ruigere synth voor metal

Je zegt niet wat voor soort metal je bedoelt. Dit is ongeveer hetzelfde als vragen welke synth je moet gebruiken voor dance muziek, te veel mogelijkheden.

Net als de meeste mensen hier gebruik ik gewoon wat ik heb en wat ik leuk vind klinken. Zelf zit ik meer in de Classic/Hard Rock en doe wel uitstapjes naar metal, en gebruik eigenlijk vooral de oude getrouwen in software vorm (dus Jupiter-8V, OBX in de Reaktor variant, Pro53/Prophet V, MiniMonsta/MiniMoog V, FM8, etc.). Vergeet ook de standaardjes van piano/Hammond niet.

Kun je refenties noemen van bands? wat voor een metal?

Wat betreft vette synthklanken: Ik vind Falling into Infinity van Dream Theater een goed voorbeeld wat een synthgeluid met een album kan doen.
Luister eens naar het intro van Lines in the Sand? Is dat wat je zoekt of de toetsen in Trail of Tears?

Derek Sherinian gebruikte hier de Trinity. zijn befaamde WAHlead haalde hij niet uit een MOSS board. Ik heb de originele patch van hem via iemand die les bij hem heeft gehad.

Hmmm, dacht dat Derek wel de MOSS gebruikte. Misschien alleen voor de "feedback"-modulatie?

Heb je de patch van Allessandro (Berto) gekregen?

neem een oberheim OB12.
de mijne bleef atijd overeind, en kan zeeer aggesief klinken.
wat ook een optie is, een micro q of gewoon een dx7 oid.
puur analoog wil nog wel eens verzuipen tussen veel scheurgitaren.
hangt er wel een beetje vanaf wat je voor een invulling wilt geven, alleen tapijtjes leggen gaat natuurlijk prima analoog.
/
.

Hmmm, dacht dat Derek wel de MOSS gebruikte. Misschien alleen voor de "feedback"-modulatie?

Nee, was hem niet.

Die feedback werd gewoon getriggered door een SINE sample die je erin laat komen met gebruik van de ribboncontroller.
Wellicht dat Derek later bij het gebruik van de Triton wel gebruik heeft gemaakt van MOSS, aangezien die solo klank een stuk anders klonk.

Nee, was hem niet.

Die feedback werd gewoon getriggered door een SINE sample die je erin laat komen met gebruik van de ribboncontroller.
Wellicht dat Derek later bij het gebruik van de Triton wel gebruik heeft gemaakt van MOSS, aangezien die solo klank een stuk anders klonk.

Hier een voorbeeld van de klank die ik heb ingespeeld (hoog shred :dubbel: gehalte, dus opgepast :D):
http://soundclick.com/share?songid=5346931
Dat komt dus niet uit MOSS.

Leuk stukje shredwerk :)

Dacht altijd dat hij de MOSS gebruikte, maar kan er niks over vinden -ook niet op de Planet X site. Weer een mysterie de wereld uit! ;)

Ik vind toch dat een Virus ook lekker scheurt, je moet hem wel uit het hoekje trekken waar hij zo vaak ingeduwd wordt.

inderdaad, iets totaal tegenovergesteld en digitaal zat ook in mijn achterhoofd, eens kijken wat de fs1r oplevert.

ofwel de mopho, die -snik- nog steeds niet in mijn bezit is

Moog Little Phatty. Heeft een heerlijke overdrive knop die lekker kan gillen.

Oja, en natuurlijk de Kurzweil k2600. Dat is waar Jordan Rudess zijn typische en baanbrekende metal leadsound mee heeft gemaakt.

Ayreon gebruikt trouwens op zijn laatste CD een Microkorg en ik moet zeggen: zeer geslaagd! :mega:

Ayreon heeft wel iets meer dan alleen een microkorg :P
http://www.ayreon.com/aal/aa_studio.html

kweenie, maar ik zou ook gewoon zeggen dat - in het algemeen - elke synth voor alle genres geschikt is. Sommige synths zijn natuurlijk specifiek geschikt voor bepaalde sounds; zo krijg je niet zomaar een superzaag uit een vintage mono bak ;) maar in het geval van metal moet je natuurlijk ophoepelen met superzagen.

Bij concerten zie ik meestal korgs staan, en in die bakken zit ook zo'n (voor zover ik weet preset) lead sound die heel lekker klinkt in guitar/key battles, maar als je een beetje met je synth overweg kan kan je dat geluid natuurlijk overal uithalen.

Ayreon heeft wel iets meer dan alleen een microkorg :P
http://www.ayreon.com/aal/aa_studio.html

Zeker waar, maar ik heb 'm laatst een felicitatiemailtje gestuurd met zijn album 1002001002 (of zoiets) en 'm gecomplimenteerd met z'n analoge synthsounds. Hij reageerde daarop met de opmerking dat ie zo content was met de vette geluidjes uit zijn microkorg.

en van deze oudere beestjes

Casio - CZ serie
Akai - AX 73
Crumar - Bit 99

Oja, en natuurlijk de Kurzweil k2600. Dat is waar Jordan Rudess zijn typische en baanbrekende metal leadsound mee heeft gemaakt.

+1

Gillen met die handel! Alleen al bij de standaard sounds zitten een paar waanzinnige leads.

Een stukkie geluid van mij, een Korg Poly 800, standaard preset 36, daaroverheen Guitar Rig 2, preset Psychotica, Logic's standard distortion er nog over heen.

Attachments

• test.mp3
    690,9 KB · Bekeken: 106
Ik dacht meteen aan Waldorf. Nagenoeg alle Waldorfs zijn in staat om vieze, scheurende, ijle of scherpe klanken te maken. Misschien net wat de topic starter in gedachte had?

Back