BM15A of BM12A

In dat verband wil ik er toch wel op wijzen dat ik het wel degelijk mogelijk acht om monitorspeakers ergens anders te beluisteren/ beoordelen. Een korte beschrijving van hoe ik te werk ben gegaan.

* Neem een eigen mix mee van een recent project dat nog vers in het geheugen ligt
* Maak een compilatie van nummers van artiesten die representatief zijn voor wat je maakt en waarvan je de productie bewondert.
* Draai je eigen project en de producties vantevoren grijs op je hifi installatie en op je monitors en maak notities van de verschillen!!
* Vooral de A/B vergelijking van het eigen project op monitor en hifi speakers is heeel leerzaam.
* probeer zo er achter te komen wat voor monitor je nodig denkt te hebben (lees: wat de tekortkoming is van je huidige speakers)
* Ga zo snel mogelijk daarna naar de muziekzaak en probeer uit!!
* Ik heb mijn speakers beluisterd op verschillende plekken (Quested, KRK, Mackie en Genelec bij feedback in Utrecht) (ADAM A7, P11, P33A, Genelecs en KRK in Veenendaal bij Morel) met hetzelfde audiomateriaal.
* Waar heb ik speciaal op gelet: rust en detail.
* Waar heb ik speciaal NIET op gelet: klinkt het "mooi" monitors die meteen mooi klinken vertrouw ik niet :-), of is de bas wel lekker aanwezig (trap daar niet in boys'n'girls dat gaat je niet de goeie speakers opleveren)
* De winnaar kon ik niet betalen helaas (Adam P33A), maar ik ben al twee jaar zeer te spreken over mijn setje Adam A7's die ik heb gekocht omdat ik aan de limiet van KRK rockit RP5 zat.

In de studio gebruikten we destijds overigens de Dynaudio M1 (passieve near/midfield). Dat zijn echt top speakers (heb nog niet preciezer gehoord) maar wel wat te groot voor op mijn zolderkamer en destijds tweedehands een tikje boven budget (laat staan dat ik ze kon vinden).

Dat is heel goed mogelijk hoor. Je eigen oren en referentie/compilatie cd (of beter nog een stapel originele cd, zolang het maar geen geconverteerde MP3's zijn uit een playlistje ergens)...en wat eigen tracks, die af zijn en die nog niet af zijn zodat je je eigen sound kent, en in de nog ruwe mix de foutjes of oneffenheden die je thuis hoorde.

De ruimte waarin ze staan is tuurlijk belangrijk maar belangrijker bij 't opzetten/maken van een mix dan bij 't luisteren naar de klankkarakteristiek van een bepaald type monitor! Let wel op de opstelling...dat de speakers evenwijdig aan elkaar staan opgesteld i.p.v. in een beter uitziende maar totaal nutteloze waaier zoals in sommige winkels.

ander vraagje..
worden deze badboys nogsteeds geproduceerd?
Ze komen uit '97 meen ik (correct me if im wrong) al een tijdje oud dus. Zijn er ook revisies?

tnx!
Heeft iemand ook een antwoord op deze vraag? :engel:

ik heb sinds dit weekend de bm15 passief.

ben er een beetje stil van, heb echt zin om te gaan luisteren, ze voelen vertrouwd aan als je dat zo mag uitdrukken, denk dat ik hier wel op kan mixen en het ergens anders ook ongeveer goed klinkt dan.
echt boxen om je aan te verslingeren.
voor dat geld : aanraders !( 2de hands 650€/paar)

Back