Bruikbare demo voor de band maken

Heine

Passief toetsenist
Gentlepeople,

we staan met de band op het punt om ons 'lawaai' eens goed op te nemen, voor een fatsoenlijke demo-cd en voor wat snippets op onze site.
Apparatuur om geluid mee te maken hebben we genoeg, maar om op te nemen nog niet. De voorkeur gaat uit naar minimaal 8 sporen direct opneembaar, liever zelfs meer. En uiteraard alles financieel haalbaar.
Dat laatste is uiteraard een ruim begrip, maar laten we proberen het onder de 1000 euro te houden. Liever nog onder de 800 :)

Optie 1: harddiskrecorder (Korg D888, Yamaha AW16)
Optie 2: mijn Macbook Pro voorzien van software en hardware om 8-16 sporen tegelijkertijd op te kunnen nemen
Optie 3: de studio in

Optie 3 lijkt ons wat overdreven (zeker qua kosten).
Hikken we tussen optie 1 en 2.

Qua optie 1: de Korg is net wat betaalbaarder dan de Yamaha. De Yamaha is vast wel beter, maar gezien de posts ook wat moeilijker in het gebruik (in het begin tenminste).

Qua optie 2: kan ik qua software uit de voeten met Logic Express 8.0 (voor 179 euri)? En welke interface doet het lekker met een Macbook ? Er staat een Phonic Helixboard1 18 FW MK2 bij Feedback voor 499 euri, waarmee optie 2 financieel vergelijkbaar lijkt te zijn met de Korg uit optie 1.
Of is die Phonic helemaal niks. Of trekt de Apple het niet. Of deugt Logic niet.

Kortom: vragen te over. Hebben jullie voldoende kennis en wijsheid om me het juiste pad op te sturen ?
Dan lees ik graag jullie antwoorden.

Peter

Tja, als je kwaliteit wilt kan je beter gelijk de studio in. Dan heb je gelijk goede mics, een goede ruimte, goede apparatuur, en, niet te vergeten, iemand met skills die zijn spullen ook nog eens goed kent. Voor onder de 1000 euro ga je die dingen niet allemaal zelf vinden.
Wil je daarentegen iets simpels maken, wil je vaker dingen op kunnen nemen, en hoeft het geen top kwaliteit te zijn, dan kan je het beter zelf doen. Ik zou dan voor optie 2 gaan, omdat je dan flexibeler bent en later meer kan uitbreiden. Naar mijn gevoel zit je met zo'n recorder vast aan een bepaalde (snel verouderde) technologie. Bovendien ben ik zelf fan van logic...

Succes ermee!

Jelle

Je moet er wel rekening mee houden dat de editing en processing mogelijkheden op de genoemde harddisk recorders vrij beperkt zijn. Om er het maximale uit te halen zal je de opnames waarschijnlijk nog wat moeten bijschaven, al dan niet in een DAW.

Daarnaast is het de vraag of je al beschikking hebt over goede microfoons en mixing skills. Als dat niet het geval is kun je, zoals j3773 al aangaf, beter alsnog de studio induiken als je een professioneel eindproduct wilt krijgen.

edit: Het hangt er van af wat je onder 'een bruikbare demo' verstaat.

de studio is eenmalig natuurlijk, en 800 euro is zo op

hw recorders lijkt me onhandig

zeker als je nog in een groeiproces zit zou ik een flexibel systeem nemen die je stapje voor stapje op kan tunen. en waarin je makkelijk dingen kan veranderen, waarme je kan klooien, nwe mix maken, nog s wat proberen, de compu dus..
logic is ok natuurlijk, heel veel waar voor je geld. ik weet niet wat de express versie mist tov de pro(die echt belachelijk goedkoop is)
misschien moet je idd op je compu gaan werken en bv voor de opnames in eerste instantie mics en preamps huren/lenen of zo.
als je demo wil maken ook voor optreden enzo is t ook wel lekker om het een beetje bij je live geluid in de buurt te houden, zodat men weet wat men kan verwachten.

ik zou iig zeker weten voor deze optie gaan als t je ook leuk lijkt om met je eigen dingen aan de gang te gaan.

interesseert dat je verder niet en wil je eigenlijk alleen maar spelen waarbij een goede demo zou helpen> dan zou ik voor de studio gaan

uiteraard zoek ik een oplossing die in het verlengde ligt van de kwaliteit van de hele band. Het is een gezellige club, met aardig wat potentie, maar er is ook nog een lange weg te gaan richting Wisseloord (als die nog bestaat).
Een flinke zak duiten uitgeven voor echt goed materiaal is dan ook niet van toepassing.
Een harddiskrecorder lijkt me makkelijk, maar inderdaad ook beperkt.
De oplossing met Macbook, Logic Express en een firewire-interface lijkt de meest flexibele versie. En nog redelijk betaalbaar ook.
Primair ga ik er ook van uit dat elke muzikant zelf zorgt voor zijn signaallijn naar de centrale stekkerdoos: DI-boxen en goede microfoons zijn dan niet mijn probleem.
Een harddiskrecorder zal vrijwel zeker door de hele band worden betaald, de Apple-Logic-FW oplossing zie ik meer als mijn probleem: de Apple heb ik al, Logic wil ik toch al, zitten we alleen nog met een FW-doos.
Qua mixing skills zitten we nog diep in de luiers. Maar: als we beginnen met de hele club op zijn eigen spoor te zetten, hebben we in ieder geval al een bruikbare basis. Daarna is het met vallen en opstaan richting een bruikbare demo-cd.

Nog even over de FW-doos: lijkt zo'n Phonic doos jullie iets, of zou ik eerder richting Motu of Focusrite moeten denken. Die Phonic lijkt wel veel te bieden voor weinig geld. Zal uiteraard wel ten koste gaan van wat kwaliteit, maar nogmaals: ik denk dat dat goed genoeg is voor ons.

best wel lastig

best wel lastig

Los van het afmixen is het goed opnemen (waar een goede mix mee begint)al een hele klus.
De drumpartij is vaak het moeilijkste met opnemen , je bent zo al minimaal 4 á 5 sporen kwijt om het goed te kunnen uitmixen (kick,snare,tom,overheads) en je moet weten welke en hoe de microfoons te plaatsen voor het beste geluid.De ruimte waar het drumstel in staat is ook niet onbelangrijk.
De zang kan je beter later opnemen om al het drum geweld niet al te veel op het zangspoor te krijgen. Dat los van elkaar opnemen kan echter weer de chemie weghalen van het samenspel.
Al met al is het een hele klus om het goed te doen en er komen vaak technische dingen bij kijken waar je nog niet eerder bij stil had gestaan.
Het is natuurlijk zonde om geld uit te geven aan spul waar je mischien toch niet het bedoelde resultaat mee behaalt.
Een pluspunt van een studio is ook dat je je meer bezig kan houden met de muziek zelf , al het technische word voor je gedaan. Maar daar zit natuurlijk ook weer een koste plaatje aan vast.

Ik geloof dat er ook "bedrijfjes" zijn die bij je in de oefenruimte komen opnemen met zelf meegenomen gear en microfoons ect.Hier heb ik verder geen ervaring mee.

Succes met de opnames!

Laatst gewijzigd:
Primair ga ik er ook van uit dat elke muzikant zelf zorgt voor zijn signaallijn naar de centrale stekkerdoos: DI-boxen en goede microfoons zijn dan niet mijn probleem.

Ik denk dat daar al een vrij grote denkfout zit :)
Bijv. een goede set drummicrofoons gaat al gauw naar de 1500 euro en niet veel drummers hebben dat in huis (te meer omdat een geluidsbedrijf dit vaak meeneemt als er live gespeeld wordt).

Het belang van de akoestische kwaliteit van de ruimte wordt minder naarmate je de sporen gescheiden kunt houden om later te kunnen bewerken. Je moet dus eigenlijk vantevoren al vaststellen wat je uit je ruimte, microfoons en instrumenten wilt halen en wat je er later in gaat draaien in je DAW. Als je heel kundig bent, maak je in de ruimte een mix op de mengtafel en neem je die 2-sporig op. Ik vrees trouwens dat de Phonic tafels ook maar 2 kanalen over Firewire versturen, maar ik kan me vergissen.

Het grootste probleem van met z'n allen in een kleine ruimte staan is overspraak, je hoort de drums over de zangmicrofoon, de gitaarversterker over de drummicrofoons, het geluid van de ene drummicrofoon "bloedt" in de ander, etc. etc. De beste manier om dit tegen te gaan is 2 of meerdere ruimtes en dan in-ear/koptelefoonmixen gebruiken. 1 manier die mij wel redelijk beviel is drummer in 1 ruimte, bas, gitaar en toetsen (en desnoods zang) in een andere ruimte, dan eerst samen spelen en de drums opnemen, en na de drums alle instrumenten apart laten inspelen in diezelfde ruimte. Je kunt de instrumenten van de eerste take laten staan (minus het spoor dat je gaat opnemen) zodat je toch het idee hebt om met de band mee te spelen. 1 voor 1 inspelen zonder begeleiding heb ik geen goede ervaringen mee, zeker niet als drummer.

Ik zou toch zeker de studio overwegen, al is het alleen voor de opname en mix je het later zelf af in Logic ofzo (dus gewoon na afloop de multitrack meenemen op DVD). Goede microfoons, opnameapparatuur en het gebruik van meer dan 1 ruimte zijn dingen die bij aanschaf nogal in de papieren gaan lopen.

Maar goed, er zijn legio bandjes die gewoon 2 zangmicrofoons ophangen in de ruimte en daar tevreden mee zijn :D

Mijn low-budgetaanpak zou zijn: ruwe mix maken in de ruimte die qua verhoudingen al redelijk klopt, en inderdaad zang achteraf opnemen vanwege overspraak. Dan multitrack opnemen en in de DAW ermee.

Ik heb zelf goede ervaringen met MOTU. Een apparaat als de 828 mk 2 of 3 werkt super in combinatie met een Mac. Dit in combinatie met Logic (studio heb ik zelf) is zeker aan te raden !

leuk!. gelijk even doorgemailed naar de band.
dank.

ik kijk in ieder geval ook even verder naar een FW-doos. Ik blijf toch een beetje een verzamelaar :)

Ik weet natuurlijk niet precies om wat voor band het gaat en wat je allemaal nog met de eenmaal opgenomen sporen wil doen, maar een goede harddisk recorder hoeft absoluut niet onhandig, achterhaald of beperkt te zijn. Juist als je zo'n ding van binnen en van buiten kent is er supersnel mee te werken, en als je bereid bent tot overdubben dan is max. 8 sporen tegelijk opnemen ook geen enkel probleem. Aan de geluidskwaliteit van de latere modellen mankeert niets, zeker niet voor demo opnamen, en de edit mogelijkheden laten volgens mij ook weinig te wensen over.

Ik heb zelf een Akai DPS-16 en dat is een erg fijne machine (hoewel niet perse beter denk ik dan wat jij opnoemt). Normaal gebruik ik hem alleen in mijn studio maar een tijdje geleden heb ik er toevallig ook een bandje mee opgenomen, zonder problemen. Nou zullen computers tegenwoordig ook wel redelijk stabiel zijn, maar zo'n hardware recorder laat je gewoon nooit in de steek en dat lijkt me een pre als je met zoveel mensen bezig bent. Achteraf heb ik alle sporen op de machine zelf thuis opgeschoond, hier en daar wat gemonteerd en levels aangepast en gemixt. Zo nodig kan je voor processing ook nog externe apparatuur gebruiken en toch alles in het digitale domein houden.

Als je weet wat je doet, je voorbereiding is in orde en je band serieus, dan kan je met een hardware HD-recorder echt (bijna) professionele resultaten bereiken. Maar de kennis / ervaring is inderdaad iets, dat je zelf mee moet nemen - zoals gezegd is die in een gehuurde studio altijd wel aanwezig...of tenminste, daar mag je van uitgaan :)

Weet je wat ik laatst heb gedaan voor een demo van mijn band: een live optreden opgenomen, met de ingebouwde stereomicrofoon van een Edirol R09 pocketrecorder. Komt een zeeeeeer goed geluid uit! En dan hoort de luisteraar ook direct wat ie krijgt op het podium.

Verder ben ik wel het met de andere reacties eens dat goede opnames maken van een band veel ervaring en ook goede microfoons vraagt. Als je band echt een heel gelikte opname wil, bijv. voor een CD'tje, zou het niet verkeerd zijn om een middagje de studio in te duiken. Als het gaat om wat soundbites op je website of op Youtube, of om eens te laten horen voor het regelen van een nieuwe gig zou mijn eerste optie denk ik prima voldoen!

ik zou dus absoluut niet de studio induiken. Zeker niet zo'n uber cheape, althans, die gast zal er vast wel verstand van hebben maar tegenwoordig kun je een dergelijke kwaliteit ook al thuis doen.
En afgezien daarvan, je moet het opnemen ook 'leren', en via de computer kun je ook nog wat toevoegen (creatief gezien) aan je tracks. Spelen met arragementen enzo.

In eerste instantie zou ik dus voor de computer optie kiezen. Wat hooihuis zegt klopt wel, een HD recorder heeft ook zijn voordelen, zeker als je op verschillende locaties opneemt enzo. Uiteindelijk zou je het misschien toch naar de computer willen gooien. Als je dat eerst in orde maakt heb je dat alvast :)

Je gaat iig niet zoveel centen uitgeven voor een paar snippits op je site te zetten.

Maar met een paar microfoons en wat aftappen van de mixert kun je ook in de repetitieruimte ea opnemen. Mix het zelf of regel iemand daarvoor en dan kan je zo nummertje of 10 op een CDtje knallen.

Ola,
dank voor al het meedenken :okdan:
Inmiddels heb ik begrepen dat de drummer ook een electronische kit heeft, waar hij ook gelukkig van kan worden.
We hebben gisteren een poging ondernomen om met een simpel setje (2 mics, mengpaneeltje, macbook) wat op te nemen, en het eerste wat opvalt is dat er nog wel even flink geoefend moet worden voor er een mooie opname gemaakt kan worden. :stupid
Voor relatief weinig geld de studio in klinkt grappig, maar ook ik begrijp dat het resultaat dan ook niet al te best is. Ik vrees dat ze gewoon een opnamedoos laten meelopen, en aan het einde branden ze een cd-tje.
Niks afmixen, niks opleuken, gewoon recht-toe-recht-aan opnemen.
Enige voordeel is dat er een extra vent is die achter de knoppen zit.

Mede door de e-kit van de drummer wordt de eerstvolgende stap een opname via de apparatuur die we al hebben. Gewoon allemaal inprikken op de mengert, en dan een stereo-opname op de apple. Uiteraard wordt dat 10x hetzelfde nummer spelen, en telkens luisteren of het de moeite waard is.
Uit die verzameling ellende valt dan vast wel een fragmenten te knippen waar toevallig iedereen wel zijn uiterste best heeft gedaan :)

Dat Logic Express geef ik mijn vrouw voor Valentijnsdag :dubbel:
Dat wil ik toch hebben.
En als verzamelaar regel ik tegen mijn verjaardag dan wel de volgende stap: een fijne firewire-doos. Zie ik tegen die tijd wel of het een gewone gaten-bak wordt zoals de Motu (meer kwaliteit, minder knoppen), of zo'n Phonic (minder kwaliteit, meer knoppen).

Eigenlijk is het weer het oude liedje: we willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Gaat gewoon niet lukken.

Genoeg voor even. Ik kan met alle inbreng van jullie voorlopig vooruit.

Back