ruigere synth voor metal

musicheaven

Ouwe rot
..je ziet me al komen EERST DIT : ik heb ruime ervaring met synths en weet dat je met elke synth een beetje in elk genre kan werken, maar jullie weten even goed dat het TIMBRE (dus niet de geluiden die je eruit haalt ,want op een paar details en synthesevormen na komen die grotendeels overeen) van bepaalde synths meer geschikt zijn voor sommige genres:

mijn ervaring bv (vul me aan indien nodig)
: novation : nogal zachte, crème sound
roland : nogal vet (niet in de positieve, maar beschrijvende betekenis), gepolijst geluid
clavia : nogal neutraal
yamaha : beetje analoog klinkend, met digitaal randje
virus : ingepakt karakter

ik zoek voor metal (maak ook veel andere genres) een synth die echt wel aggressief kan klinken
kan ik waarschijnlijk wel uit de g2 halen, maar zijn er andere alternatieven? ik veronderstel de ION van ALESIS ook goed? zeker geen yamaha of novation .. misschien analoog? wil bruut, maar niet het 'zoete' analoge, of het 'kapoentjes' (niet slecht bedoeld) of ondeugende analoge, maar bruut.. misschien eens met mijn fs1r proberen..
scheurende zaagjes ook, maar uiteraard niet op de jp8000 manier;8~
iemand ideetjes? kan uiteraard ook een ECHTE distortion achter mijne synth hangen

en dat vanmijn fs1r slaat uiteraard niet op het analoge, maar is een gedachtensprong verder

Sunn O))) gebruikt Moog, heavy shit !
die hebben ondermeer een taurus en een prodigy :walker:

Na het lezen vd topictitel moest ik toch meteen denken aan een JP8000. Maar een ION kan ook heerlijk schreeuwen.

Korg romplers (bvb Triton Extreme) worden nogal vaak in de "rock-scene" gebruikt maar zijn niet echt bruut te noemen...

Voor de rest denk ik aan vooral aan:
-DSI Evolver: die heeft aardig wat weirdness, distortion & feedback in huis en voldoende knoppen om live te boeien
-Waldorf Blofeld: kan lichte oversturing op OSC-niveau en klinkt toch minder kil dan de oudere Waldorfs

Ik gebruik sinds kort de Nord Wave.
Direct, kan je mooi door de mix zetten (zeker naast wat gitaargeweld), en heeft veel meer ballen dan de Prophet 08, en niet zo neutraal als een G2.

Daarvoor gebruikte ik voornamelijk de Waldorf MicroWave XT (een module blijft lastig voor als je live speelt).
En daarvoor gebruikte ik voornamelijk mijn D-50 (Jaaaaren geleden alweer,
moet ik eigenlijk weer eens gaan gebruiken).

Live mix ik de Wave met een Korg Trinity. Mijn Motif XS-7 blijft een beetje braaf, gebruik ik weer voor andere dingen.

Tja, ik gebruik gewoon alles wat ik heb, mijn Poly 61 met de juiste effecten erachter, daar lukt het wel mee. Zeker met solo's.

ion was ik aan het overwegen, alleen heeft die geen effecten aan boord he (voor in de studio geen probleem maar live wel gemakkelijk)

die moss van korg, is die daar geschikt voor? ken die niet zo goed?

was ook in de richting van de evolver aan het kijken, alleen monofoon of stuk duurder he

romplers van korg? is dat dan niet gewoon uit onwetendheid? ik vind die daar nutoch niet echt geschikt voor, of ligt dat aan mij.

Misschien ook waard eens naar wat andere merken te kijken, zoals Teisco/Kawai (100/110F) of Sequential Circuits (de 'niet zo lieve' Curtis filters)..

Mja, het hebben van presets en effecten erop is ook wel handig met live-dingen (en giggen met een moog zou ik persoonlijk niet doen, dan slijt het wel hard of niet)

de Teisco 110 f of de 60 , liever de 110 die scheurt echt spartaans hard. ongekend vette synth zonder presets alleen knoppen en schuiven +- 450 eurie in

zo idd een MS20.. daar zou 'k wel mee willen scheuren in een metal band :P

zou dat alleen niet klungelig zijn ivm die patches ; je hebt meestal maar luttele secondes om om te schakelen van 't een naar 't andere nummer .. maargoed dat heb je zelf in de hand hoe complex je je patches maakt en je kan sheets gebruiken ook.

de Teisco 110 f of de 60 , liever de 110 die scheurt echt spartaans hard. ongekend vette synth zonder presets alleen knoppen en schuiven +- 450 eurie in

Haha daar zat ik ook al aan te denken, maar je ziet ze niet meer zoveel dus dat wordt moeilijk

Ik denk dat een goede effectenkast meer uit maakt dan het type synthesizer.

Tja, ik gebruik gewoon alles wat ik heb, mijn Poly 61 met de juiste effecten erachter, daar lukt het wel mee. Zeker met solo's.

Hier dacht ik ook aan. In ieder geval een analoge bak met een goede distortion. Ik weet niet wat je voor metal bedoelt, maar voor gothicbaggershit moet je naar die romplers kijken. Volgens mij doel jij echter meer op serieuzer werk en ben je een geluidspurist. Ik zou zeggen iets uit de Korg Poly of Roland Juno serie met óf een vette analoge distortion óf iets als een Line Pod (wellicht is de basversie beter geschikt dan de gitaarversie).

Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden en vooral(!) hoe het gaat klinken. Dus laat even wat horen als je wat hebt.

Back