jv1080-2080 - xp30/60/80 verouderd of nog bruikbaar?

musicheaven

Ouwe rot
zijn deze bakjes hopeloos verouderd of zijn deze nog steeds bruikbaar? heb nu een k2000 en ex5 (op vlak van romplers) en op synthesegebied ben ik goed voorzien. kunnen deze rolands nog iets bijdragen? (xv5080 en fantom en consorten neem ik door prijs niet in overweging)
of eventueel als goedkope (zodat ik geen duur gerief hoef mee te sleuren) synth om mee te giggen?

iemand bevindingen mee? welke zijn beste prijs-kwaliteit?

ja mensen, dit is toch niet echt construcitieve commentaar.. uiteraard is het bruikbaar als het bliebt, maar zijn die hun prijs nog waard? of kan alles wat die rolands kunnen min of meer gedaan worden met de k2000 of de ex5.. hoe klinken de sounds.. up to date of niet.. etc.. dat is wat ik wil weten

welke van die reeks zijn beste prijs kwaliteit. waarom.; etc.. schijnt bv dat de xv5080 niet echt veel beter is.; klopt dit.; dat soort zaken draagt mijn interesse weg

Ik ben ook geinteresseerd in deze synths, de eerste post had van mij kunnen zijn. Op dit moment ben ik prima voorzien in de analoge, virtueel analoge, FM en virtueel modulaire hoek maar op het gebied van romplers heb ik helemaal niets meer. Maar ik wil er ook niet te veel voor betalen en ik hoef niet per se 'top of the line' zolang het maar overtuigend genoeg klinkt voor een mooie stringpartij in de achtergrond of een pianoriedel met een bak galm. Dus een goedkoop bakje met mooie sounds is bij mij ook nog wel welkom en ik vroeg me af of deze reeks nog een beetje 'mee kan'. De Korg X5DR was onder de maat voor mij, zou dit een alternatief zijn?

en wat had je van romplers?
voor het echt goede orchestral werk heb je uiteraard samplers, maar wil nog een hardware romplertje voor erbij dat niet teveel kost; en die rolands staan vrij goedkoop, ik vraag me echter wel af of ze de moeite lonen

Ik heb een CS1x gehad en die Korg X5DR. Verder eigenlijk geen echte romplers. Beiden voldoen zeker niet qua kwaliteits 'akoestische' geluiden, al is de CS1x nog altijd leuk als synth.

Over die Rolandjes heb ik een beter gevoel, er wordt nog levendig handel in gedreven, ze zijn betaalbaar en je hebt de expansion boards. Mocht het niet bevallen raak je het voor hetzelfde geld wel weer kwijt. Dus wellicht dat ik er gewoon eens 1 aanschaf als ik ooit weer eens geld heb.

Een sampler heb ik ook, maar ik vind het een crime om iedere keer die geluiden in te laden. Ik wil gewoon een kastje waar ze ingebakken zitten. Eigenlijk zou ik het liefste zo'n deftige Yamaha MO/Roland V-Synth of iets dergelijks willen, maar aangezien rompler sounds voor mij de slagroom zijn en niet de cake wil ik er niet meer dan 200-300 euro voor lappen eigenlijk.

welke van die reeks zijn beste prijs kwaliteit. waarom.; etc.. schijnt bv dat de xv5080 niet echt veel beter is.; klopt dit.; dat soort zaken draagt mijn interesse weg

Welke de beste prijs/kwaliteit heeft zal je denk ik zelf moeten bekijken, dat ligt er ook een beetje aan wat je ermee wilt gaan doen. In ieder geval zou ik de xv-serie niet over 1 kam scheren met de jv en xp, al was het alleen al omdat de xv-serie ook SRX-expansions aankan.

Ik heb zelf een xp-30 waar ik zeer tevreden over ben. Mocht je een van de andere xp/jv synthesizers op het oog hebben, dan zijn Session en Orchestral (II) voor de realistische geluiden wel een aanrader!

De JD-JV-XP-XV Romplers zijn prima synths, ook voor sounddesign. 99% van de gebruikers maakt nog geen 5% gebruik van de mogelijkheden. Ga voor de JD990, JV2080, XV5080. Dat zijn de beste in elk van hun ontwikkelgroepjes, of de Fantom XR natuurlijk!Of de overeenkomstige keyboard varianten

welke van die reeks zijn beste prijs kwaliteit. waarom.; etc.. schijnt bv dat de xv5080 niet echt veel beter is.; klopt dit.;

Het probleem van de JV/XP serie is dat vrijwel alle modellen op 32khz zitten (en de JD-800/990 zat op 44khz). De XV-5080 zit ook weer op 44khz; toen ik een Korg Trinity rack kocht (48khz) hoorde ik hoe ver het ding eigenlijk zou moeten doorgaan. De XP30 die ik heb klonk in vergelijking een hoop doffer.

Over die Rolandjes heb ik een beter gevoel, er wordt nog levendig handel in gedreven, ze zijn betaalbaar en je hebt de expansion boards.
Dat, en ze kakken niet helemaal in in multitimbrale modus, plus ze hebben fatsoenlijke filters (de CS1x is wat praktisch gebruik betreft eigenlijk monotimbraal; de XG bank geeft je wel meer parts maar klinkt meer SoundCanvas-achtig, dus da's niet zo cool).

ja mensen, dit is toch niet echt construcitieve commentaar.. uiteraard is het bruikbaar als het bliebt, maar zijn die hun prijs nog waard? of kan alles wat die rolands kunnen min of meer gedaan worden met de k2000 of de ex5.. hoe klinken de sounds.. up to date of niet.. etc.. dat is wat ik wil weten

Okee,..maar toch is t zo,.. ik heb in het verleden mooie tracks gemaakt met oa jv2080,. Heel mooie strings,.. redelijke blazers en bassen,. wat klassieke technosounds ,.. cardslot,.. en een goeie effectenunit,..
Of ze hun prijs waard zijn is simpel,.
Prijzen kristalliseren zichzelf uit met de jaren,. op een gegeven moment is dat gewoon de prijs die mensen er voor geven,.. dus is er nog vraag naar,. dus zijn er nog mensen die ze met plezier gebruiken. Hoe je ze gebruikt is aan jou.
Om ze met een ex5 te vergelijken is niet reeel,.. dat is gewoon een heel vette bak als je alle mogelijkheden goed weet te benutten. Maar klinkt toch niet als een jv.
De rolands hebben hun plaats wel veroverd in het verleden en zijn nog steeds gewild in sommige producties en nog steeds te vinden in grote studios.
Al ligt t er natuurlijk weer helemaal aan watvoor muziek je maakt.
Wat leuk is,.. dat ze lekker goedkoop zijn en weer makkelijk voor eenzelfde prijs van de hand gaan.

Dus zeg ik,.. kopen,.. vind je t niks,. verkopen.

Het probleem van de JV/XP serie is dat vrijwel alle modellen op 32khz zitten (en de JD-800/990 zat op 44khz). De XV-5080 zit ook weer op 44khz; toen ik een Korg Trinity rack kocht (48khz) hoorde ik hoe ver het ding eigenlijk zou moeten doorgaan. De XP30 die ik heb klonk in vergelijking een hoop doffer.

Dat, en ze kakken niet helemaal in in multitimbrale modus, plus ze hebben fatsoenlijke filters (de CS1x is wat praktisch gebruik betreft eigenlijk monotimbraal; de XG bank geeft je wel meer parts maar klinkt meer SoundCanvas-achtig, dus da's niet zo cool).

Volgens mij is alleen de JD-990 op 44 kHz, de JD800 zit ook op 32kHz net als de JV1080 en de 2080 en de 3080. het verschil is net te horen, ik heb eens een JD990 naast een JV2080 gehad, beide met een Orchestral board erin, op dezelfde patch. De JD990 klonk net iets helderder, maar nou ook niet zoveel om er nu een halszaak van te maken. Dus: JV2080 vanwege de lage prijs, groot display en de vele mogelijkheden. De JD990 vanwege de cultstatus en goede geluid (ondanks dat -ie een stuk simpeler is). De XV5080 vanwege alles goed en de Fantom XR is net iets beter maar ook de duurste.

Ik heb net weer eens een JV1080 teruggekocht voor 150€, die dingen kosten echt niks meer! De sound kan me nog steeds bekoren, om een of andere vage reden heb ik liever met een JV te doen dan met een fantom76. Paar expansions erin, en je hebt een instant geluidenbibliotheek. De EX klinkt krachtiger, breder en helderder, de kurzweil ken ik niet, maar de JV vind ik (zeker voor het geld!!!) nog steeds een leuk inzetbare rompler, die qua synthese een heel end komt. :okdan:

Grappig dat je dat zegt, ik had ook die indruk met m'n 2080 versus de fantom XR. De laatste klinkt erg helder maar niet echt drukkend, maar goed daar zijn compressors etc. voor.

Ik heb een JV90 gehad. Ik vond het voor mij een bijna waardeloos ding. Maar de Pads en Strings vond ik heerlijk!

heb heel lang de JV1080 gehad, uiteindelijk vergeleken met een VA klonk die echt dof IDD...

maar de JV vind ik (zeker voor het geld!!!) nog steeds een leuk inzetbare rompler, die qua synthese een heel end komt. :okdan:

Voor 75 een JV880 gekocht laatst, soort halve 1080.

Gedateerde geluiden, maar ze zijn zuiver. Als je aan het arrangeren bent, en je hebt even snel wat basisgeluiden nodig, dan is ie superhandig. Die vervang ik dan later door andere synths, instrumenten en samples. Qua synthese is er idd. nog wel iets te beleven, vermits je het geduld hebt in de menustructuur te duiken. (Met 1080 en zeker 2080 makkelijker door groter display.) Voor mensen die modules wat meer gewend zijn (ervaring met U220 is een pré) zal dat wellicht makkelijker zijn, en dus bruikbaarder.

Back