Dynacord reparatie thread

een 555 (neem aan NE/SE iod). is officieel geen VCO chip. Hij kan wel in een schakeling worden opgenomen zodat hij gaat functioneren als een VCO :geslaagd:
maaruh, die 555 zit in een DIP8 package maar die kan ik niet vinden op je foto's. gaat die 555 al zo lang terug?
en ben je er al achter wat er nou stuk was, of heb je alles maar gewoon vervangen in de hoop...
succes iig

Moet je kijken op foto 4 eerste sessie....links van de 2 rode potmeters achter de draden van een switch zit ie verborgen.....en laten de 2 pots die erboven zitten (die met dat stukkie tape) nou voor de VCO zijn......de schakelaar die ertussen hangt, onder de tape is voor blok, saw , triangle...de linker hangende switch is voor repeat......dus de NE555 is daar zo gebruikt dat hij in schakeling fungeert als een VCO....het is allemaal lastig zonder schema's...poeh zeg...

Nou als er al meerdere elco's hebben lopen zweten en scheuren dan zijn die niet goed......toch? Dus die heb ik vervangen als mede de tantaals die erin zitten en de drie trimmers......
vanaf de zekering die steeds knalt heb ik de banen gevolgt en daar zaten kapotte elco's op en ook wat tantaaltjes.....ik ben nu heftig bezig een mooie werkplek te bouwen voor mezelf dus metingen ga ik vanavond doen.....
het enige wat de vorige eigenaar heeft vervangen was de diode brug bij de zekering....ik ga straks eerst de trafo doormeten en kijken of er juiste voltages verschijnen bij de regulators. Daar zitten er 5 van in...... -5, +5, 12, -15 en +15V....

Ik sluit me aan als volger van deze draad... Ik had een kapotte dynacord maar die staat nu bij DenDer .. :peukie: zet hem op! :okdan:

Ik heb gelukkig een werkende Dynacord VRS-23!
Maar ik ben ook wel benieuwd naar naar schema's daarvan. Ik zou nl de feedback wel wat op willen schroeven. Maar heb geen flauw idee welke van de 20 stuks ofzo afstelpotmetertjes daarvoor verantwoordelijk is.

Daar ben ik dan. Je raadt nooit wat ik hier in m'n defecte delays-hoekje heb staan... ;) Ik heb 'm nog niet gerepareerd, want ik heb er dus ook geen schema's van.

Ik had ooit een werkende DDL-12 met de super de luxe memory expansion, maar die is wegens delay overschot de deur uitgegaan.

hoi Martijn, welkom bij onze "kapotte digitale delay zonder schema club",

zodra ik wat tijd heb ga ik de drs78 repareren.
dan zal ik wel een en ander posten.

groeten,
jeroen

Daar ben ik dan. Je raadt nooit wat ik hier in m'n defecte delays-hoekje heb staan... ;) Ik heb 'm nog niet gerepareerd, want ik heb er dus ook geen schema's van.

Ik had ooit een werkende DDL-12 met de super de luxe memory expansion, maar die is wegens delay overschot de deur uitgegaan.

Ja kan je daar wat meer over vertellen? Die kwam zeker bovenop die rij SIL headers......

Hoeveel Dynacords moet je trouwens hebben staan om erelid te worden? :)

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=28607&d=1172085247

Tja Jeroen wou dat ook al worden en die heeft maar 1 kapotte DRS......naar mijn inziens heb jij er meer staan die kaduuk zijn.....dus aantallen is dan niet eerlijk.....

Dus laten we het zo doen, de 1e die er 1 gerepareerd krijgt wordt erelid....

btw nog steeds geen antwoord van Dynacord zelf.....misschien tijd om een Yahoo group ofzo op te zetten, kijken wat er op de planeet nog rond zwerft van schema's.....het is te idioot voor woorden zo....allemaal mooie delays die stuk zijn maar geen hulp van Dynacord en geen schema's, schande.

Laatst gewijzigd:
Goed nieuws!!!!

Goed nieuws!!!!

Nou mijn DDL-12 werkt weer. Vet bakkie klinkt zeker geinig zo met de Pro One als tester erdoorheen.......

En dan zie je toch dat die oude tantaals en elco's voor problemen kunnen zorgen.....al bij al heeft deze DDL me nu ongeveer 50 euro gekost incl. aanschaf + verzenden vanaf Shiftr.....KOOPJE zo dus.....thnx nog Dennis :okdan:

Zo nu dat de DDL het weer doet even wat vraagjes.....bij mij blijft continue het peak ledje branden....dus ik denk dat er iets mis is met de in/out pot...alhoewel de duration pot van het effect behoorlijk kraakt en ook geluid lekt (dat is een 47K maar zou dat een lin of een log zijn,staat er niet op?)....soms geef ik hem een tikkie en dan gaat ook het peakledje uit.....ik heb ook het idee dat het signaal behoorlijk distorted binnen komt...ik kan nu de 'in' pot net op kwart voor 12 zetten alles daarboven wordt gewoonweg lelijk en distorted...
Zou dit aan de "fabrieksmod' kunnen liggen?

Ook kan je de 'in' pot uittrekken dan is tie high maar dan klinkt ie al helemaal niet.....
Misschien iets van een opampje dat niet meer wil mee werken ofzo????

Nu ik toch bezig ben he:engel:

ik zou om te beginnen het complete inputpad, met eventuele transistors en opampjes onder de loep nemen.
en probeer natuurlijk eerst uit of alleen het delay signaal vervormd, of ook het directe.
als alleen het delysignaal vervormd, dan moet je eerder naar de da converter en evt. sample en hold kijken.
groeten,
jeroen

Het volgende gebeurd: ik sla een noot aan op de Pro One (of laat een arpeggio lopen), Volume Echo staat open, Bass en Treble laat ik neutraal op 0 en de Duration pot staat op kwart over 3. Zodra ik de noot loslaat sterft hij op een gegeven moment uit maar....als ik de Duration pot vol open draai dan is er nog steeds geluid. Hoort dat zo? Eigenlijk is tie toch bedoeld voor de duur van het effect? Ik kan hem dan ook nog moduleren met de depth en speed van de VCO. Volgens mij is dat dan toch niet echt goed.
Ik kom er net ook achter dat als ik de switch aan de achterzijde omzet naar enkelt delay, dus effect uit, blijft het effect alsnog actief.....hoe is dat dan nou weer mogelijk??? Ikke niet snap????
Bovenop de DDL staat een blok schema, ik zal dat even dupliceren en dan in deze thread voegen........

Trouwens Jeroen weet jij of er voor die Duration pot er een lineaire in moet of een logaritmische? Kan ik die iig morgen gaan halen. Ik denk btw dat ik die switch die op de achterkant zit naar het voorpaneel schuif.....als ie eenmaal in me rack hangt is dat onhandig......

Ik ga dat morgen even doen....ga nu slapen, heb een druk weekend voor de boeg. Thnx iig Jeroen.

Trouwens Jeroen weet jij of er voor die Duration pot er een lineaire in moet of een logaritmische? Kan ik die iig morgen gaan halen. Ik denk btw dat ik die switch die op de achterkant zit naar het voorpaneel schuif.....als ie eenmaal in me rack hangt is dat onhandig......

ik heet dan wel niet Jeroen, maartoch :D.
als je wil weten of een potmeter lin of log moet zijn kan je dat ook logisch na gaan. als de pot direct het (hoorbaar)geluid beinvloed is het meestal een logaritmische pot, aangezien de klank in je gehoor ook logatitmisch verloopt.
daarnaast kun je ook gewoon aan een multimeter hangen en kijken wat je in verschillende standen meet. als je hem van begin tot de helft meet zal de weerstandswaarde minder veranderen dan van de helft tot open (clockwise).

Ik kom er net ook achter dat als ik de switch aan de achterzijde omzet naar enkelt delay, dus effect uit, blijft het effect alsnog actief.....hoe is dat dan nou weer mogelijk??? Ikke niet snap????

Dat is toch de schakelaar die switched tussen effect met input gemixed of effect zonder input.... De dry wet verhouding zegmaar... Dan is het toch normaal dat je het effect nog hoort. Delay is toch het effect?.

En gefeliciteerd trouwens !:biertje:

ik heet dan wel niet Jeroen, maartoch :D.
als je wil weten of een potmeter lin of log moet zijn kan je dat ook logisch na gaan. als de pot direct het (hoorbaar)geluid beinvloed is het meestal een logaritmische pot, aangezien de klank in je gehoor ook logatitmisch verloopt.
daarnaast kun je ook gewoon aan een multimeter hangen en kijken wat je in verschillende standen meet. als je hem van begin tot de helft meet zal de weerstandswaarde minder veranderen dan van de helft tot open (clockwise).

Dan is na alle waarschijnlijkheid een log pot.....maar na het uitsolderen zal ik hem even doormeten....het enige probleem is dat ik nergens 4mm met d-shaft pots kan vinden. De pots bij Rotor hebben een gladde shaft......Daarbij zoek ik nog knoppen die op de originele lijken van Dynacord. Als die ergens te koop zijn voor gladde shaft is dat probleem ook opgelost.

Dat is toch de schakelaar die switched tussen effect met input gemixed of effect zonder input.... De dry wet verhouding zegmaar... Dan is het toch normaal dat je het effect nog hoort. Delay is toch het effect?.

En gefeliciteerd trouwens !:biertje:

Thnx man.....maar wat je zegt....dus is dan die switch tussen dry en wet dan gewoon niet te vervangen door een potentiometer???? Dat zou een nuttige mod zijn voor deze bak.....
Ik weet dat St.Eric zoiets gelijks heeft gedaan voor een Arp Oddy, switches vervangen door pots........

Gaan we weer Penik :duivels:

dan wil ik ook wel lid worden :)

ik heb nog een kapotte dynacord VRS-23 liggen

Op de site van Peter Groenewoud http://www.groenewoudnet.nl/synthesizers.html
staan de schema's van de VRS-23......

oja ik maak morgen even een foto van het blokschema van de DDL-12....ik heb er nu trouwens nog 1 gekocht ook kaduuk...maar bij het open schroeven zit die modificatie bij de in/out knop er niet in....

Back