studio balanceren, iemand ervaring met de Palmer PAN03 di box?

Wat ik nog wel even onduidelijk vind is dat je 2 effecten op 1 stereo kanaal laat terug komen. Heb je geen aux returns dan? nee
Hebben die apps hetzelfde probleem als ze afzonderlijk je tafel binnenkomen? minder maar toch nog behoorlijk wat noise, als ik 1 van de aux-output pots dichtdraai krijg ik hetzelfde noise nivo als van een enkele fx-return maar zoals gezegd, die noiset ook behoorlijk.

Je auxen zijn balanced neem ik aan? Ja XLR he? ja, maar ik gebruik ze unbalanced (nav thread waar ik hierboven naar link)
Storen je aux uit niet? zoals gezegd, naarmate ik de pots opendraai gaan ze storen maar het is nog net te doen hoewel ik vermoed dat het minder zou moeten kunnen.
Zoniet heb je ergens een impedantie mismatch in je effect ins of outs.
Dit resulteerd in een verlies in headroom tot wel -46 dB. Je noisefloor gaat dan ook meteen omhoog
Zou toch maar even gaan lezen koedi. thx voor het advies, ga ik doen.

...

okee, ik heb vandaag de boel nog eens goed nagelopen en wat dingetjes geprobeerd. zonder verder op de technische aspekten van (semi)gebalanceerde theorie in te gaan hier nog wat snelle conclusies:

-mengpaneel aarden en de apparatuur niet maakt bij mij geen verschil met andersom
-aux out XLR naar stereojack reverb in (semi-gebalanceerd denk ik dan maar) maakt geen verschil in brom maar ook niet in volume vergeleken met XLR - mono jack. kanttekening: het zou kunnen zijn dat de aux-outs toch niet gebalanceerd zijn of dat ze via een ouderwetse (dus net weer andere pinnetjes gebruikende) manier werken dus vandaar dat ik hier niet teveel conclusies uit wil trekken. moet dat nog even nakijken.

het goede nieuws is dat ik wel het probleem behoorlijk heb weten op te lossen door een gate voor m'n reverb te plaatsen. nu is er nog steeds wel brom/ruis/noem maar op maar die ene reverb-configuratie (waar ik trouwens een compressor op had gezet, alles in de KSP overigens) zorgde voor 3/4 van de noise en die 3/4 ben ik geheel kwijt.

voorlopig laat ik het dus hierbij. wellicht ga ik in de toekomst nog eens kijken of ik wat DI's kan inzetten voor die paar apparaten die echt heel zachtjes binnenkomen en of ik m'n eventide met XLR's moet aansluiten (want de aux-outs daarheen moet ik echt te hard zetten). bytheway, de eventide heeft uitgestaan bij deze testen dus heb ik niet meegenomen bij de totale noise.
eerst maar eens checken hoe dat zit met die pinnetjes van de XLR-aansluitingen.

dank voor alle bewezen diensten, ik ga weer muziek maken ipv techniek studeren. ;)

Ik hou wel van mierenneuken. Liever goed uitgezocht dan half. Maar ik ben jammer genoeg geen impedantie wizard dus ik snap dat van weerstand 0 niet helemaal. In een gebalanceerd opstelling snap ik dat dan weer wel. Maar ik ga er vanuit dat het hier klopt.
Lees voor 0 Ohm, bijna 0 Ohm.
Uitleg: Over een 0 Ohm weerstand kan maar 0 Volt spanning staan en niet meer. Is de weerstand heel klein, dan staat er maar heel weinig spanning over en verzuipt de ontstane brom in de ruis van het aparaat.

Je kan dit dus ook vertalen naar apparatuur ipv kabels. Als daar de aarde ergens af ligt heb je ook een probleem. Zoals dat nu vermoedelijk bij zijn mixer het geval zou kunnen zijn. En kunnen je kabels allemaal in orde zijn maar is een aarde probleem in je apparatuur die een schok kan veroorzaken. Of heb ik dat volgens jou mis?
Helemaal goed, het maakt niet uit of het de afscherming van de kabel is die een hoge weerstand heeft of dat de aarde in een aparaat een hoge weerstand heeft.

Op mijn Soundtracs heb ik gebalanceerd en ongebalanceerd redelijk door elkaar. Maar geen brom ofzo.

Mij persoonlijk lijkt het meer een fabeltje.

Dat is mogelijk omdat de Soundtracs (net zoals 99,9% van alle aparatuur) niet op de goede manier is gebalanceerd. De afscherming is hierbij aan de signaalaarde vastgemaakt. Deze "gebalanceerde"verbinding heeft geen voordeel tov ongebalanceerde verbindingen.
Wat hierbij problemen geeft is als je 2 niet goed gebalanceerde verbindingen op elkaar aansluit. Dan krijg je een zeer luide brom door een aardlus. Dit verschijnsel heet het "pin 1" probleem. Om deze aardlus te onderbreken moet aan 1 kant de afscherming worden losgemaakt.
Storingen kunnen bij dit soort verbindingen gewoon in en uit je aparatuur komen omdat de afscherming ontbreekt of op de signaalaarde is aangesloten.

Een goed gebalanceerde verbinding heeft de afscherming op chassis aarde. Maar dan heb je een DI nodig om ongebalanceerde verbindingen te gebruiken.

in dit geval ga je met balanceren helemaal niets oplossen.
is trouwens over het algemeen ook helemaal niet nodig.
als je gewoon op +4 werkt, of desnoods op gewoon 0dB dan heb je zat aan ongebalanceerd.
en als iets bromt, dan moetje dat zowiezo eerst oplossen, het is geen tovermiddel.

ik zou eerst eens alles loshalen en kijken , bij elk apparaat afzonderlijk, wat er bromt en ruist.
daarna pas de hele zooi aansluiten en stuk voor stuk testen.
.

Back