vocalen minder schel?

Tjanko

Nieuwkomer
Is er ook een (softwarematige) manier om opgenomen vocalen minder schel te laten klinken?

Zal wel betere mic moeten kopen maar ik dacht ik vraag het toch maar even :)

Even het pijnpuntje op zoeken met een frequency analyzer, en dan een equalizer erover.

Audacity downloaden en installeren. Opname openen (aangenomen dat je een .wav file hebt). Stukje selecteren dat te schel klinkt. Analyze > Plot Spectrum, kijken of je ergens een piek vindt. Vervolgens Effect > Equalization en kijken of je het daar mee weg kunt halen als je een dipje intekent op het juiste aantal kHz.

Het is natuurlijk wel makkelijker als je alles in realtime bekijkt met Voxengo SPAN en deze equalizer: http://www.geocities.jp/webmaster_of_sss/vst/#lpgeq2 - als je iets hebt waarin je de vocalen kunt openen en er dan deze plugins (of de ingebouwde die hetzelfde doen) over kan jagen is het makkelijker.

Heb je in je eindmix een instrument dat vervelend overheerst, bijvoorbeeld een bepaalde trom, zet dan een parametrisch EQ op dat kanaal, zet de Q vrij hoog en de gain heel hoog. Draai aan de frequentie totdat het vreselijk overstuurt. Je hebt nu de storende frequentie gevonden. Draai nu de gain onder 0 en het instrument is getemd.
Vanuit het onthullende geheimen topic!:okdan:

check ook btw je andere kanalen en auxilaries in solo...hihatts, reverbs..bah!
Veel zaken zitten elkaar in de weg in een mix...kunnen elkaar versterken in bepaalde frequentiegebieden.
wat moet ik met een subbas boven 2K om maar eens wat te noemen..
Je kan ook omgekeerd denken: ik voeg aan die stem wat meer laag mid toe en dan heb ik minder hoog...
of meer warmte: buizen ding erop...
pak een cd met de stem die erop lijkt of wat je wilt krijgen.
Zet 'm in repeat op een stukje.
Dat ga je namaken. Hoofdtelefoon op...appeltje...eitje, snel resultaat.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij ben jij de eerste persoon die zijn cleane opname te schel vindt klinken en het hoog kwijt wilt...

Dit t.o.v. de rest van de wereld (incl. ikzelf) die standaard kilo's hoog bijdraait bij vocalen!

Toch door midden wat weg te draaien?

Misschien heeft ie een erg goedkope setup; klinkt vaak wat dunner/scheller.

Back