Gear beschermen tijdens verbouwing

rubbah

Ongewassen Lid
Over een paar weken gaat hier de hele vloer van de woonkamer eruit, om plaats te maken voor een nieuwe strakke lekker geïsoleerde vloer met vloerverwarming. Ik zit met mn hok ernaast, in een omgebouwde garage.

Nu weet ik van de overburen dat die stof die vrijkomt tot in de nok van de zolder terug te vinden is, mijn hok ernaast zal dus niet veilig zijn. Een handdoekje onder de kier van de deur gaat dus niet genoeg stof tegenhouden, vrees ik, dus ik denk dat ik gewoon alles ga opdoeken en inpakken.

Zit eraan te denken om alles in dozen te douwen (heb bijna alles bewaard gelukkig), en die zo dicht te tapen dat er niks in kan, kwa stof , puin en ellende.

Iemand ervaring met een soortgelijke heftige verbouwing die tips kan geven?

Is het terug in dozen en alle randjes aftapen wel voldoende, of komt die meuk ook door de dozen heen? 😬
Tips zijn welkom!

In plaat van de hele doos dicht te tapen zou ik per doos omwikkelen met folie. Eerste folie wat naar boven komt en goedkoop is, is van dat folie wat je op de grond legt wanneer je gaat schilderen. Denk dat dit (plastic folie in het algemeen) onwijs goed afsluit. Het houd ook je doze mooi en wanneer je de dozen gaat terugbrengen naar je studio kamer haal je makkelijk met een doekje het stof er af. Met karton gaat dat wat moeilijker (stroever).

Over een paar weken gaat hier de hele vloer van de woonkamer eruit, om plaats te maken voor een nieuwe strakke lekker geïsoleerde vloer met vloerverwarming. Ik zit met mn hok ernaast, in een omgebouwde garage.
In m'n vorige huis is een paar jaar terug de vloer eruit gegaan, een paar dingen die HEEL belangrijk zijn;
vanwege vocht wat vrijkomt als de vloer droogt zorg dat de ramen en deuren zoveel mogelijk openstaan de eerste dagen anders krijg je gegarandeerd problemen en als je een houten plafond hebt in de woonkamer zorg dan dat ook daarboven niet teveel spullen staan die vochtproblemen kunnen krijgen, laminaat of vloerbedekking weghalen kan geen kwaad of zet in ieder geval de ramen op de eerste verdieping op een kier.
Beton heeft een droogcyclus van 28 dagen maar de eerste dagen is het echt het ergst, daarna is de ramen open laten zoveel als mogelijk een goede oplossing.
Wat je apparatuur betreft; pak het spul in en koop wat van dat vloer/schilderfolie bij Action, de dikkere kwaliteit en pak het in bij elkaar en tape het dicht, dit moet voldoende zijn ivm stof en vocht als het in een andere kamer staat, kijk vooral de eerste dagen als het meeste vocht vrijkomt hoe het spul in het plastic erbij staat maar normaal gesproken moet dit wel goed gaan, als het kan zet een raam in je hok op een kier, het is vooral de woonkamer en de kamer er boven wat je echt goed moet regelen, als het mogelijk is kan je je apparatuur ook misschien even bij goede buren in een hoekje zetten bijv.
Ik weet nog dat de eerste twee dagen als 's avonds de deuren dicht waren gegaan dat 's ochtends de boel zeiknat was, daarna werd het minder maar ook dan moet je nog steeds goed ventileren.
Eventueel kan je na 1 a 2 dagen als je voorzichtig er op kan lopen een staande ventilator neerzetten zodat het nog beter ventileert.

Ik had een open keuken dus ik heb toen het keukenblok en apparatuur in de schuur gezet omdat de vloer één geheel vormde met de woonkamer en de keukenkastjes aan de muur goed ingepakt met folie en dichtgetapet en omdat je wat later in de avond je voor- en achterdeur toch op slot doet is het eerste wat je doet 's ochtends weer de deuren tegen elkaar openzetten

Laatst gewijzigd:
Plak de deur ruim af met folie rondom? Dan kan je natuurlijk niet binnen…

Ik ken je huis niet maar hou ook rekening met circulatie door een centraal ventilatie-systeem als je dat hebt.

Los van de nodige stofbescherming zal een slot op de studio-deur ook preventief helpen tegen apparatuur die spontaan voetjes krijgt omdat er allerlei onbekenden in je huis rondlopen, of om niet een interessante inbraak-target in de toekomst te worden. Mensen praten toch over wat ze allemaal tegen komen op het werk.

Laatst gewijzigd:
Plak de deur ruim af met folie rondom? Dan kan je natuurlijk niet binnen…
gewoon schilderstape / maskeertape over de randen tussen deur en kozijn, eventueel folie of stucloper maar nodig is dat niet perse, tenzij de deur de andere ruimte in naar binnen draait misschien. Als je naar binnen wil haal je de tape weg. Wel opletten dat je niet allemaal stof mee naar binnen neemt dan.

stofzuig eerst de deur aan de werk kant voordat je open doet daar gaat veel op zitten

gezien je in de garage zit zou je ook alles kunnen afplakken en dan via je buiten deur gaan, niet heel practisch maar zal flink wat schelen. mocht dat geen optie zijn zorg dat er eerst flink gelucht wordt en wacht tot eerst alle stof naar de grond gedaalt is voordat je door de deur gaat

koop vast wat extra stofzuiger zakken want alles wat daalt gaat aan je voeten zitten en neem je zo mee

als je dure analoge aparatuur hebt met bv ventilatie openingen waar het in kan gaan zitten zou je kunnen vragen of je tijdenlijk een paar aparaten bij een familie lid/goeie vriend neer mag zetten

voor het vocht uit de vloer zou je van die absorbtie zakjes kunnen kopen om in je dozen te doen en misschien slim om te kijken of je iemand kent die zon lichtvochtigheid meter heeft die je mag lenen kun je het een beetje in de gaten houden in je garage

Laatst gewijzigd:
Luchtvochtigheid meters betaal je paar euro per stuk bij amazon. En super snel geleverd. Ik heb er zowat ik elke kamer. En bij amazon kan je ook die zakjes kopen met ontvochtigi gszout voor n habbekrats per 20 50 100

Nu weet ik van de overburen dat die stof die vrijkomt tot in de nok van de zolder terug te vinden is, mijn hok ernaast zal dus niet veilig zijn. Een handdoekje onder de kier van de deur gaat dus niet genoeg stof tegenhouden, vrees ik, dus ik denk dat ik gewoon alles ga opdoeken en inpakken.

Zit eraan te denken om alles in dozen te douwen (heb bijna alles bewaard gelukkig), en die zo dicht te tapen dat er niks in kan, kwa stof , puin en ellende.

Iemand ervaring met een soortgelijke heftige verbouwing die tips kan geven?

Is het terug in dozen en alle randjes aftapen wel voldoende, of komt die meuk ook door de dozen heen? 😬
Tips zijn welkom!
Een optie is om in je studio een eenvoudige ventilator te installeren die met aangezogen buitenlucht een lichte overdruk creërt. Eventueel voorzien van een filter zodat hij geen extra stof aanzuigt.

Thanks allen! staan handige dingen bij. Ga ze , wanneer m’n kater wat is gezakt allemaal ff goed doorlezen 😂😂

Als je laminaat hebt wat tijdelijk weggehaald moet worden; ik heb het toen per regel opgepakt en aan de onderkant begonnen met nummeren met een watervaste stift als ik een deel losmaakte en met schilderstape per 2 regels een pakketje gemaakt en zo werk je alle regels af tot je aan het einde bent.
Als je dan weer je laminaat teruglegt dan begin je met het pak met nr 1 en zo leg je het weer terug tot je eindigt met het pak met de hoogste nummers, als je dit niet doet dan haal je de boel gegarandeerd door elkaar en krijg je het nooit meer goed.
Bij ons werd de hele straat gedaan en een jongen verderop had op de eerste verdieping z'n laminaat laten leggen en was tijdelijk naar een ander huis gegaan maar had ook geen ramen open gezet en al z'n laminaat was krom toen ie terug kwam.

Laatst gewijzigd:
Nee we hebben plavuizen, heerlijk jaren 80 en poepie bruin, vandaar dat die ouwe troep er lekker uit gaat nu 🤪🤪

Back