monitor sub op de grond

Daedalus

InternalSpaceExplorer
hallo daar

In de handleiding van mijn krk sub staat dat ik hem net als mijn monitors op oorhoogte moet neerzetten. dus brave borst die ik ben netjes de sub wat hoger gezet alleen vind ik het wel vaag. Auditieve Imaging zegt dat je geluid hoger of lager in je lichaam waarneemt afhankelijk van de frequentie. Dan moet je sub toch op de grond staan? Het gaat me hier om de theorie dus niet gaan roepen probeer het dan want dat ga ik nu doen!

Hmmmmm vage theorie.
Ik dacht dat t voor lage tonen niet zoveel uitmaakte waar t vandaan kwam.
Het menselijke oor heeft de grootste moeite om dit te localiseren, waarschijnlijk vanwege de grote golflengte.
Vandaar ook dat je geen 5.2 of 7.2 cinema setjes ziet.
Maar goed, je hebt t over waarnemen. Dat kan dus op meedere manieren. Waarschijnlijk wordt hiermee bedoelt dat je de basdruk beter VOELT ofzo .....??
Auditieve Imaging zegt dat je geluid hoger of lager in je lichaam waarneemt afhankelijk van de frequentie
Vraag me dan toch af waar welke frequenties dan waargenomen worden?
Zou er dan ook een frequentie zijn om de genitale zone te prikkelen 8o)

Nou ik heb het volgende een keer uitgeprobeerd moet je ook eens doen is grappig.

Zeteen nummer op en ga voor je speakers zitten ogen dicht en luisteren, dan is het als het goed is zo dat je hoge geluiden ongeveer op ooghoogte of iets hoger waarneemt de lage geluiden neem je waar op buikhoogte.
Ik zag een keer een diagram waarin dat weer verbonden was met chakra;s maar zover wil ik niet gaan. maar probeer het eens en laat even weten of jij het ook zo ervaart.

Een sub op oorhoogte lijkt mij meer dan vaag.
Ooit ergens een sub op oorhoogte gezien? Dat lijkt me nu niet bepaald een realistische weergave. De meeste mensen zullen hun sub voor hun home-cinema echt op de grond hebben staan. Dus je houdt jezelf voor de gek als je hem voor monitoring op een onrealistische positie plaatst.......lijkt mij.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat ik wel al vaker heb gelezen, is dat de Sub even ver van de muur moet afstaan als je monitors, om ervoor te zorgen dat het geluid van de sub je even snel bereikt als dat van je monitors. (Dat heet Time Alignment.) Zou het kunnen dat ze dit bedoelden?

mij hebben ze ooit verteld dat lage frequenties geen richting hebben, je kunt je sub dus neerzetten waar je wilt.

maar niet te dicht bij een muur en al helemaal niet in een hoek waar twee muren samenkomen want dan hoor je een toename van de intensiteit van die lage freq die er alleen is vanwege die muur (en dus in werkelijkeid niet in je mix zit). reflectie.

op sommige monitoren zit daarom een schakeling -3db of -6db. -3 voor een muur en -6 voor een hoek.

en mij lijkt t dat je muziek met je oren hoort, tenminste bekeken vanuit de positie van iemand die een mix doet. voor de mensen op de dansvloer ist natuurlijk anders, ik denk dat iedereen die een dansvloer op is geweest dat effect wel kent van diepe bas die je niet alleen hoort maar ook voelt. maar voor productie zou ik me toch meer op mn oren richten. anders moet je ook altijd je volume loeihard tijdens produceren.

maar er zijn hier soms mensen aan t woord die hier veel meer verstand van hebben van dit soort dingen. just my 2 cents.

"op sommige monitoren zit daarom een schakeling -3db of -6db. -3 voor een muur en -6 voor een hoek." Ik heb een keer een workshop monitoring gevolgt, en daar kwam deze stelling naarvoren.....ieder vlak (lees muur of grond) betekend + 1 a 2 db extra....je wilt je sub en monitors dus zo vrij mogelijk van "vlakken" hebben staan.

Worst case scenario.....je sub op de grond, in een hoek, onder je bureau

Wat ook belangrijk is, is dat de sub dezelfde afstand tot je oren heeft als je monitors anders komt je sublaag een aantal miliseconde eerder of later aan dan de hogere frequenties (afhankelijk van of de sub dichterbij of verder dan je monitors staan) en dan kunnen subtiele maar ongewenste faseverschillen optreden.

Pas een stukje in de soundsonsound gelezen dat je sub op je luisterpostie neer moet zetten ( dus op de plek van je stoel ) en dan kruipend over de grond de kamer door moet gaan en luisteren waar het geluid het beste klinkt. Op die plek staat je sub dan het beste !

Back