(Cubase en Cakewalk) Slaan eerste noot elke part over

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hotdenio

Nieuwkomer
Hoi Midi-fielen, ik heb een lastig probleem:

In alle versies van Cubase (3.0, 3.5, 5.1) en Cakewalk Pro Audio heb ik hetzelfde probleem.

Elke keer als ik een part kopieer, dan slaat hij bij het afspelen steeds de eerste noot van de gekopieerde part over. Het gekke is dat als ik ze aan elkaar plak met het lijm-tubetje, dan is het probleem weg. Af en toe slaat ie ook een willekeurige noot over en in Cakewalk slaat ie steeds de eerste noot van een loop over.

Ik heb alles geprobeerd (zelfs computer opnieuw installeren) maar niks helpt. Vroeger had ik dit probleem nooit (op een Pentium 1).

Ik heb nu een PIII-850 Systeem met een SBLive! Player 1024. En een JV-1010 module. Ik wordt hier knettergek van, dus help me alstjeblieft!!! :stupid

even simpel gezegd: Hij pakt die noot niet omdat de sequencer niet genoeg tijd krijgt; teveel info at the same time. Er zijn verschillende oorzaken en dus verschillende oplossingen.

Kan zijn dat je teveel midi-info rondstuurt (kill overbodige midi),
kan zijn dat je teveel midi-apparatuur aan je PC hebt hangen (koppel overbodig spul af en kijk of het beter wordt),
kan zijn dat je instellingen voor midi of audio latency beter kunnen. in dat laatste geval; zoek dit forum eens af op timing, latency van jouw audio- en midi-interface. Er worden vaak heel nuttige adviezen gegeven om de boel wat sneller te maken.

Dit zijn allemaal goeie tips, maar ik heb helemaal geen overbodige midi-data (behalve de patch-keuze).
Ik doe het met maar een apparaat (jv-1010) en dit gebeurd ook als ik geen audio gebruik....
:stupid

Ik ga weer even verder klooien. Als ik het antwoord heb, dan vermeld ik het hier natuurlijk.

Verstuur je soms bij elk part een program change? Dan gaat je module bij elk part opnieuw zn geluid zoeken en dat duurt even.

Origineel geplaatst door djdeon
Verstuur je soms bij elk part een program change? Dan gaat je module bij elk part opnieuw zn geluid zoeken en dat duurt even.

Daar kan inderdaad een oorzaak zitten... Ik zit er nog mee te knoeien en ik heb nog een paar vragen:

Als je een track selecteert (en dus niet een part) en dan een instrument kiest, kopieerd hij dan de program change naar elke part?

En als je DMV een studio module tijdens het afspelen van patch veranderd, wordt de patch change dan neergezet op het punt waar de locator op dat moment staat?

Ik ga nog even doorrommelen totdat ik de oplossing gevonden heb. iig bedankt voor de tip!

Origineel geplaatst door Hotdenio
Daar kan inderdaad een oorzaak zitten... Ik zit er nog mee te knoeien en ik heb nog een paar vragen:

Als je een track selecteert (en dus niet een part) en dan een instrument kiest, kopieerd hij dan de program change naar elke part?

En als je DMV een studio module tijdens het afspelen van patch veranderd, wordt de patch change dan neergezet op het punt waar de locator op dat moment staat?

Ik ga nog even doorrommelen totdat ik de oplossing gevonden heb. iig bedankt voor de tip!

*Even mijn deel van deze discussie verplaatsen van GoT naar hier :)*

Het zit hem waarschijnlijk idd in de progamchanges in de JV-1010. Ik heb hetzelfde (ter info: ik gebruik Cakewalk 9 Pro Audio): als ik op de eerste tel van een maat noten heb staan, en ik begin vanaf hetzelfde punt met afspelen, dan vallen sommige eerste noten weg, of worden vertraagd. Laat ik Cakewalk een halve of hele maat voor de eerste noten beginnen met afspelen, dan gaat alles gewoon goed. Het gaat zelfs nog goed als je maar een halve tel van te voren begint. Maar ik heb er de gewoonte van gemaakt om 4 maten leeg te laten aan het begin (ik heb gekozen voor 4 maten om het overzicht nog te kunnen behouden), en ik begin meestal 1 of een halve maat voor de eerste noten, eigenlijk een soort van offset dus. Ik gebruik ook vaak een van die extra maten vooraf om bepaalde sysex/effect data door te sturen naar m'n synths.
Aan m'n midiinterface zal het niet liggen, aangezien ik het zowel met een SBlive heb meegemaakt als met m'n WaMiRack 24 (en tussendoor ook met een Miditerminal).

Over de selectie van een track/instrument:
Als je een instrument kiest voor een bepaalde track (en dus voor het bijbehorende midi-kanaal, oftewel part), dan wordt er naar de desbetreffende part een programchange gestuurd (combinatie van een bank-keuze en een patch-keuze via een aantal midicontrollermessages). Voor elke track waar je een bepaald instrument hebt gekozen zal deze informatie worden opgeslagen; de meeste sequence programma's hebben dan een 'controller searchback' optie, die bij het afspelen van de track iedere keer even opzoekt welke patch is geselecteerd voor welk kanaal, en evt. welke controllers (pan, volume etc.) anders staan ingesteld. Echter als deze info eenmaal verzonden is, dan zullen de desbetreffende patches ingesteld blijven staan todat jij ze verandert, of todat de module wordt uitgeschakeld. En het verschilt per programma op welke manier zo'n searchback plaatsvindt. Cakewalk doet dat standaard (tenzij ik het uitschakel), maar het heeft verder geen invloed op de vertraging bij de eerste tel.

Over het veranderen van een change tijdens het afspelen:
Het hangt van de software af of tussentijdse veranderingen van patches tijdens het spelen worden opgenomen. Als dit gebeurt, dan zal het zijn in de vorm van een aantal controllermessages, die je als data terug zou moeten kunnen vinden in je tracks.

ik hoef eigenlijk nooit program changes te gebruiken
gewoon alles zoveel mogelijk instellen in performance mode
15 verschillende patches is meestal meer dan genoeg, voor mij althans...

Kan het niet zijn dat die eerste noot gewoon niet meegekopieerd wordt? Ik werk met Sonar. Als ik een part knip en kopieer gebeurt dit nl. heel vaak. Als ik precies op de maat knip en de betreffende noot is net voor de maat ingezet (en dat doen toch bijna alle noten?) laat Sonar deze gewoon weg. Plakken van de parts aan elkaar laat ze soms zomaar terugkeren, maar meestal moet je ze zelf er weer in tekenen.

Hoi ik heb gisteren nog even lopen knoeien... nog bedankt voor de feedback!

- De eerste noot wordt zeker wel meegekopieerd dus daar ligt het niet aan.

- Als ik een nieuwe track maak en een paar noten neerzet zonder program change en die laat loopen, dan doet ie nog steeds gek af en toe. Maar af en toe doet hij het dan weer wel goed.

- Ik merk wel verbetering in de situatie als ik alle program-changes weghaal, want dan wordt de eerste noot wel afgespeeld, maar dan blijft er nog een ander probleem bestaan: vlak voordat de locator weer naar links springt naar het begin van de loop, dan hoor je ook even dat het geluid hapert. En dit heeft dus niks met de program-changes te maken.

- Deze problemen heb ik met alle versies van Cubase en ook met Cakewalk.

- Het lijkt erop dat de JV-1010 bij het gebruik van studio modules (voor patch keuze) het erger wordt, want dan worden er zelfs noten midden in de part overgeslagen. Zelfs als ik alle parts deselecteer en dan de track selecteer en een patch kies met de Studio module.

- Helpt zo'n speciaal kabeltje die je op de JV-1010 kan aansluiten misschien (zo een die je op de seriele poort aansluit)

- De audiotracks doen het zonder problemen

- Als ik via de JV-1010 een standaard MIDI file in de mediaspeler afspeel dan doet ie het wel goed.

- Aan de SBLive ligt het niet, want ik heb hem verwisseld met een SBAWE64.

- Toen ik een MC-303 Groovebox had, had ik hier nooit last van.

- De interne wavetable synth van de geluidskaart speelt alles wel goed af, maar die reageert waarschijnlijk sneller op program-changes. De Alpha-Juno doet het ook goed, maar die reageert zo snel dat je piano kunt spelen op de patch-knoppen terwijl je een keyboard toets inhoud ;-)

- Is de JV-1010 qua MIDI soms trager dan de meeste andere apparaten?

Laatst gewijzigd:
Je kunt kontakt opnemen met de importeur van Steinberg. Daar wordt je keurig geholpen. Hou even je Steinberg Cubase registratiekaart bij de hand als je belt.

Tenzij je iemand bent die met gekraakte software werkt... Mensen die kraken, zoeken het zelf maar uit en moeten niet het forum vervuilen. :(

Maar gelukkig gaat dat voor de meesten onder ons niet op.:okdan:

Origineel geplaatst door Pim
Je kunt kontakt opnemen met de importeur van Steinberg. Daar wordt je keurig geholpen. Hou even je Steinberg Cubase registratiekaart bij de hand als je belt.

Tenzij je iemand bent die met gekraakte software werkt... Mensen die kraken, zoeken het zelf maar uit en moeten niet het forum vervuilen. :(

Maar gelukkig gaat dat voor de meesten onder ons niet op.:okdan:

Ik probeer eerst liever of hier iemand het weet. :okdan:

:smeris: Als je de importeur niet kan bellen, kunnen wij je ook niet helpen. Thread wordt dus gesloten :smeris:

uw moderator,

Yawgmoth

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back