Philips N4308

orson.wouters

Voltage Controlled Lid
Hallo!

Ik heb pas een Philips N4308 bandopnemer gekocht, maar de rubberen riempjes vanbinnen zijn allemaal vloeibaar geworden.
Weet er hier iemand waar ik zo'n riempjes kan vinden, liefst in belgië.

Ik heb ook nog geen tape en spoelen.

groeten

Snaren hebben ze bij http://www.frimu.nl En anders is E-bay een goede bron voor onderdelen. Kan prijzig zijn, dus overweeg of het het geld wel waard is: de 4308 is geen zeer bijzondere recorder. Het is een mono recorder, dus voor in de studio is 't niet veel soeps. Hij kan wel 'stereo' (of beter gezegd dubbel mono) afspelen.

Nieuwe tape (merk RMG, gebruiken de oude Basf formules) kun je bestellen bij www.ews.nl of www.thomann.de Let wel goed op dat je de juiste tape besteld (geen hoog bias zoals de SM900 want dat heeft toch geen zin, en 1/4 inch tape op 7 inch/18cm spoel). 2e hands tape kun je beter niet gebruiken.

Lege take up reels kun je waarschijnlijk ook wel bij hen bestellen, of anders vind je die genoeg op marktplaats of zoiets.

Maar nogmaals: bezint eer ge begint, voor nostalgie is 't een leuk ding, voor in de studio kun je beter je centen in een andere recorder investeren.

Wat voor banden neem ik dan best? De N4308 kan 9,5 cm/s en 4,75, moet ik daar op letten?

Ik heb em voor 5 euries gekocht, dus ik heb nog wel iets over voor snaren :)

Ik denk dat je het best af zult zijn met de SM911, LPR 35 of PER 528. Waarschijnlijk (ik ken die Philips verder niet, maar hij is bijna 40 jaar oud) kun je het best voor de laatste twee gaan omdat die een dunnere backcoating hebben.

Voor het soort tape maakt de snelheid waarop je opneemt niet uit. Snelheid is van invloed op de kwaliteit van de opname en uiteraard de beschikbare minuten.

5 euro lijkt een koopje, maar bedenk je dat 30 euro voor een snaar dus 6x de waarde van de machine is... Kijk eerst wat de gemiddelde waarde is voordat je er ook maar 1 cent in steekt.

Ik kan nu aan vrij goedkope snaren geraken (en 2de hands tapes). 5 euries voor de snaren (+ verzendkosten) en gratis tapes (maar dus wel 8 euries verzendk., maar dat valt dus uiteindelijk ook nog mee).
Ik wil hem wel graag in orde hebben, ik ga met een vriend waarschijnlijk een film maken die zich (deels) in de 70's afspeelt, dus voor de soundtrack (of mss als rekwisiet).

Weet jij toevallig hoe dat 4-track systeem werkt?
En de aansluitingen zijn ook iets anders dan normale DIN heb ik gezien, is dat erg?

Weet jij toevallig hoe dat 4-track systeem werkt?
En de aansluitingen zijn ook iets anders dan normale DIN heb ik gezien, is dat erg?[/QUOTE]

4-spoor wil alleen zeggen in dit geval van die Philips 2spoor heen en 2spoor terug of te wel je kunt de tape omdraaien.
Volgens mij heeft ie normale DIN-aansluiting dus 1 din (links&rechts)in en 1din (links&rechts)uit.

grt Gert-Jan

Ha zo zit dat, je kan dus wel 2 keer opnemen op een kant.
Maar de connectors hebben nog een extra pinnetje boven die 4 van de normale DIN:

PhilipsN4308Panel.jpg

Hey Orson......heb even op 't net opgezocht maar je hebt een mono-deck en waarschijnlijk kun je alleen afluisteren via de interne speaker want ik geen output din vinden op de foto's.
De din-aansluitingen zijn voor microfoon en phono of radio dat middelste pinnetje moet je niet zoveel van aantrekken weet niet waar dat voor dient.
Voor de mic-aansluiting moet je wel een mic pakken met din-aansluiting.

grt Gert-Jan

Hmm, ja das opmerkelijk... Dat extra gat naast de mic ingang, waar een plasticje voor zit, daar hoort een stereo DIN aansluiting te zitten. Kennelijk was dat dus optioneel of zo? Geen idee.

Ik heb er te weinig kaas van gegeten, zoals ik al zei weet ik niet veel van deze recorder behalve dat 'ie mono is (lijkt me dus ook erg sterk dat het een quarter track is). Als je echt door wil gaan met dit ding op te lappen en te begrijpen, raad ik je aan om op www.audiofreaks.nl rond te neuzen.

Ik heb die stereo out Din wel hoor, prentje komt van het web.
Ik heb ook ff op het schema gekeken, het zesde pinnetje is dus enkel aangesloten bij de radio/phono ingang en die gaat rechtstreeks naar de opnamekop. Mss is dat enkel voor de phono ofzo.

Back