Gitaar-effect apparaten ipv studio-racks?

Daredevil

Stamgast
Hai, ik zat te kijken naar dit gitaar-effect pedaaltje van Boss, De BOSS ME50B

Ik vraag mij af deze effecten ook te gebruiken zijn voor in de studio om aan je mixer te hangen of aan je drumcomputer etc voor producties. Is het klank-verschil kwaliteit tussen rack-effecten en deze pedaal-versies erg groot. Of kan ik ook nog wellicht aangename kleur-verschillen ontdekken?

Iemand ervaring met effect-pedaaltjes als studio-effect apparaten?

:koffie:

Er zijn zat mensen die dat doen. Ik ben zelf naast synthman ook gitarist en ik jaag mijn synths geregeld door allerlij gitaar spul heen. Van pedaaltjes tot versterkers en alles daar tussenin. Soms klinkt het nergens naar, maar vaak is het resultaat erg bevredigend. Zo vind ik (gitaar) distortion pedaaltjes bijna altijd stukken beter klinken op een synth dan de standaard distortion van de synth zelf.

Drummachines jaag ik vaak door een versterker wat ik vervolgens met een condensator mic opneem. Dat layer ik dan weer met de kale drumtrack, geeft vaak toch wat meer leven in de brouwerij.

Ik vind zowiezo dat sommige effect pedalen het niet onder doen voor 19"racks. Zeker als ze true bypass zijn. Daarnaast zijn de moogerfoogers ook gewoon gitaar effecten. Maar merken als fulltone, maxon, ibanez(uit de ts-808, pt-909, fl-301/3 en cs-505 serie), electro harmonix, MXR, Tokai, Zvex, way huge, artec, sovtek, lell, teisco, roland, voodoo lab. Boss ben ik alleen niet zo kapot van, zeker dat nieuwe spul niet. Ik vind zelf een fuzz de mooiste distortion hebben. Gewone distortion is iets te netjes. Fuzz is wat goorder en rauwer van geluid. Maar dat is een smaak kwestie.

Kort en simpel samengevat:
Het lastigste met gebruik van gitaarpedaaltjes is het goedkrijgen van input/output sensitivity van pedaal en geluidskaart, zodat je effect niet gaat vervormen als 'bij-effect'.
Wil je het echt goed doen, dan moet je aan de slag met DI's en reverse DI's (reamp boxes), het kan ook wel zonder maar da's meer gepiel.
De wat betere gitaareffectpedalen (Moog, Eventide) hebben instelbare in/output levels (middels potmeter of schakelaar), waardoor dit minder snel optreedt.

Een tweede vervelend iets van pedaaltjes is het constante ge-etter met batterijtjes of adaptertjes.

Maar aan de andere kant, sommige pedalen -zelfs de lastige- kunnen zo goed klinken, dat het alle moeite wel waard is.
Niet alles is nou eenmaal verkrijgbaar in handzaam rack-effect, laat staan als fatsoenlijke emulatie in software...

Back