Korg CX-3 van mono naar >>stereo<<

KNARPH

Stamgast
Door: KNARPH

Het is al minstens 20 jaar geleden dat ik het zat was om bij iedere gig de crew:gaap: te vragen mijn orgel mee te sjouwen. Dit monster was een Eminent kerkorgel met volledig, 2 oktaafs pedaal waarvan ik alle printen gesandwitched had zodat ik het onderstel eraf kon zagen en er een min of meer portable maar loodzware bak overbleef. (klonk wel te gek overigens) Bij het zoeken naar een alternatief kwam ik al snel uit bij de Korg CX-3, die een geslaagde poging deed om een pseudo-B3 met 1 klavier te maken. Dit orgeltje is dan ook voorzien van key-klick (een onvolkomenheid van Hammond omdat ze de toetsen nooit op een nuldoorgang konden schakelen), een bijzonder effektieve overdrive en een electronische leslie die gebruikt maakt van 2 chorussen, 1 voor de lower; en 1 voor de upper-rotor. Er zijn 2 snelheden mogelijk en bij het omschakelen van snel naar langzaam wordt zelfs rekening gehouden met het verschil in massa van de resp. rotors!
Nou gebruik ik meestal gewoon een leslie van vlees en bloed maar bij een schnabbel of gewoon een heel klein podium gebruik ik de ingebouwde electronische leslie.
Waar ik alleen wel een probleem mee had was het feit dat dit effect toch wel heel erg dunnetjes klonk en ik besloot dan ook een oude truck uit de jaren zeventig van stal te halen om de waouw-factor iets op te schroeven.
Het werkt als volgt: je stuurt het droge signaal gewoon in fase naar links en rechts, ouwe koek dus. Je zoekt vervolgens de uitgang van de chorus (dus zonder het droge signaal) en stuurt dit in fase naar links en in tegenfase naar rechts. Het gevolg is een spectaculair, kamerbreed effect.
Er zit natuurlijk ook een addertje bij want het stereogeluid is niet mono-compatible. Zoals je misschien weet heffen twee identieke signalen tegenfase elkaar op zodat je dus alleen het droge orgelgeluid over houd. Maargoed, zolang je dit maar in je achterhoofd houdt kan er niets misgaan.

HET COMPLETE ARTIKEL STAAT IN DE BIJLAGE:
CX-3 Stereoleslie .doc (Complete artikel in word-formaat)

Attachments

• Aftakpunten.jpg
    Aftakpunten.jpg
    246,5 KB · Bekeken: 168
  • Aftakschema.jpg
    Aftakschema.jpg
    119,7 KB · Bekeken: 153
  • Printplaats.jpg
    Printplaats.jpg
    263,3 KB · Bekeken: 152
  • Stereo Leslie.JPG
    Stereo Leslie.JPG
    127 KB · Bekeken: 140
  • CX-3 Stereoleslie.doc
    38 KB · Bekeken: 147
Laatst gewijzigd:
leuk, en goedf gedaan:okdan:
je kan trouwens simpel een mono uitgang toevoegen, gewoon het directe en delay signaal via een weerstand mixen naar een jack.
had je nog wat aan de schema's?
groeten,
jeroen

ben ik weer. Te gek zo'n PC in de kleedkast.
overkomt mij ook nogal vaak, dat uit m'n nek lullen. nee ik had het schema nodig om bij het artikel te zetten en te kijken of de aftakpunten misschien slimmer konden.. ik had wat moeite on ze te vinden omdat de ene delayline discreet gefilterd wordt en de andere met een opamp??! Snap jij het snapik het... effe slokje nemen eh mail je adres 'sdoor als ik in de buurt ben wil ik wel 'ns langswippen, ga kappen groeten, KNARPH

Laatst gewijzigd:
Back