Cakewalk

Eric1969

Nieuwkomer
Hoi allemaal,

Ik ben op naar Iemand die verstand heeft van midifiles maken met Cakewalk 9.0.
Ik een beginner op het gebied van maken van midifiles met een pc. Voorheen deed ik dit met een Atari met het programma Notator. Ik weet ook niet of Cakewalk het beste programma is om mee te beginnen maar dat hoor dan vanzelf wel van de kenner.

Groetjes, Eric.

Ik gebruik Cakewalk al meerdere jaren (ik ben begonnen met Cakewalk 3.0, en gebruik nu al ruim 2 jaar versie 9.03 Pro Audio).
Maar kun je misschien wat beter duidelijk maken wat je wilt weten over het programma? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen vertellen wat je eisen zijn. Wat zijn voor jou de belangrijkste dingen die in het programma moeten zitten? Heb je ook het idee dat je inderdaad met Cakewalk aan de slag wilt; ken je de verschillen met andere programma's zoals Cubase en Logic?

Ik gebruik Cakewalk vooral vanwege de mogelijkheden voor MIDI; dit vooral vanwege het feit dat ik meer muzikant ben dan geluidstechnicus, ik hecht dus meer waarde aan het maken en makkelijk editten van composities, en minder aan zaken als plugins en effecten etc. Je kunt met Cakewalk vrij makkelijk uit de voeten op het gebied van MIDI, maar je moet daarbij wel de structuur van het programma een beetje onder de knie hebben, en dat geldt ook voor zaken als het gebruik van geluidsbanken en patches voor het kiezen van sounds.

Dr. RiPsaw,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat wij op één lijn zitten. Ik ben namelijk ook muzikant en wil Cakewalk gaan gebruiken om bestaande midifiles te bewerken en uiteraard om zelf nummers te maken. Zoals ik al eerder zei, deed ikdit voorheen mat een oude Atari. Dit werkte altijd goed, maar je moet een keer mee met de tijd hè! Vandaar dat ik iemand zoek waarbij ik met vragen terecht kan wanneer ik er niet meer uit kom.

Met Notator op de Atari maakte ik altijd verschillende "patterns ( pattern voor Intro, pattern voor couplet en 1 voor refrein, enz)" die ik vervolgens als het nummer klaar was achter elkaar zetten.

Kan dit in cakewalk ook en hoe werkt dat dan?

Groetjes, Eric

Ik kan er denk ik niet helemaal wijs uit worden wat je precies bedoelt met patterns. Bedoel je dat je alle delen van een nummer in aparte sequences maakt, en die vervolgens aan elkaar plakt?
De manier van werken met Cakewalk is eigenlijk zoals alle andere sequencers zoals Cubase en Logic: je werkt gewoon langs een tijdlijn die (standaard) is ingedeeld in maten en tellen, zoals een gewoon muziekstuk.Je hebt verschillende tracks (sporen) waar je noten, audio etc. in kunt zetten. Elke track kun je eigen instellingen meegeven, zoals het gebruikte instrument, midikanaal, volume, pan, pitch etc. De manier van noten (en andere dingen zoals midigegevens) invoeren in Cakewalk kan op diverse manieren.
- inspelen (opnemen) met een midikeyboard (en daarna evt. aanpassen)
- met de muis invoeren in de Piano Roll
- met de muis invoeren in de notenbalk ('Staff')

Vooral de Piano Roll is bij mij favoriet (zie screenshot hieronder): je hebt een soort van matrixoverzicht van de de noten, waarin links op de verticale as een klavier staat, uitgezet tegen de tijd in maten/tellen op de horizontale as. Je kunt dus heel makkelijk alle nootlengtes en starttijden zien, en in de onderste balk staan dan ook alle velocities (nootvolumes) aangegeven. Werkt erg snel, vooral voor drumpartijen etc.
Ik gebruik de Piano Roll vooral voor het editten van ingespeelde partijen. De notenbalk gebruik ik bijna niet, alhoewel die in sommige situaties nog wel eens van pas wil komen.

Ik weet niet of ik intussen al wat meer vraagtekens bij je heb weggenomen, maar misschien kun je verdere vragen nog wat meer specificeren? Het is heel moeilijk om op zo'n brede vraag een passend antwoord te geven. Ohja, de beste manier om uit te vinden hoe het is, is uitproberen :)

Attachments

• pianoroll1.jpg
    pianoroll1.jpg
    38,8 KB · Bekeken: 131
Ik ben dus zelf op zoek geweest naar een goed programma. En wat is het geworden? Cakewalk, Sonar 2.
Waarom? Mijn basis is een pc met W98 second edition. Nou dan ga je kijken wat je wilt, en omdat ik externe clock wil gebruiken vallen dus alle "light"pakketen af.

Pro Tools is voor de mac en nogal prijzig.
Cubase SX kan alleen voor XP.
Logic gaat helemaal voor de MAC.

Bleef dus over Sonar, is nog de meest betaalbare ook.

Werk er nu een tijdje mee. Begin alle ins en outs een beetje onder de knie te krijgen. Ben eigenlijk dus best tevreden (ben natuurlijk niet helemaal objectief, heb het pakket namelijk gekocht, haha) al zou ik bepaalde dingen graag veranderd zien, bijv. een kleiner mixerscherm.

Als basis kocht ik het pakket voor midi bewerking, maar nu blijkt dat het audio-gedeelte best wel heel lekker werkt. Sparen dus maar voor een goede geluidskaart, want mijn SB komt hierin toch tekort.

Kijk het is natuurlijk best een investering, vooral als je alleen midi wilt gebruiken, maar ik denk toch dat het de moeite meer dan waard is. Ja, en dan de mening van anderen, van veel mensen heb ik commentaar gehad, Cakewalk, dat koop je toch niet. Tja, het is natuurlijk maar wat je gewend bent en ik ben dus niet de enige die het gebruikt.

Van Sonar is trouwens een volledige versie, met wat beperkingen en zonder handboek, te downloaden, kun je eens kijken of het wat is. http://www.cakewalk.com/download/default.asp#windows

Succes

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Cubase SX kan alleen voor XP.

En op win2000, maar goed, jij hebt win98 2nd edition :)

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Ik kan er denk ik niet helemaal wijs uit worden wat je precies bedoelt met patterns. Bedoel je dat je alle delen van een nummer in aparte sequences maakt, en die vervolgens aan elkaar plakt?
De manier van werken met Cakewalk is eigenlijk zoals alle andere sequencers zoals Cubase en Logic: je werkt gewoon langs een tijdlijn die (standaard) is ingedeeld in maten en tellen, zoals een gewoon muziekstuk.Je hebt verschillende tracks (sporen) waar je noten, audio etc. in kunt zetten. Elke track kun je eigen instellingen meegeven, zoals het gebruikte instrument, midikanaal, volume, pan, pitch etc. De manier van noten (en andere dingen zoals midigegevens) invoeren in Cakewalk kan op diverse manieren.
- inspelen (opnemen) met een midikeyboard (en daarna evt. aanpassen)
- met de muis invoeren in de Piano Roll
- met de muis invoeren in de notenbalk ('Staff')

Vooral de Piano Roll is bij mij favoriet (zie screenshot hieronder): je hebt een soort van matrixoverzicht van de de noten, waarin links op de verticale as een klavier staat, uitgezet tegen de tijd in maten/tellen op de horizontale as. Je kunt dus heel makkelijk alle nootlengtes en starttijden zien, en in de onderste balk staan dan ook alle velocities (nootvolumes) aangegeven. Werkt erg snel, vooral voor drumpartijen etc.
Ik gebruik de Piano Roll vooral voor het editten van ingespeelde partijen. De notenbalk gebruik ik bijna niet, alhoewel die in sommige situaties nog wel eens van pas wil komen.

Ik weet niet of ik intussen al wat meer vraagtekens bij je heb weggenomen, maar misschien kun je verdere vragen nog wat meer specificeren? Het is heel moeilijk om op zo'n brede vraag een passend antwoord te geven. Ohja, de beste manier om uit te vinden hoe het is, is uitproberen :)

Dr. RiPsaw,

Ik vind het erg fijn dat je de moeite wil nemen om een vraag van een volkomen leek te ontcijferen. Ik snap dat dat niet altijd even makkelijk is.
Ik ga volgende week een nieuwe geluidskaart halen en dam kan ik pas echt goed met Cakewalk aan de slag.
Ik weet nog niet precies welke, maar ik laat me in de winkel wel adviseren. Ik heb telefonisch contact gehad met de winkelier en hij had het over een geluidskaart met latency. Dit zou mijn probleem met mijn huidige kaart oplossen. Het geluid komt namalijk later dan als ik het speel, als je snapt wat ik bedoel. Dit zou met Latency te maken hebben.

Ik moet toch gewoon midifiles kunnen maken met Cakewalk 9.0 op een PII 466Mhz met 192MB geheugen?

Groetjes, Eric

Overlap correction

Overlap correction

Hallo cakewalk kenners,

Mijn vraag is de volgende:
In het vorige programma (Notator) op de oude Atari had ik de optie "Overlap correction". Dit was bijvoorbeeld erg handig voor de basgitaar. Hierdoor haalde ik precies de overlappende noten eruit, tenminste hij korte de noten in waar nodig, zodat deze elkaar niet overlapte.

Bestaat deze optie in Cakewalk ook?

Alvast bedankt,

Eric.

Je zou dat met de hand kunnen doen...??? via pianoroll bijvoorbeeld. Of misschien is er een CAL-file voor te downloaden.

Hoi Cozko,

bedankt voor je reactie.
Maar kan ik via pianoroll alle noten in 1 keer inkorten zodat ik door het hele nummer heen nergens meer overlappende noten heb? En zo ja, hoe doe ik dat dan?

Groetjes, Eric.

uuuhhhh... ik vrees van niet. Maar waarom heb je zoveel overlappende noten dan?
Het is wel mogelijk om bijvoorbeeld noten met een 'bepaalde lengte' apart te selecteren en te bewerken.
En misschien is er, zoals ik al eerder zei, wel een CAL-script voor.

Ik werk al een tijd niet meer met Cakewalk, vandaar dat ik het niet allemaal meer zo exact weet ;)

Ik ben zelf een aantal maanden terug overgestapt van Cakewalk naar CubaseSX en ik moet zeggen dat CubaseSX hier direct een oplossing voor heeft... namelijk alles selecteren en vervolgens bij 1 van de geselecteerde noten de noot wat kleiner maken. De overige noten gaan vanzelf mee! Zo'n oplossing heb ik bij CW 9.03 nooit gevonden. Wel ooit een CAL script voor gezien inderdaad maar zou niet meer weten waar.

Zoek eens met google naar 'CAL script cakewalk' of iets dergelijks... Kom je vast wel uit op een site met meer uitleg en een script welke jij zoekt!

Successss...

Je kun je noten vie edit---> length inkorten

Start time mag niet aangevinkt zijn, duration wel.
Zet hem bijvoorbeeld op 66% (is 0.6 maal de originele lengte.)
Volgende stap is quantize gebruiken, niet op de starttijd maar wel weer op de duration.
Het is een beetje een paardemiddel, maar het werkt redelijk.

Robin

De quantize functies van Cakewalk 9 en verder zijn behoorlijk uitgebreid, volgens mij moet daar wel zo'n functie inzitten. Anders heb je in de 'Midi Effects'(rechtermuisknop in Piano Roll of op miditrack in de Trackview) vast wel een functie die het kan. Ik zal het vanavond eens uitzoeken.

Hmmm, ik kan zo niet direct een functie vinden die overlappende noten kan afkappen... alhoewel je met quantize denk ik wel iets kunt bereiken als de overlappingen niet te lang zijn... maar het was me eigenlijk nooit opgevallen dat het niet zo makkelijk kan, blijkbaar heb ik het nooit nodig gehad. Meestal doe ik het met de hand.

Back