studio balanceren, iemand ervaring met de Palmer PAN03 di box?

Bedankt voor de info. heb je misschien een linkje naar goedkope doch goede voorversterkers? (liefst meerdere versterkers in 1 kastje)

ik heb ooit die kurzweil van me gebalanceerd aangesloten en kreeg toen brom van andere apparaten. ik geloof dat jij me toen hebt verteld dat je alles of niks gebalanceerd moet aansluiten.
tevens heb ik ooit live met DI's op een R8 drumcomputer gewerkt en alles leek meteen drie keer vetter te klinken.

als ik al die info bij elkaar optel leek het mij dus interessant om DI's voor de inputs van m'n menganeel te hangen. Als ik je nu echter goed begrijp lost dat helemaal niks op.
maar hoe zit dat dan met die gebalanceerde outputs? waarom zitten die dan op m'n Kurzweil en Eventide? Daar wordt de output toch luider van en vandaar dat je dan toch een betere S/N verhouding krijgt?

Ik zal vanavond wel een geluidstechnisch maatje van me bellen want ik begrijp er zelf duidelijk niet genoeg van en hier wordt ik wel iets wijzer maar niet genoeg.

toch bedankt voor alle moeite @ degenen die gereageerd hebben.

DI's kunnen natuurlijk wel op een mooie manier vervormen, vooral trafo's, dan zal het geluid wel vetter klinken. Maar is de verbinding niet AES48 compatible dan zal er geen verbetering in SNR optreden.
Gebruik je een verbinding met 2 geinverteerde audio aders (Let op dit is niet hetzelfde als een goed gebalanceerde verbinding), dan heb je 6dB meer signaal. En alleen als de ruis op beide aders exact hetzelfde is zal je dan 6dB meer SNR hebben, dit zal in de praktijk niet het geval zijn.

Nog een vraag: Is het ruis of brom waar je last van hebt? Is het brom, dan heb je een aardlus ergens. En dan is de oplossing van Monopoly een heel simpele die werkt. Gewoon de aarde van de stekkers met tape afplakken.
Is het ruis, dan zit het in een aparaat en werkt de versterker oplossing, maar zul je ook het aparaatr moeten nakijken.

De steraarde oplossing werkt om aardlussen te voorkomen, maar omdat er geen AES48 compatible verbindingen worden gebruikt, zullen er storingen van buiten af in het audio signaal doordringen.

@ mono, zo heb ik het idd al aangesloten. het is ook geen groundloop volgens mij.

@ mad, ik heb uiteraard al geprobeerd uit te vinden waar de brom vandaan komt. is dus het feit dat ik m'n aux's behoorlijk hard moet uitsturen + dat ik 2 effekten terug laat komen op 1 stereokanaal (dus 2 aux-outs bij elkaar optel).

Deze had ik nog niet gezien.
Aparaat laten nakijken en evt extra versterkertjes zullen helpen.

Ik zou niet de aarde van je stekkers afhalen. Heb hier al meegemaakt dat je dan schokken krijgt. Wordt ook door veel mensen afgeraden!

En je houd gewoon groundloops als je niet de aarde van je signaal kabels afhaalt voor je FX. Want auxen en inserts blijven in en uit je mixer gaan waardoor je loop blijft houden door de aarde van je signaalkabels.

Bij bijv. drumbakken waar maar 1 lijn van die machine naar de mixer gaat werkt die aarde van stroom afhalen wel. Maar het blijft gevaarlijk.

Edit: zodra je een 50/60 hz brom hebt, is er spraken van een groundloop.

Alles komt via de kabels uit eindelijk bij je mixer die geaard is.
Dus alleen je mixer aarden zou afdoende moeten zijn en voor minder troubles moeten zorgen.
Maar volgens Koediman ligt daar het probleem dus niet.

mensen, bedankt voor de aandacht. vooral patat's relaas heeft me wel wat verder gebracht.

het ligt echt niet aan het apparaat, m'n eventide heeft precies hetzelfde. zolang het 1 aux is is de noise net te doen maar omdat ik in 1 geval dus 2 auxen bij elkaar optel wordt het echt teveel.

die geinverteerde audio toestand wil ik eigenlijk toch ook wel ff proberen aangezien ik aux-outs heb via XLR en die zijn daar volgens mij al voor ingericht. als dat niet zo is moet je me maar uit de brand helpen. alleen....als ik dat ga doen, krijg ik dan niet juist die extra aardebrom op andere apparaten? of is dat alleen met het "gebalanceerd" terug laten komen van de effekten?

de noise waar ik het over heb is overigens een kombinatie van brom en ruis. lijkt gewoon echt een gevolg te zijn van het net wat te hard moeten versterken van de auxen.

Alles komt via de kabels uit eindelijk bij je mixer die geaard is.
Dus alleen je mixer aarden zou afdoende moeten zijn en voor minder troubles moeten zorgen.
Maar volgens Koediman ligt daar het probleem dus niet.

Dat werkt alleen veilig als je aarde in elk apparaat in orde is. Zodra dat niet het geval is heb je een probleem. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je aarde via de stroom wel goed werkt en via je signaal kabels niet. Dan kan je dus schokken krijgen als je bij de stroom de aarde er afhaalt.

En Koediman kan met jou oplossing niet het aardlus probleem uitsluiten. Er is altijd de mogelijkheid dat er een aardlus ontstaat. Je fx is namelijk altijd een lus omdat het je mixer in en uit gaat. Je fx zit dan niet met 1 punt vast op de aarde maar met 2.

Laatst gewijzigd:
dat van die reverb zou ik oplossen door een eq, bv peq4 van tascam , doe dat ook met m'n onmisbare veergalmen, gewoon stoorsingnalen eruit filteren.
ook zou je ipv monojacks voor die reverb 'ns kunnen experimenteren met een , maar half aangesloten stereojack.
sommige brom reageert goed op een netfiltertje/ 5€ ding.
of haal de aarde van die reverbnetstekker

daarnaast betaalt een betere tafel / channelstrip, zich dus altijd uit door het lagere ruisniveau/ de grotere mate van bruikbare versterking die die biedt, dat even terzijde.
ik denk dat dat allemaal beter werkt dan een "goedkopere" oplossing zoeken in een , kwalitatief mindere versterking van een actieve di.
denk ook niet dat gebalanceerd dat in dit geval oplost, want je versterkt ook de stoorsignalen mee , want aan de kabels/instraling lag het toch niet.
succes

Laatst gewijzigd:
het ligt echt niet aan het apparaat, m'n eventide heeft precies hetzelfde. zolang het 1 aux is is de noise net te doen maar omdat ik in 1 geval dus 2 auxen bij elkaar optel wordt het echt teveel.

Wacht eens ff...
Heb jij niet zo'n oude Eventide?
Een H910, H949 ofzo?
Die dingen ruisen namelijk gewoon veel.
Net als Ursa Major en ander digitaal spul uit die tijd.
Ik loop daar ook regelmatig mee te pielen. Het vereist een vrij nauwkeurige gain instelling (zo hard mogelijk insturen om vervolgens zo weinig mogelijk van de return te hoeven versterken).
Je kan ook overwegen je eventide in zijn geheel van nieuwe condensators te voorzien. Die oude tantaal condensators zijn vaak een bron van ergenis.

nee, ik heb tegenwoordig een moderne eventide. wel een vintage mengpaneel.

Ah dan kan je hetzelfde als ik hebben. Althans dat vermoed ik. Wat voor tafel heb je? En wanneer is die voor het laatst gereviseerd?

Ik denk dat als ik me voeding eens laat checken dat daar ook wat kleine probleempjes zitten. In de tafel zelf ooit al koude/gebroken soldeerverbindingen gevonden dus misschien zitten die ook in de voeding en dan specifiek bij de aarde.

En de laatste 10 jaar niet gereviseerd dus. Probeer eens of je eventide ook zo'n brom geeft als je hem bij iemand anders zijn of haar mixer op dezelfde manier inprikt.

Dat is denk ik de beste manier om uit te sluiten of het niet echt aan je mixer ligt.

En je zou ook de noisefloors met de service manual kunnen checken. Komen die niet overeen dan is reviseren aan te raden.

Effe mieren neuken:
Dat werkt alleen veilig als je aarde in elk apparaat in orde is. Zodra dat niet het geval is heb je een probleem. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je aarde via de stroom wel goed werkt en via je signaal kabels niet. Dan kan je dus schokken krijgen als je bij de stroom de aarde er afhaalt.

En Koediman kan met jou oplossing niet het aardlus probleem uitsluiten. Er is altijd de mogelijkheid dat er een aardlus ontstaat. Je fx is namelijk altijd een lus omdat het je mixer in en uit gaat. Je fx zit dan niet met 1 punt vast op de aarde maar met 2.

Als je even de pdf van de AES48 erbij haald, dan staat daar een vergelijkbaar voorbeeldje van in: Problem example 1 op blz 12.
Ik vertaal dit voorbeeld even naar een standaard ongebalanceerde verbinding (dan zit Shield samen met Zse direct op Ref en zijn er geen getwiste aders)
Het gaat om Zse, dit is de weerstand tussen de afscherming en de signaal aarde. Is deze weerstand 0, dan kan er geen spanning over staan en dus geen aardlus en brom. De afschermingen van alle in en uitgangen van een aparaat zitten vast op de aarde (bij ongebalanceerd op signaal aarde, bij gebalanceerd op chassis aarde) en zijn dus in de praktijk 1 verbinding. Hierdoor kan dus geen aardlus ontstaan. Behalve als, er door bv. veelvuldig trekken aan kabels, de soldeerverbinding van de afscherming in de plug bijna los is. Nu is Zse wel groter dan 0 en zul je brom kunnen horen.
Nu terug naar de 1e opmerking: Alleen als de verbindingen heel erg slecht zijn zul je gevaarlijke situaties kunnen krijgen met mono's oplossing. Effe de kabels goed solderen is dan de fix.

Maar goed het zal heel waarschijnlijk aan het mengpaneel van koediman liggen.

Effe mieren neuken:

Als je even de pdf van de AES48 erbij haald, dan staat daar een vergelijkbaar voorbeeldje van in: Problem example 1 op blz 12.
Ik vertaal dit voorbeeld even naar een standaard ongebalanceerde verbinding (dan zit Shield samen met Zse direct op Ref en zijn er geen getwiste aders)
Het gaat om Zse, dit is de weerstand tussen de afscherming en de signaal aarde. Is deze weerstand 0, dan kan er geen spanning over staan en dus geen aardlus en brom. De afschermingen van alle in en uitgangen van een aparaat zitten vast op de aarde (bij ongebalanceerd op signaal aarde, bij gebalanceerd op chassis aarde) en zijn dus in de praktijk 1 verbinding. Hierdoor kan dus geen aardlus ontstaan. Behalve als, er door bv. veelvuldig trekken aan kabels, de soldeerverbinding van de afscherming in de plug bijna los is. Nu is Zse wel groter dan 0 en zul je brom kunnen horen.
Nu terug naar de 1e opmerking: Alleen als de verbindingen heel erg slecht zijn zul je gevaarlijke situaties kunnen krijgen met mono's oplossing. Effe de kabels goed solderen is dan de fix.

Maar goed het zal heel waarschijnlijk aan het mengpaneel van koediman liggen.

Ik hou wel van mierenneuken. Liever goed uitgezocht dan half. Maar ik ben jammer genoeg geen impedantie wizard dus ik snap dat van weerstand 0 niet helemaal. In een gebalanceerd opstelling snap ik dat dan weer wel. Maar ik ga er vanuit dat het hier klopt.

Je kan dit dus ook vertalen naar apparatuur ipv kabels. Als daar de aarde ergens af ligt heb je ook een probleem. Zoals dat nu vermoedelijk bij zijn mixer het geval zou kunnen zijn. En kunnen je kabels allemaal in orde zijn maar is een aarde probleem in je apparatuur die een schok kan veroorzaken. Of heb ik dat volgens jou mis?

het zal idd wel aan m'n mengpaneel liggen. hoewel ik nog steeds het idee heb dat er wat te winnen valt als ik met luidere signalen kan werken.
kom er net wel achter dat ik de electriciteit precies andersom heb aangesloten. dus mengpaneel zonder aarde en apparatuur met aarde. zodra ik wat tijd heb zal ik dat ook maar eens omdraaien, wie weet scheelt dat.

probleem is dat als ik die gebalanceerde uitgangen van m'n effektapparatuur ga gebruiken ik alles gebalanceerd moet gaan aansluiten omdat je anders verzekerd bent van extra brom. heb ik al een keer gedaan en toen werd ik ook door een forumlid op dit probleem gewezen. het is dus of alles balanceren of alles ongebalanceerd aansluiten.

Dit vind ik een erg vaag verhaal. Als je iets gebalanceerd op je mixer aansluit moet je alles gebalanceerd aansluiten? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

En geen last mee ook trouwens. Op mijn Soundtracs heb ik gebalanceerd en ongebalanceerd redelijk door elkaar. Maar geen brom ofzo.

Mij persoonlijk lijkt het meer een fabeltje.

het zal idd wel aan m'n mengpaneel liggen. hoewel ik nog steeds het idee heb dat er wat te winnen valt als ik met luidere signalen kan werken ...

Om nog even de opmerking van sunny pedaal te benadrukken: werken met luidere signalen d.m.v. DI's gaat alleen werken als de synth/fx zelf niet de oorzaak is van de storing, want in dat geval versterk je de storing/brom net zo hard mee, en filter je alleen de achtergrond storing eruit. Tenzij de pre-amps/auxes van je mengpaneel inderdaad slechter presteren bij veel gain, dan ben ik het met je eens dat het wat zou kunnen opleveren.

Dit vind ik een erg vaag verhaal. Als je iets gebalanceerd op je mixer aansluit moet je alles gebalanceerd aansluiten? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

En geen last mee ook trouwens. Op mijn Soundtracs heb ik gebalanceerd en ongebalanceerd redelijk door elkaar. Maar geen brom ofzo.

Mij persoonlijk lijkt het meer een fabeltje.

het leek me ook stug maar zie deze thread.

Ik snap t ook niet meer hoor. Ik gebruik ook balanced en unbalanced door elkaar zonder probleem. Gebruik ook gebalanceerde kabels voor ongebalanceerde dingen. geen probleem.

Wat ik nog wel even onduidelijk vind is dat je 2 effecten op 1 stereo kanaal laat terug komen. Heb je geen aux returns dan?
Hebben die apps hetzelfde probleem als ze afzonderlijk je tafel binnenkomen?

Je auxen zijn balanced neem ik aan? Ja XLR he?
Storen je aux uit niet?
Zoniet heb je ergens een impedantie mismatch in je effect ins of outs.
Dit resulteerd in een verlies in headroom tot wel -46 dB. Je noisefloor gaat dan ook meteen omhoog
Zou toch maar even gaan lezen koedi.

4) Balanced output. See Fig 5b. The cold terminal is now an active output, producing the same signal as the hot terminal but phase-inverted. This can be simply done by using an op-amp stage with a gain of minus one to invert the normal in-phase output. Phase spikes are shown on the diagram to emphasise these phase relationships.
The in-phase signal itself is not degraded by passing through an extra stage and this can be important in quality- critical designs. The inverting output must not be grounded; if not required it can simply be ignored. Unlike quasi- floating outputs, it is not necessary to ground the cold pin to get the correct gain for unbalanced operation, and it must not be grounded by mistake, because the inverting op-amp will then spend most of its time in current-limiting, probably injecting unpleasant distortion into the preamp grounding system, and possibly suffering unreliability. Both hot and cold outputs must have the same output impedance Rs to keep the line impedances balanced.
A balanced output has the advantage that it is unlikely to crosstalk to other lines even if they are unbalanced, as the current injected via the stray capacitance from each crosstalking line will cancel at the receiving end
. Another advantage is that the total signal level on the line is increased by 6 dB, which can be valuable in difficult noise situations. All balanced outputs give the facility of correcting phase errors by deliberately swopping hot and cold outputs. This tactic is however a two-edged sword, because it is probably how the phase became wrong in the first place.
This form of balanced output is the norm in hi-fi balanced interconnection, but is less common in professional audio, where the quasi-floating output gives more flexibility.

5) Quasi-floating output. See Fig 6.
This kind of output approximately simulates a floating transformer winding; if both hot and cold outputs are driving signal lines, then the outputs are balanced, as if a centre- tapped output transformer were being used. If, however, the cold output is grounded, the hot output doubles in amplitude so the total level is unchanged. This condition is detected by the current-sensing feedback taken from the outside of the 75R output resistors, and the current driven into the shorted cold output is automatically reduced to a low level that will not cause problems.
Similarly, if the hot output is grounded, the cold output doubles in amplitude and remains out of phase; the total hot- cold signal level is once more unchanged. This system has the advantage that it can give the same level into either a balanced or unbalanced input without rewiring connectors. 6 dB of headroom is however lost.
When an unbalanced output is being driven, the quasi- floating output can be wired to work as a ground-cancelling connection, with rejection of ground noise no less effective than the true balanced mode. This requires the cold output to be grounded at the remote (input) end of the cable. Under adverse conditions this might cause HF instability, but in general the approach is sound. If you are using exceptionally long cable, then it is wise to check that all is well.
If the cold output is grounded locally, ie at the sending end of the cable, then it works as a simple unbalanced output, with no noise rejection. When a quasi-floating output is used unbalanced, the cold leg must be grounded, or common-mode noise will degrade the noise floor by at least 10 dB, and there may be other problems.
In both of the unbalanced cases the maximum signal possible on the line is reduced by 6 dB.
Quasi-floating outputs use a rather subtle circuit with an intimate mixture of positive and negative feedback of current and voltage. This performs the required function admirably; its only drawback is a tendency to accentuate circuit tolerances, and so a preset resistor is normally required to set the outputs for equal amplitude; the usual arrangement is shown in Fig 6. If the balance preset is not correctly adjusted one side of the output will clip before the other and reduce the total output headroom. After factory setting this preset should not need to be touched unless the resistors in the circuit are replaced; changing the opamp should make no difference. The balancing network consists of a loading resistor to ground on each output; in this respect the output characteristics diverge from a true floating output, which would be completely isolated from ground. These loading resistors are lower than the input impedance of typical balanced inputs, so if simple differential amplifiers are used with unequal input impedances, (see the section on line inputs, below) the output balance is not significantly disturbed and clipping remains symmetrical on the hot and cold outputs.
Quasi-floating outputs are often simply referred to as "balanced" or "electronically-balanced", but this risks serious confusion as the true balanced output described in 4) above must be handled in a completely different way from quasi-floating.

Back