Multi fx unit voor fx-send/receive mixer

whenheco

Rondhangend lid
Ik ben op zoek naar een praktische oplossing om een fx chain op te zetten om aan mijn mixer te hangen.
Ik zat eerst te kijken naar nog een aantal losse effectenpedalen, maar na wat onderzoek lijkt mij een multi fx pedaal - als basis - handiger (o.a. minder kabels).
Voor een heel rack met effectenbakken heb ik nog geen ruimte.

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar units zoals:
* Zoom G 11
* Line6 Helix/Pod Go
* Boss ME-90
2e hands kan ook.

Bij voorkeur hands-on met zo min mogelijk menu diving.
Waarbij o.a. delay, reverb, distortion in 1 keten kunnen worden geplaatst.

Wellicht heeft iemand hier nog goede tips of suggesties voor hardware?

Je bent echt op zoek naar een pedalen-fx, zoals de voorbeelden die je geeft?
Want zelf heb ik een Lexicon MPX1 multi-fx 19" rack, maar da's echt een heel ander soort 'workflow', hoewel er ook een G2-versie is met aparte pedalen (MPX R1).
Die laatste is wel vrij zeldzaam, in de afgelopen 10 jaar misschien 1x voorbij zien komen op Marktplaats.

ja voor minder krijg je met een rack denk ik meer bang for your buck.
Heb je twee sends en 2 stereo return dan heb je bv met een TC Electronics G major en een Lexicon MPX1 heel veel fx.

En heb je inserts op je mixer?

Van de distortion op de MPX-1 moet je niet zo heel veel verwachten. Ik denk, zonder met direct bewijs te kunnen komen, dat de oudere digitale multi fx units niet zo heel veel toevoegen in distortion. Wel in de andere effecten en de MPX-1 heeft zeker een mooi reverb.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Distortion in de oude multibakken is een effect op zich en idd niet direct te vergelijken met pedalen. Ik had zo'n heerlijk over-the-top effect in de ART SGE MachII (alleen de naam al!).

Hoeveel sends heb je?
Wat is je budget?
Volgens mij heb ik maar 1 send en 1 return kanaal.
Mijn budget is niet vast, maar richtprijs is circa. € 500.
Als een goede oplossing iets duurder is, kan dit ook. Maar probeer wel onder de € 1.000 te blijven.

Evenueel kan ik nog een paar losse pedals toevoegen voor bijvoorbeeld distortion als deze op de multi fx- tegenvallen.
Deze heb ik thuis al liggen, maar het wordt inmiddels een beetje rommelig met alle kabels, dus dacht aan een clean geïntegreerde oplossing.

Ik heb ook de optie voor een rack overwogen, maar niet veel ruimte voor op dit moment.
Of ik moet 1 of 2 units los gaan stapelen ergens op een bureau.
Ook zie ik op veel rack units maar een paar knoppen, dus vroeg mij af of dat snel werkt zonder al te veel toetsen te moeten indrukken.

Maar alle input is welkom, zit echt nog in orrientatiefase :)

Misschien niet de handson control die je wilt, maar dat zou je met een midi controller kunnen oplossen.

Ipv meeste pedalen heb ik thuis een tafel rackje met effecten en een patchbay. Dat werkt, voor mij iig, veel prettiger dan allemaal losse bakjes.

Volgens mij heb ik maar 1 send en 1 return kanaal.
[...]
1 send is niet zo erg, voor stereo return zou je een stereo kanaal / 2 mono kanalen kunnen opofferen.
Of besteed niet alles aan je FX en koop een nieuwe mixer :D

Van de distortion op de MPX-1 moet je niet zo heel veel verwachten. Ik denk, zonder met direct bewijs te kunnen komen, dat de oudere digitale multi fx units niet zo heel veel toevoegen in distortion. Wel in de andere effecten en de MPX-1 heeft zeker een mooi reverb.
Digitale distortion is inderdaad een categorie apart en op de gewone MPX1 zit geeneens distortion.
Als je retro digitale distortion wil, is de Yamaha SP50D misschien nog iets.
Maar nee, je kunt dan beter je distortion in een apart pedaaltje zoeken.

je zou naar de polyend mess kunnen kijken, veel effecten met ook wat meer unique dingen voor een multi fx zoals granular/microlooper en een sequencer en een makkelijke work flow+presets

ik moet daarbij wel zeggen dat ik de mijne gereturned heb want hij heeft ook zeker wat nadelen, zo hebben effecten geen uniforme layout de ene delay kan in seconde zijn de volgende in maten om even een voorbeeld te noemen en modulaties in reverbs/delays zijn vaak niet aan te passen alhoewel er verder genoeg algoritmes zijn om uit te kiezen dus dit hoeft geen grote min te zijn

hier mijn review mocht je er meer van willen zien/sound demo

Ipv meeste pedalen heb ik thuis een tafel rackje met effecten en een patchbay. Dat werkt, voor mij iig, veel prettiger dan allemaal losse bakjes.
Wellicht moet ik een klein rack overwegen en ergens wat ruimte maken dan. Wat me handig leek van pedalen is dat je per effect meteen een paar knoppen voorhanden hebt. Maar met een rackunit is dit wellicht met een midi controller te ondervangen. Dan hoeft de unit ook niet meteen dichtbij te liggen.

Kun je wat units aanraden die je nu gebruikt?

Het is bij mij ook constant aan verandering onderhevig maar het is nu zoiets:

Attachments

• 20260401_175256.jpg
    20260401_175256.jpg
    204,1 KB · Bekeken: 51
je zou naar de polyend mess kunnen kijken, veel effecten met ook wat meer unique dingen voor een multi fx zoals granular/microlooper en een sequencer en een makkelijke work flow+presets

ik moet daarbij wel zeggen dat ik de mijne gereturned heb want hij heeft ook zeker wat nadelen, zo hebben effecten geen uniforme layout de ene delay kan in seconde zijn de volgende in maten om even een voorbeeld te noemen en modulaties in reverbs/delays zijn vaak niet aan te passen alhoewel er verder genoeg algoritmes zijn om uit te kiezen dus dit hoeft geen grote min te zijn

hier mijn review mocht je er meer van willen zien/sound demo

Dank voor de aanbeveling. De polyend heb ik al eens voorbij zien komen. Polyend is altijd wat eigenzinnig met hun producten vind ik. En ondersteuning valt soms weg als een product even uit is. Maar zal de sound demo binnenkort bekijken. Voordeel is wel dat hij vrij compact is.

Het is bij mij ook constant aan verandering onderhevig maar het is nu zoiets:
Bedankt voor de foto. Dat geeft wel een goede indruk. Qua formfactor zou ik dit nog wel ergens kwijt kunnen. Ik zie soms enorme torens staan, dat gaat niet passen.

Back