Box kapot

deins

ADEMDUIF
vraagje

mijn yamaha hs-50 monitoren zijn gevallen,

nu zit er in de buitenste witte ring (cone??) een barst.

of een scheur,
maar het is niet OPEN gescheurt, geen winkelhaak ofzo,
de delen sluiten wel mooi aan zeg maar

is zoiets te repareren?

Ironische is dat ze pas gevallen zijn nadat ik ze op een monitor stand gezet had zodat ze niet zouden vallen

een samson ms200, hartstikke topzwaar,een klein tikje en het ligt om....

vraagje

mijn yamaha hs-50 monitoren zijn gevallen,
Auw :(.

is zoiets te repareren?
Ja; tenminste, als Yamaha die conussen ook apart verkoopt. Anders wordt 't opsturen.

Is het ding omgekiept met de standaard erbij, of? Dikke kans dat het hout van de speakers ook gemold is; scheurtjes, barsten e.d. kunnen er al voor zorgen dat je ze af kunt schrijven.

een samson ms200, hartstikke topzwaar,een klein tikje en het ligt om....
Er is een goede reden dat duurdere stands 3 pootjes hebben ipv 1, maar daar is het helaas te laat voor. Misschien zijn cementblokken een optie?

de samson heeft ook 3 pootjes
het geheel is omgekieperd,
stond op vlakke ondergrond.

fotoo zal niet lukken want met het blote oog is het al nauwelijks te zien,
behalve als je eraan zit.

het zit dus niet in het middeltste witte" rondje" maar de witte ring eromheen,
dat is een soort plastic.

sorry voor de vaktermen :D

Auw :(.

Ja; tenminste, als Yamaha die conussen ook apart verkoopt. Anders wordt 't opsturen.

Is het ding omgekiept met de standaard erbij, of? Dikke kans dat het hout van de speakers ook gemold is; scheurtjes, barsten e.d. kunnen er al voor zorgen dat je ze af kunt schrijven.

Er is een goede reden dat duurdere stands 3 pootjes hebben ipv 1, maar daar is het helaas te laat voor. Misschien zijn cementblokken een optie?

hierbij aangegeven waar de barst zich bevind,

hij is natuurlijk niet zo breed maar iig. de plek waar hij zit

Attachments

• Yamaha HS50M2 4.jpg
    Yamaha HS50M2 4.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 86
dus de beschadiging zit niet in de stofkap (bobbel in het midden) maar in de conus. Is het echt een gaatje, of alleen een kras? Is het hoorbaar (misschien pas als je wat luider speelt)?

dus de beschadiging zit niet in de stofkap (bobbel in het midden) maar in de conus. Is het echt een gaatje, of alleen een kras? Is het hoorbaar (misschien pas als je wat luider speelt)?

Ik zou het eerder omschrijven als een barst,
maar is niet oppervlakkig, geen kras
hij gaat er wel doorheen

als je erop zou duwen wordt het een gat,

enkel omdat de twee delen zo mooi op elkaar aansluiten zie je het niet

ok, als dat het enige is en de speaker geen rare bijgeluiden vertoont bij het spelen van muziek, dan kun je proberen het nog te fiksen met een klein beetje (seconden-)lijm. Er mag geen lucht ontsnappen door de conus. Als de speaker wel bijgeluiden vertoont (bijvoorbeeld het aanlopen van de spreekspoel, of anderszins gekraak), dan is vervangen de beste optie.

dat zeg ik, een druppel secondelijm op de scheur -> duw met je vinger op de conus zodat het scheurtje open gaat staan en de secondelijm door de scheur loopt -> verwijder je vinger effe wachte en klaar

ok, als dat het enige is en de speaker geen rare bijgeluiden vertoont bij het spelen van muziek, dan kun je proberen het nog te fiksen met een klein beetje (seconden-)lijm. Er mag geen lucht ontsnappen door de conus. Als de speaker wel bijgeluiden vertoont (bijvoorbeeld het aanlopen van de spreekspoel, of anderszins gekraak), dan is vervangen de beste optie.

ooh oke
geen rare bijgeluiden gehoord.

wel raar spul dat witte,
ik dacht dat dat een soort doek zou zijn,

maar het lijkt eerder op koffiebekertjes-plastic.

Of kan ik beter er een dun strookje stof oplijmen dat alles bijelkaar houd?
de barst is mooi recht dus....

wel balen van die stands,
zou het instabiel kunnen zijn omdat ze op parket staan.

het zijn 3 voetjes het valt dus heel makkelijk naar 1 van de 3 zijden om

zou daar nog iets mee te doen zijn,

ik bedoel het is altijd goed gegaan totdat ik deze stands ging gebruiken.
en ik vind ze (zelfs op de laagste stand) gewoon topzwaar

dat zeg ik, een druppel secondelijm op de scheur -> duw met je vinger op de conus zodat het scheurtje open gaat staan en de secondelijm door de scheur loopt -> verwijder je vinger effe wachte en klaar

oke,
dat wordt wel heel spannend dan.....

nog nooit secondelijm gebruikt.....

als ik me'n vinger maar niet aan de conus vastlijm

Als je met die lijm bezig gaat niet aan je ballen krabben. :D

Maar nieuwe conus zou wel te bestellen moeten zijn. (Zal wel weer ff slikken zijn.)

En is dit gelukt? :)
Trouwens... ik heb hetzelfde probleem met mijn monitor stands... ik leg er zakjes zand tegen, hiermee staan ze al iets stabieler :p
grtzz

En is dit gelukt? :)
Trouwens... ik heb hetzelfde probleem met mijn monitor stands... ik leg er zakjes zand tegen, hiermee staan ze al iets stabieler :p
grtzz

Zeker vaak last van overstromingen daar in Aalst.....zandzakken!!!! :D Volgens mij stroom ik ook in die buurt...ghehhee:duivels:

je kan zonder hoorbare problemen een strookje papier ( dik tekenpapier) achter de conus op de scheur plakken.
neem daarvoor bisonkit of een andere contactlijm.
ook prima geschikt om licht gescheurde ( mogen niet vergaan zijn en ook geen foam) rubber randen te lijmen.
deze lijm is elasties.
doe ik al 30 jaar zo, gaat helemaal prima.
gaat ook dus bij papier conussen.
en bij alle soorten speakers.
kleine toelichting nog, .............
een gemiddelde , hele goeie speaker heeft een vervormingspercentage in de richting van de 25%, jawel, ongeveer een kwart van het zo bloedig gemixte signaal komt uit je boxen met 25% vervorming.
zo zijn conventionele speakers nou eenmaal.
dus die kwart% die er misschien bijkomt door een lichte a symmertie vanwege een plakrandje, is echt niet te horen.
deze vlieger gaat niet op bij actief gecompenseerde boxen, die hebben, mits goed ontworpen , aanzienlijk minder vervorming, zo'n 5 tot 10%
een mooi voorbeeld daarvan is het philips motional feedback systeem, rete oud, maar wel goed.
(op dit punt dan, qua ontwerp is het een kutbox, kan veeeeeel beter)
groeten,
\jeroen

Pas op met lijm. Sommige soorten bijten!

Back