KRK VXT8 kraakt

Het is een KRK S10 subwoofer. Ik weet niet wat floaten is? Hij staat ingesteld op 60Hz lowpass filter voor naar de speakers en er zit een fase-omdraaiknop op.

Hiervoor heb ik de sub in een ander stekkerblok gehad dan de speakers (wel dezelfde groep) maar dat maakte niets uit. Alleen zaten er toen ook andere apparaten op aangesloten dus ik dacht dat het beter was om de speakers en sub apart aan te sluiten. Ik zou kunnen proberen om de sub op een andere groep dan de speakers te doen, maar ik zit in een kantoorpand dus dan moet ik uitzoeken hoe de groepen verdeeld zijn en een heel erg lang verlengsnoer regelen :)

Ik kan de tip van een stekkerblok zonder aarde nog proberen. Moet ik daar dan de speakers in prikken en de subwoofer in een ander stekkerblok (met wel aarde)?

Ok dus vanuit een stopcontact met aarde naar een stekkerblokje zonder aarde, daar de monitors in. Ik ben geen elektricien, maar ik lees toch her en der dat dat niet wenselijk is (i.v.m. garantie die kan vervallen) of zelfs gevaarlijk (als er iets mis gaat dan kun je een schok krijgen omdat de stroom niet weg kan via de aarde). Het zal natuurlijk wel meevallen en het is prima om het even te testen, maar ik weet niet of het een goede oplossing is voor de lange termijn?

Precies dat ja.

Zolang je niet in je bedrading gaat snijden, is er weinig aan de hand. En als er nu iets mis zou zijn geweest met de bedrading, waren je stoppen al doorgeslagen. Al mijn audio apparatuur (huissetje) is uitgerust met stekkers zonder randaarde, hetzelfde geldt veel verlichting of laders. Ik kan je niets garanderen, maar ik gebruik het zelf al tijden op deze manier zonder enig probleem. De brom is er in elk geval uit.

Ok dat ga ik dan even proberen binnenkort (moet zo'n blokje kopen). Resultaat post ik hier.

Ander vraagje tussendoor: van die power stabilisators en filters zoals van Furman of Adam Hall enzo, helpt dat ook voor mijn situatie? Het gaat bij mij natuurlijk niet zozeer om geluiden door RFI/EMI denk ik, maar wellicht filtert zo'n apparaat de kraakjes, plopjes en pc-geluiden er ook uit?

Over: Ze zijn als b-stock gekocht

heb eens een paar Opals van bax in b-stock gekocht, zat subtiele distortion met sub-laag in 1 speaker. kwam naar voren bij kabels wisselen en kick met veel sub erin. als je niet zulke kicks zou gebruiken zou de speaker goed zijn. kan me voorstellen dat bij proefdraaien dit niet op is gevallen in de winkel. maar dan denk ik: niet voor niks b-stock blijkbaar. ik zou boel terugsturen ipv technische dienst gaan spelen. b-stock alleen nog maar voor software wat mij betreft.

Mja, ik heb ze allebei al een keer teruggestuurd waarbij er onderdelen (zoals de amps) zijn vervangen en verder werden er geen gebreken geconstateerd. Er zit 3 jaar garantie op ondanks b-stock en volgens mij is het verder wel prima hoor :)

Nog weer wat ontdekt:

Als ik een koptelefoon in de M-Patch prik en het volume hard zet, dan hoor ik geluiden als ik de muis beweeg etc. Dat zijn weer die computergeluiden die ik ook over de speakers hoor. Echter, als ik de XLR-kabels uit de output van de M-Patch haal (dus geen geluid meer richting subwoofer/speakers) dan is het op de koptelefoon muisstil. Geen computergeluiden meer. Best vreemd, je haalt dus eigenlijk de volgende stap in het proces weg, waardoor het op een eerdere plek in het proces stil wordt.

Ik dacht eerst even dat het toch lag aan de audiokabels (tulp) tussen de geluidskaart en de M-Patch, maar het heeft dus echt met de volgende stappen te maken (geluid richting sub en speakers). Dit staat dus los van het kraken van de speaker, maar ik richtte me nu even op het doorgeven van de pc-geluiden. Lastig nog zeg! Die tip van het stekkerblok moet ik nog proberen maar ik vraag me af of dat dit oplost.

Extra testjes gedaan:

Test 1: M-Patch er tussenuit gehaald en geluidskaart direct op de sub aangesloten. Ontzettende ruis en pc-geluiden!
Test 2: Sub er tussenuit gehaald en output van geluidskaart direct in VXT geprikt. Ruis en pc-geluid!

Nu lijkt het dus niet meer uit te maken hoe ik het aansluit, de geluidskaart van de pc geeft allerlei pc-geluiden (CPU, muisbeweging etc.) door. Misschien afgeschermde audiokabels proberen? Zodra je dus de verbinding tussen de geluidskaart en de speakers verbreekt, is er niets meer aan de hand. Zodra je op wat voor manier dan ook zorgt dat er een koppeling is tussen de geluidskaart en de speakers (al dan niet met sub of interface er tussen) dan worden de pc-geluiden doorgegeven. Dan was het oorspronkelijke idee van het moeten 'loskoppelen' van de pc en de speakers/sub middels een aardedraad of een stekkerblok zonder aarde misschien toch niet zo gek..

Wordt vervolgd.

Laatst gewijzigd:
balen man..

ik zou hier helemaal gek van worden. Een tijdje terug heb ik me ook gekgemaakt met het testen van een nieuwe soundcard. Je gaat op alles letten.. paranoia werd ik er van :)

Ja ik word er ook wel lichtelijk gestoord van :/

Heb nu een stekkerblok zonder aarde gekocht, maar die paste niet dus heb met een ijzerzaag de stekker bewerkt. Morgen ga ik het uitproberen in de studio.

TBC

Ok hier komt de update:

Stekkerblokje zonder aarde gekocht en beetje op maat gezaagd. In de muur geprikt en de twee speakers in het stekkerblokje zonder aarde. De sub heb ik laten zitten waar ie zat. Resultaat: geen verschil. Nog steeds geluiden uit de speakers. Dus dat lijkt voor mij niet de oplossing helaas.

Alles is nu weer in de normale opstelling met elkaar verbonden (speakers nog wel in blokje zonder aarde) en er komt een constant gekraak en gepiep uit beide speakers. Deels dus gewoon gekraak, deels pc-geluiden (harddisk etc).

Wat me nog opviel (maar misschien is dat normaal): als ik bij de speakers in de buurt kom van de audio input (XLR of jack) en een beetje met de aansluiting speel, dat er dan extra gekraak uit de speakers komt. Ik heb bijvoorbeeld een losse jack plug in de speakers geprikt en als ik die er half uithaal dan hoor je gekraak. Maar misschien is dit normaal hoor, of ben ik zelf statisch. Heb ook de XLR-kabel omgedraaid van de ene naar de andere speaker (afgezien van een harde knal) leverde dat verder ook niets op.

Nogmaals de sub er tussenuit gehaald en de M-Patch direct op de speakers aangesloten, en dat levert een stiller resultaat op. In elk geval geen gekraak meer, maar ik ben lichtelijk paranoide en volgens mij hoor ik nog wel zacht de pc-geluiden (maar dat weet ik niet zeker en sowieso een heeeeel stuk minder).

Ik weet nu echt niet meer wat ik nog kan doen, behalve een aardedraad trekken tussen pc en sub (maar dat zie ik niet echt zitten en ik denk ook niet dat dat gaat helpen).

Eventueel kan ik nog andere kabels kopen die tig keer afgeschermd zijn ofzo (iemand daar tips voor?), of een andere geluidskaart proberen (heb nog een simpele externe liggen). Sowieso zou het misschien nog aan de kabels kunnen liggen, want de XLR-kabels vanuit de M-patch naar de sub zijn andere kabels (merk/model) dan de XLR-kabels vanuit de sub naar de speakers. Als ik dus de sub er tussenuit haal en rechtstreeks de M-Patch op de speakers aansluit, dan prik ik dus andere XLR-kabels in de speakers dan er normaal in zitten (vanuit de sub). Zou het echt zo simpel kunnen zijn van betere XLR-kabels kopen?

Als er nog andere tips en trucs zijn dan hoor ik het graag! Thanks!

Stekkerblokje zonder aarde gekocht en beetje op maat gezaagd. In de muur geprikt en de twee speakers in het stekkerblokje zonder aarde. De sub heb ik laten zitten waar ie zat. Resultaat: geen verschil. Nog steeds geluiden uit de speakers. Dus dat lijkt voor mij niet de oplossing helaas.

Da's anders dan ik had verwacht. Vervelend man!

Ik heb er nu ook last van. Nieuwe computer gekocht, maar omdat mjin Motu pci-424 (nog) niet herkend wordt door Windows 10 (Motu al gemaild) zit ik nu ff met de onboard geluidskaart aangesloten op mijn Presonus Central Station (mini-jack naar rca). Hier hoor ik dus ook glitches en storinkjes door de headphones uitgang van de Presonus. Ik ga ff verder op onderzoek en hou dit topic ook in de gaten.

Als er nog andere tips en trucs zijn dan hoor ik het graag! Thanks!
erg lastig probleem, ik zou het als volgt gaan proberen te achterhalen, ik heb iets vergelijkbaars in mijn studio met een gitaar effect systeem die via de pickups van mijn gitaren gaat storen als er bepaalde apparaten aanstaan (interferentie probleem via de magnetische coils en via de kabels die signalen oppikken).

Ik heb het als volgt opgelost:, ik heb alle apparaten uitgezet behalve de audio interface, pc, adats en monitoren. Vervolgens geluisterd of de storing ook al aanwezig was met deze minimale setup. Dat was bij mij niet zo. Vervolgens steeds een apparaat erbij aangeschakeld totdat ik bij de uiteindelijke boosdoener aankwam. Het bleek dat een game console in ruststand in mijn situatie de enorme storing veroorzaakte. Deze staat nu voortaan gewoon helemaal uit in plaats van in rust stand.

In jouw geval, zou het zomaar kunnen zijn dat je beeldscherm de storing veroorzaakt. Ik heb ook in een heel verleden gehad dat als er een beeldscherm aanstond dat ik een hoge interferentie toon door mijn geluidskaart heen hoorde. Had niets met mijn monitoren te maken, maar werd puur veroorzaakt door het beeldscherm. Als ik die uitzette en de computer aanliet was de toon weg. Dus dit beeldscherm vervangen door een ander type en vervolgens was ook dit probleem over.

Dus eigenlijk kan het alles zijn. Ik zou dus gewoon alles uitzetten en stap voor stap dingen aanschakelen totdat je bij de oorzaak aankomt. Dus eerst alles uit, dan sub aan, geen ruis? dan is de subwoofer goed, dan de monitoren aan, geen ruis, dan kun je die uitsluiten, dan de pc aan, ruis? dan zit het daar ergens, dat kan dan aarde problemen zijn, of de kabels die een signaal oppikken (ik gebruik zelf noise less kabels, maar dat is wel duur.) Het goede nieuws is dat je er uiteindelijk wel achter komt.

Er staat hier verder eigenlijk niks aan qua andere apparaten.. Heb het beeldscherm al een keer getest door 'm uit te zetten en dat maakte geen verschil. Maar zal nog eens een rondje proberen!

Ik denk dat ik ook even ga investeren in betere kabels, want ik gebruik nu twee soorten XLR-kabels door elkaar en de ene is beter afgeschermd dan de andere geloof ik. Twijfel even tussen de Prime Series of de Reference Series van Procab. De prime is een stuk duurder en heeft een bepaald type koperen kabel dat goed afgeschermd zou moeten zijn, plus Neutrik-connectoren en verzilverde contacten, de reference is iets minder duur (zelfde type kabel als goedkoper model) maar heeft weer gold-plated connectoren en 'ground before signal' (en wordt aangeprezen als hun beste kabel door de fabrikant zelf). Dus even de vraag wat belangrijker is: connectoren of kabel?

Reference-serie: http://www.bax-shop.nl/microfoon/si...le-xlr-female-3.00-meter/product-details.html
Prime-serie: http://www.bax-shop.nl/microfoon/si...icrofoonkabel-3.00-meter/product-details.html

Laatst gewijzigd:
Ik heb deze ellende in mn vorige studio ook gehad, ik heb het toen opgelost met de ongeaarde stekkerdoos. Alleen kan ik me niet meer herinneren of ik daar de laptop nou op had, of de monitors. Anyway ik zou pc op de ongeaarde stekkerdoos proberen, grote kans dat het dan is opgelost want dat was in mijn geval ook de bron.

Kleine update: heb Bax Shop weer om advies gevraagd en die adviseren om de Prime serie van Procab te kopen. Zijn wel duur, maar die zouden vanwege de goede connectors etc. minder storingsgevoelig zijn. Ik ga die maar uitproberen dan denk ik.

Hoi,
Ik denk/vermoed dat het je (interne) geluidskaart is.
Ik heb met een m-audio 24/96 pci precies hetzelfde gehad.
alleen had ik m in een 2e pc zitten waar ik alleen op internet enzo.
maar deze was wel via een bigknob verbonden met m'n daw.
Als die pc aanstond had ik allerlei problemen zoals je beschrijft ( alleen niet die kraakjes)
TIP: Probeer eens een andere (externe) geluidskaart.
Vraag aan een vriend/bekende of je zijn/haar geluidskaart even kan lenen.

Back