studio balanceren, iemand ervaring met de Palmer PAN03 di box?

koediman

--<{(OoO)}>--
ik heb een vaag plan om m'n hele studio gebalanceerd te maken. wil zo'n 16 di's voor de inputs van m'n mengpaneel gooien. moet ook niet te gek duur worden en kwam de Palmer PAN03 tegen. heeft iemand die in gebruik in z'n studio en klinkt't een beetje?

ook meer hulp bij het omgooien naar een gebalanceerd aangesloten studio wordt erg gewaardeerd. heb er weinig sjoege van maar k heb behoorlijk veel last van brom van sommige apparaten en verschillende zwakke signalen dus hoop dat op deze manier de kop in te drukken/te verbeteren.

Om je studio echt goed gebalanceerd (volgens de AES48 norm) te krijgen zul je moeten solderen. Bij 99,9% van alle aparaaten is namelijk de signaal aarde aan de afscherming vast gemaakt. Reden hiervoor is dat je dan ongebalanceerde verbindingen zonder DI kan gebruiken. Dit soort verbindingen hebben geen voordeel tov 2 aderige ongebalanceerde verbindingen. Je zult dus de signaal aarde los moeten maken en de afscherming van de kabel op de chassis aarde vastmaken.

Is je hele studio AES48 compatible, dan kunnen er geen storingen van buitenaf in je audio signaal terecht komen. Hoor je dan nog steeds brom, dan is er een defect in 1 of meer aparaaten. En ik denk eerlijk gezegt dat dit nu ook al het geval is.

ja, leuk dat huiswerk, ik wil het natuurlijk wel simpel houden. :D

en patat met, dank voor de uitleg. klinkt interessant maar solderen in apparaten heb ik dus geen zin in. er is ook niks kapot.
ik zal de specifieke situatie even uitleggen.

het gaat om 2 dingen:

-bepaalde signalen van synths/modules moet ik mijns inziens te hard gainen, of ik gooi er een compressor op die ik dan volop laat gainen maar dat is uiteraard niet een "nette" oplossing.
deze apparaten zou ik harder willen laten binnenkomen via een DI.
-mijn reverb (KSP8) kan in principe gebalanceerde signalen aan maar wordt nu ongebalanceerd gebruikt. ik stuur 2 soorten reverb aan (via 2 aux-outs) die ik wegens ruimtegebrek door 1 stereo-uitgang terug laat komen. doordat ik de aux-out flink open moet gooien (x2) gaat de stereo-out behoorlijk zoemen/brommen/hjissen whatever. is dus niet kapot maar gewoon optelsom van faktoren (incl oud maar tof mengpaneel).

mijn idee was om dan maar alles gebalanceerd te doen. alle ingangen op m'n mengpaneel waar synths ed binnenkomen van DI voorzien (met aarde switch, indien nodig) en dan m'n dure effekten gebalanceerd aan te sluiten. ik hoop door het gebalanceerd aansluiten van de effekten een betere gain-struktuur te verkrijgen voor de KSP8 en de hum/noise/ruis op die ene output te verhelpen maar heb dat dus nooit eerder geprobeerd dus misschien lul ik uit m'n nek.

hopelijk kan iemand me verder adviseren hiermee.

Nee, ff zonder gekheid.
Ik zou voornamelijk energie steken in de apparaten onderling.
Goed uitzoeken waar de meeste ruis/brom/hum vandaan komt en uitvogelen hoe dat te reduceren valt.
Zomaar je hele studio gaan balanceren middels DI's oid levert misschien wel wat op, maar kost ook wat. En dan bedoel ik niet alleen geld. Als je pech hebt zit je het ene probleem op te lossen en aan de andere kant van je studio een probleem te creeeren.

je geeft prima advies matthew maar de probleemkindjes ken ik dus al. vooral dat gedoe met die reverb hangt me de keel uit en ik heb er echt alles aan gedaan om dat zo ruisvrij mogelijk af te stellen.
als iemand met "balanservaring" me kan vertellen of dat ruis/hum probleem op te lossen is door het gebalanceerd maken van de aansluitingen weet ik al weer wat meer. ik heb het idee dat een signaal harder doorkomt als je gebalanceerd uitstuurt maar als dat niet klopt heeft het allemaal geen zin. tevens is er nog dat gedoe waar patat met het over heeft... ik ga dus niet solderen in m'n KSP.

synths zijn over het algemeen niet balanced, ik zou gaan voor discrete audio interfaces waar de benodigde kanalen via software worden opengezet. en je FX indien mogelijk via spdif aansluiten

Koop eerst eens simpele losse DI's om uit te proberen op een apparaat waarvan je weet dat het bromt, en kijk of het ook echt iets uitmaakt. Alles balanceren met DI's heeft volgens mij alleen zin als de afstand tussen synths en mixer meerdere meters is, en de pre-amps van je mengtafel budget kwaliteit zijn. Uitproberen dus.

wederom een goede tip maar ook weer niet op mijn situatie van toepassing. enige apparaat dat echt irritante brom geeft is m'n reverb en aangezien die gebalanceerde outputs heeft hoef ik daar toch geen DI achter te zetten lijkt me.

probleem is dat als ik die gebalanceerde uitgangen van m'n effektapparatuur ga gebruiken ik alles gebalanceerd moet gaan aansluiten omdat je anders verzekerd bent van extra brom. heb ik al een keer gedaan en toen werd ik ook door een forumlid op dit probleem gewezen. het is dus of alles balanceren of alles ongebalanceerd aansluiten.

dus omdat je verb teveel gain nodig heb, wil je heel je studio balanced maken?

het beste resultaat krijg je door korte kabels waar mogelijk. Stekkerdozen met HF filter (ja dat is niet voor niks dat die dingen 75e zijn hehe) Heeft meer effect denk ik.

noisegates op al je inputs is ook wel makkelijk, kwestie van goed instellen en je merkt er niets van.

ik heb denk ik 150 kabels lopen , ongebalanceerd vnl, maar wat inserts zijn balanced. Ik merk niets van die problemen die je beschrijft..

dus omdat je verb teveel gain nodig heb, wil je heel je studio balanced maken?

dat vat het aardig samen ja. ;-)

vergeet niet dat die reverbs de belangrijkste, altijd gebruikte effekten zijn bij mij. plus dat ik ze af en toe heel zachtjes aanstuur en af en toe keihard (ik doe aan dub etc). lastig om te gaten dus.

je moet de return gaten niet de send :)

dan kan je zo zacht insturen als je wilt, een threshold van -45dB en een release van ± 1 sec werkt het smoothst. Althans zo doe ik dat met me echo en verb returns

Een andere verb geen optie dan? Dat opnieuw bekabelen heeft weinig zin denk ik hoor.

gaten van reverb is bijna geen doen aangezien ik de tails niet kwijtwil. het is volgens mij ook niet een probleem met het apparaat. ik stuur 2 keer vrij hard een aux naar 2 verschillende verbs toe en via de routing van de Kurzweil gooi ik het weer terug naar 1 stereo-uitgang. die optelsom van die 2 aux-outs zorgt voor de (in mijn oren) te luide brom. heb ook een antiek mengpaneel maar het klinkt allemaal zo lekker + vette eq dus ander mengpaneel is ook geen optie voorlopig.
ik merk ook dat m'n andere effekt (eventide) behoorlijk hard aangestuurd moet worden en ook die zou ik graag balanced gebruiken want ook daar komt teveel brom/ruis van terug. niet zoveel dat ik me er ontzettend aan stoor (een beetje ruis zal me reet roesten) maar wel zodanig veel dat een doorsnee s/n meting op hol slaat en ik blijf dat zonde vinden.

Als je niet wilt solderen, dan heeft het geen zin om DI's te kopen. Want als de signaal aarde op de afscherming zit heb je geen gebalanceerde verbinding, en hebben DI's geen nut. De hoeveelheid brom zal hierdoor dus niet verminderen.

Als je de gain te ver moet opendraaien, dan moet je een voorversterker kopen. Mic/lijn versterkers zijn er in alle prijsklassen en ook heel eenvoudig te DHZen.

Hier is een voorbeeldje voor een voorversterkertje.
amp_inv.gif

The amplification of this circuit is - R2/R1 (" - " indicates the opposite polarity of input and output)
Example 1: R1 = R2 = 47k -> A = - 1
Example 2: R1 = 10k, R2 = 100k -> A = - 10

If R2 is replaced by a potentiometer the amplification can be adjusted. If e.g. R2 in the last example is replaced by a 100k potentiometer the amplification is adjustable in the range 0...-10.

Bedankt voor de info. heb je misschien een linkje naar goedkope doch goede voorversterkers? (liefst meerdere versterkers in 1 kastje)

ik heb ooit die kurzweil van me gebalanceerd aangesloten en kreeg toen brom van andere apparaten. ik geloof dat jij me toen hebt verteld dat je alles of niks gebalanceerd moet aansluiten.
tevens heb ik ooit live met DI's op een R8 drumcomputer gewerkt en alles leek meteen drie keer vetter te klinken.

als ik al die info bij elkaar optel leek het mij dus interessant om DI's voor de inputs van m'n menganeel te hangen. Als ik je nu echter goed begrijp lost dat helemaal niks op.
maar hoe zit dat dan met die gebalanceerde outputs? waarom zitten die dan op m'n Kurzweil en Eventide? Daar wordt de output toch luider van en vandaar dat je dan toch een betere S/N verhouding krijgt?

Ik zal vanavond wel een geluidstechnisch maatje van me bellen want ik begrijp er zelf duidelijk niet genoeg van en hier wordt ik wel iets wijzer maar niet genoeg.

toch bedankt voor alle moeite @ degenen die gereageerd hebben.

Een r8 met di's ... mmm waar ken ik dat verhaal van? :P

Maar ik zou maar eens opzoek gaan naar de bromveroorzaker. Haal eens alles van je tafel af behalve je reverb en bijv een 1 drum kanaal. Luister dan eens of die brom van je tafel naar de reverb nog steeds zo hard is.

Het probleem zit hem in de aarde. En dan moet je toch het steraarde principe toepassen. Wat inhoud dat alles maar via 1 aarde punt verbonden is. Is veel over te vinden.

Probleem bij fx apparatuur is het feit dat die altijd een loop maken. De truuk is dan om de aarde van die signaalkabels af te halen. Zodat je aarde alleen via de stroom is verbonden en niet via je signaal kabels.

En verder moet je dan alle apparaten 1 voor 1 erbij prikken en kijken of het significant erger wordt.

Succes

@ mono, zo heb ik het idd al aangesloten. het is ook geen groundloop volgens mij.

@ mad, ik heb uiteraard al geprobeerd uit te vinden waar de brom vandaan komt. is dus het feit dat ik m'n aux's behoorlijk hard moet uitsturen + dat ik 2 effekten terug laat komen op 1 stereokanaal (dus 2 aux-outs bij elkaar optel).

Back