jv1080-2080 - xp30/60/80 verouderd of nog bruikbaar?

Gedateerde geluiden, maar ze zijn zuiver. Als je aan het arrangeren bent, en je hebt even snel wat basisgeluiden nodig, dan is ie superhandig. Die vervang ik dan later door andere synths, instrumenten en samples. Qua synthese is er idd. nog wel iets te beleven, vermits je het geduld hebt in de menustructuur te duiken. (Met 1080 en zeker 2080 makkelijker door groter display.) Voor mensen die modules wat meer gewend zijn (ervaring met U220 is een pré) zal dat wellicht makkelijker zijn, en dus bruikbaarder

oei dus eigenlijk is het net niet, koop dan liever module die net wel is :)
beetje stom voor me (als je wa op budget koopt) om module te nemen waarvan je klanken dan achteraf toch moet veranderen?

Eh, je wil toch een synthesizer, niet een presetkeyboard?
hallo, is dit weer zo een standaardantwoord om interessant te doen zonder posts een beetje te lezen =) eerdere post ging erover dat patches gebruikt werden om snel te arrangeren, en dan later toch te vervangen. daarover had ik het

wat betreft preset-keyboard : ja ik kan programmeren (nord mod, fs1r, k2000 etc) maar bij een rompler zijn de basissamples gewoon belangrijk. ik vraag me dus nog steeds af of deze goede genoeg zijn of niet bij de jv1080. wat ik alarmerend vond was dat iemand zei dat ze maar op 33000hz zitten, echt helder kan dat dus niet klinken (maar misschien geeft dit wel maar charme, maar toch)

dus om thread wat uit te breiden : gesteld dat de jv's afvallen, en ik heb reeds een k2000 en een ex5, met welke niet te dure rompler kan ik hier iets aan toevoegen (op synthesegebied ben ik reeds goed voorzien)

Ik heb de posts wel gelezen en ook wat suggesties aangedragen. Ik vond je opmerking over het veranderen van patches wat vreemd.
Laat je niet afschrikken door het 32-44 kHz verhaal. Het verschil is echt minimaal. In een mix hoor je het zeker niet. De 1080 is op heel veel producties gebruikt. Een forumlid had er zelf 8 of meer! De basissounds (piano's, rhodes, analoge synth emulaties, kale drums, akoestische bas en -gitaar) zijn prima en zullen per definitie niet verouderen. 'Geproduceerde' klanken als mega drums en 80/90's blazersecties klinken wel wat ouderwets maar die zitten ook nog steeds in de nieuwere modellen. de 1080 en 3080 en en 5050 (geloof ik) hebben kleine twee-regelige displays. dat werkt vermoeiend. Die op de JD990, JV2080 en XV-5080 werken lekker. op de fantom XR is het weer klein (maar wel goed), bovendien is die meer ontworpen voor gebruik achter de PC met editor. De Keys versies ken ik niet.

dank je wel vinnieq, was niet kwaad bedoeld hoor :)
hmm lijkt dus of de keuze zal gaan tussen de xp30 (die prijs kwaliteit het interessants lijkt) of de jv2080.. moeilijke keuze.. heb je ervaring met die uitbreidingskaarten?

oei dus eigenlijk is het net niet, koop dan liever module die net wel is :)
beetje stom voor me (als je wa op budget koopt) om module te nemen waarvan je klanken dan achteraf toch moet veranderen?

nah ja, je vraagt naar de bruikbaarheid: voor een (commerciële) productie zou ik de geluiden vervangen, maar voor jammen en/of arrangeren is het een handige module, stuk beter dan de gemiddelde GM/XM soundmodules. In voorkomende gevallen kun je natuurlijk best een pad of string, of een incidenteel geluid handhaven in je uiteindelijke mix.

Je koopt op budget: dus zul je altijd een compromis moeten aanvaarden. Ik praat dan over de 880 en 1080. De 2080 heb ik weinig ervaring mee, maar kan me voorstellen dat dat (nog steeds) een breed inzetbare module is.

Laatst gewijzigd:
nah ja, je vraagt naar de bruikbaarheid: voor een (commerciële) productie zou ik de geluiden vervangen, maar voor jammen en/of arrangeren is het een handige module, stuk beter dan de gemiddelde GM/XM soundmodules. In voorkomende gevallen kun je natuurlijk best een pad of string, of een incidenteel geluid handhaven in je uiteindelijke mix.

Je koopt op budget: dus zul je altijd een compromis moeten aanvaarden. Ik praat dan over de 880 en 1080. De 2080 heb ik weinig ervaring mee, maar kan me voorstellen dat dat een breed inzetbare module is.

De 2080 en de 1080 klinken nagenoeg hetzelfde. Zoveel scheelt het echt niet, imho. Dé twee grote voordelen van de 2080 zijn wat mij betreft een betere gebruikersinterface (onder meer door het grotere display), en dat je bij multitimbraal gebruik drie variation effecten hebt ipv één.

Ik zou persoonlijk zelfs zover willen gaan dat voor bread and butter sounds de jv1080 en 2080 in de prijsklasse +/- 200€ niet te verslaan zijn. Vind ik dan he?
Qua sounds vind ik het heerlijke smeer-de-mix-dicht modules.

Yep, ik heb er in toaal 10 gehad. het handige van de JV-2080 is dat er 8 tegelijk inpassen. Orchestral I & II, World, Drum&Bass, Vocal, Asia, Special FX en Country (!) vond ik erg goed. De Orchestral is eigenlijk verplicht! de veelgeroemde Vintage Synth kaart is wel aardig maar niet als je al wat analoge synths hebt. Je zou wat kunnen spitten in de spec van de XP-10, 30, 50, 60 en 80. Sommige van deze bevatten al de sounds van een of meer kaarten. De XP-60 is qua specs/prijs de beste, de XP-30 het modernste (en met de meeste patches geloof ik).

Yep, ik heb er in toaal 10 gehad. het handige van de JV-2080 is dat er 8 tegelijk inpassen. Orchestral I & II, World, Drum&Bass, Vocal, Asia, Special FX en Country (!) vond ik erg goed. De Orchestral is eigenlijk verplicht! de veelgeroemde Vintage Synth kaart is wel aardig maar niet als je al wat analoge synths hebt. Je zou wat kunnen spitten in de spec van de XP-10, 30, 50, 60 en 80. Sommige van deze bevatten al de sounds van een of meer kaarten. De XP-60 is qua specs/prijs de beste, de XP-30 het modernste (en met de meeste patches geloof ik).

De XP10 moet je maar overslaan, dat is een veredelde soundcanvas en heeft niks met de rest van de serie te maken, klankmatig.

Als je de sequencer niet nodig hebt, maar wel toetsen, dan zou ik altijd gaan voor de xp30: dat is een jv2080 met 3 expansions standaard ingebouwd (orchestral I, session en techno). Voor 350€ zie je ze regelmatig, niet teveel denk ik voor het ding.

dacht wel dat de xp30 een jv1080 was en geen 2080?
verschil tssn de 1080 en 2080 is alleen effects, display, en expansionslots. weet niet of de convertors verschillen of zo, zie niet in wat klank anders zou kunnen verschillen
xp10 is inderdaad geen optie

De XP-50 is gebaseerd op de 1080, de 60, 80 en 30 hebben de engine van de 2080. Convertors van de 1080 en 2080 zijn 32kHz. 2080 heeft meer patchgeheugen (768 om 640 geloof ik), meer plek voor boards ( 8 om 4) en 3 effectblokken. En de 2080 heeft een veel beter display. De XP-30 heeft weer zo'n tweeregelig displaytje terwijl de XP-60-en 80 het grote 2080 display hebben (en een sequencer).

Zijn de effecten van de 2080 het extra geld waard? Ik zie dat het prijsverschil op de tweedehandsmarkt tussen de 1080 en 2080 ongeveer 150 euro is. Het grote display en interesseert me op zich niet zo veel, want ik zal als hij bevalt toch eerder met een editor werken dan op het apparaat zelf.

je hebt multi-timbraal 2x extra het insert effect beschikbaar, volgens mij zijn er geen nieuwe algortimes bijgekomen. Dus als je hem multi-timbraal gebruikt, zou het iets kunnen uitmaken. Of je bereid bent daarvoor 2x zoveel te betalen, hangt van jou af natuurlijk. (Ik heb mijn JV net voor 150€ kunnen kopen)

In dat geval klinkt een JV1080 met een Orchestra expansion en Session of iets dergelijks wel aanlokkelijk als ik dat voor minder dan 300 euro bij elkaar kan schrapen :)

De 1080 en de 2080 zijn nog steeds goed bruikbaar ,
de opvolgers zoals de 3080 en de 5080 vind ik
weer minder aangezien het karakter totaal weg is
in deze modules dit merk je vooral met strijkers
die in deze modules minder klinken en daar was Roland
zo bekend om.

wat bedoel je met karakter? de sound die eigen is aan roland? dus eigenlijk jv1080 en 2080 aanlokkelijker dan hun nieuwe modules?

De 1080/2080 klinken warmer omdat ze 'mindere' converters hebben. De Fantom klinkt wat schriller. Maar die blijft wellicht beter overeind in een wat drukker arrangement.

Back