dvds afmixen

jdieks

Ouwe rot
hoi,

Ik moest van de week een DVDtje afmixen. Gewoon muziekjes met Voice-Overs.

Nu had ik echt een heel klein mini galmpje op de stem gezet om hem minder plat te maken. Toen ik dit in een DVD speler deed zat er alleen echt een BAK galm op, dat wil je niet weten. Dit bleek te komen doordat dat DVD setje zo'n "enhance sound" functie standaard aan had die de side harder zet, of iets met de fases doet ofzo om stereo naar surround te faken.

kortom, dat klonk voor geen meter.

nu is mijn vraag, hebben andere mensen hier ervaring mee? wat is jullie mening, dan maar geen galm en dus ook geen gekloot OF kan je hier op een bepaalde manier rekening mee houden?

"Enhance" functies op dvd spelers en Blokker stereo-sets e.d., werken volgens mij inderdaad vaak op basis van m/s decodering (mid/side; mono/stereo). Het s-signaal (alles wat niet in het midden staat) wordt dan breder gemaakt (dmv phase shifting) en/of harder gezet. Waarschijnlijk heb je een stereo galm gebruikt, wat dan idd ervoor zorgt dat die nu duidelijker naar voren komt tov het m-signaal.
Het hangt natuurlijk af van het type project (Dode Dichters Almanak vs een SBS6 aankondiging voor de 25 grootste *%$## aller tijden), maar voor gewone voice-over zou ik geen galm gebruiken; indien van toepassing misschien hooguit een heel klein beetje room ambience; die ook past bij wat je ziet. Een brede galm over de stem van iemand die in een klein kamertje staat, komt erg onnatuurlijk over.
Als je de galm smal en in het midden (100% mono) houdt, zou je geen last van enhance functies op dvd spelers moeten hebben.

Je kan bijvoorbeeld deze -gratis- plugin gebruiken om de galm mono (of minder breed) te maken:

http://www.fluxhome.com/products/Freewares/stereotool.html

Zag dat er ook TV's zijn die dialogen extra versterken. (Zal ook wel iets met M/S doen)

Met een mono galm heb je iig geen problemen met M/S enhancers.

Voice over met galm? Zou ik nooit doen. Voice overs wil je zo clean mogelijk houden!

ik vind het wel mooi om er een HEEL klein beetje galm op te zetten die je eigenlijk niet hoort, alleen om de voiceover iets "classier" te laten klinken. (wet out van 2% ofzo weet je wel)

maar zelfs zo'n (stereo idd) galmpje knalt er in 1x helemaal uit met zo'n stereo enhance ding op dvd spelers.. dus ik had hem er uiteindelijk idd niet opgezet.

voortaan idd maar een mono galmpje pakken als ik zo iets wil doen. had ik eigenlijk niet aan gedacht :Z

Back