.

aiiii

Ik heb de tussenweg nog niet gevonden. Ik wil én leuk muziek kunnen luisteren én kunnen gamen terwijl ik om me heen de lightsabers of kogels hoor zoeven. Qua muziek luisteren hoeft het echt geen topkwaliteit te zijn, maar iig wel wat beter dan de jbl soundbar die ik nu heb. Lullige is dat ik dus ook praktisch altijd buiten de sweetspot zit/sta of lig ;). Binnenkort eens wat beluisteren bij hifi klubben. Wellicht hebben die wel een mooie tip.

Als je dit doet op een versterker met de Dolby Atmos decoder en een atmos 7.1 speaker systeem en de opname is er ook naar gemaakt vind ik dat toch wel de moeite hoor.
Ik hoor duidelijk verschil, maar heb nog steeds liever muziek die ik leuk vind in stereo dan Ed Sheeran in Dolby Atmos...

Zelfs op een “oude”5.1 setup zo een versterker aansluiten heb je ook dat effect dat het geluid van boven jou komt
Dan moet je die oude setup wel voorzien van hoogte speakers. Moet toegeven dat ik niet verder ben gegaan na 'gewoon' 5.1, maar dat is geen probleem: Atmos tracks op Apple Music worden netjes naar 5.1 omgezet.

Zo is er ook één dolby atmos remaster beschikbaar van Riders on the storm van The Doors.
Hoe die storm hier klinkt is gewoon zalig. Het regent echt uit mijn plafond,en dan die donder.
Dat laatste is dan weer een kwestie van een goede subwoofer en een goede verstandhouding met de buren ;)

Ik heb de tussenweg nog niet gevonden. Ik wil én leuk muziek kunnen luisteren én kunnen gamen terwijl ik om me heen de lightsabers of kogels hoor zoeven. Qua muziek luisteren hoeft het echt geen topkwaliteit te zijn, maar iig wel wat beter dan de jbl soundbar die ik nu heb. Lullige is dat ik dus ook praktisch altijd buiten de sweetspot zit/sta of lig ;). Binnenkort eens wat beluisteren bij hifi klubben. Wellicht hebben die wel een mooie tip.
Qua speakers moet je dan vooral veel hebben (5.1 set + 4x plafond) voor het ruimtelijke effect.
Moderne receivers hebben vaak een meetmicrofoon om de sweet spot bij te stellen, maar dat werkt minder als je wekelijks je inrichting verandert.

Dan moet je die oude setup wel voorzien van hoogte speakers.
Niet noodzakelijk,zelfs met een 5.1 systeem is dit effect er, veel meer zelfs dan ik ook had verwacht.

Qua speakers moet je dan vooral veel hebben (5.1 set + 4x plafond) voor het ruimtelijke effect
klopt plafond speakers plaatsen doe je niet zo maar, daarom dat ik die atmos speakers zo handig vind.

Daar zit bovenop horizontaal onder een bepaalde hoek een speaker meestal in een zuilspeaker of ferme bookshelf.

Dit gecombineerd met een A/V versterker die ook zo kan geconfigureerd worden.

Dan krijg je toch een mooie dolby atmos ervaring bij je thuis

klopt plafond speakers plaatsen doe je niet zo maar, daarom dat ik die atmos speakers zo handig vind.
Daar zit bovenop horizontaal onder een bepaalde hoek een speaker meestal in een zuilspeaker of ferme bookshelf.
Dan krijg je toch een mooie dolby atmos ervaring bij je thuis
Ik ben me helemaal bewust van het bestaan van hoogte speakers die via plafond reflectie werken, maar het ligt er aan je ruimte wat het effect daarvan is. Voor de optimale ervaring in de ruimte zal je toch echt speakers moeten hebben op de plek waar het geluid vandaan moet komen ;)

aiiii

Ik heb de oplossing ook niet gevonden daarvoor (of je moet natuurlijk 5.1 én een goede hifi set nemen).

Ik moet zeggen dat ik heb eens ben met dat ik ook liever naar een goede hifi set luister, maar ben in de praktijk toch erg blij met de sonos soundbar + sub. Het grootste nadeel van de soundbar is voor mij is de soundstage/spreiding in muziek, omdat de bar maar een beperkte breedte heeft. In de praktijk zit ik in de woonkamer echter toch niet vaak precies in het midden van het stereo beeld en maakt het weer minder uit. Voor films is het toch wel erg fijn.

Back