[Hartmann] "Neuron" - Neuronal Synthesizer

bij de tijd dat je zoiets zou kunnen clonen, kun je op je synths die je reeds bezit, 400 nieuwe reuzepatches maken.
Waarmee je op zen minst 150 nieuwe liedjes mee kan maken. Dan wel liedjes zonder neuron klank.

Maar voor sommige PRO mensen die een bepaald geluid uit een nieuwe plaat in een hokje trachten te duwen, slaan zij dikwijls ook 9 keer op de 10 naast de bal so....

Allemaal zo druk niet om maken, om de 4 maand komt men met een nieuw stuk hardware op de proppen, software alle weken 2, 3?

Synthese blijft synthese, neuron is een nieuw concept qua brouwsels, maar nu ook weer niet zo'n must voor iedereen onder ons. Wie heeft er hier in godsnaam een Variphrase? Ik zou em ook wel willen maar is het allemaal nodig?

Neuron blijft wel een MOOI ding om in je studio te hebben staan, maar als het daarvoor moet dienen is het natuurlijk wel een duur meubelstuk. (enfin, kunst kost nu eenmaal geld....:D )

Luxegeluid?

Origineel geplaatst door MadR

pim ben je daar ? :P

Joehoe!! :doei: Hier ben ik. Tja, hoe zal ik dit uitleggen zonder iemand in Duitsland af te zeiken??

Laten we het er op houden ik de Neuron (tijdelijk) niet meer heb. Ik was niet tevreden met het exemplaar dat de fabriek mij geleverd heeft, dus heb ik hem retour gezonden.
(voor de niet ingewijden: ik ben sound designer voor o.a. de Neuron. Mijn taak was - of is - om een muzikale soundset te programmeren)

Maar... sinds de Neuron retour is gezonden ( nu 4 weken geleden) heb ik niets meer gehoord uit Duitsland.
Dit is alles wat ik hier over te zeggen heb - don't ask any questions.

De vergelijking met de V-synth gaat niet op. Neuron gaat verder dan alles wat ik ooit onder handen heb gehad - maar dan bij elkaar opgeteld! Het is wachten op een soundset die dát duidelijk maakt... (mijn taak) De synthese is zo verschrikkelijk krachtig dat ik de eerste week toen ik hem kreeg niet wist waar ik zou gaan beginnen...

Helaas is het zo dat je in een muziekwinkel zelden een paar uur de tijd hebt om een synth te doorgronden. Probeer het toch en rommel eens met 1 sphere en 1 scape (zonder de filters te gebruiken). Je zult dan horen hoeveel verschillende soorten sounds je kunt maken met slechts twee joystickjes. Kun je nagaan wat er gebeurt als je de scapes & speres zelf gaat maken...

Kopiëren? Zonde van je tijd! Stephan Sprenger (de technische man achter Neuron) is totaal gestoord op de goede manier! Die weet hoe je software moet afschermen.

ok,2 joystokjes voor een hoop veranderingen,maar het gaat het om de klank en wat ik tot hiertoe gehoord heb van neuron,sorry,maar dit hoor ik ook op een absynth van native en dit voor een prikje,

misschien slightly off-topic maar pim: weet jij toevallig hoe ongeveer dat neural network techniek werkt die in de neuron te vinden is?

ik weet wel iets van neural networking omdat ik er een project over heb gemaakt, maar dat was beperkt tot a.i. voor computerspelletjes en dergelijken (waarvoor het trouwens wel ERRUG makkelijk is en ik begrijp dan ook niks van :stupid <-- dat soort pathfinding in c&c enzovoorts).

maar goed, hoe kan neural networking op geluid van toepassing zijn? is denk ik mijn vraag. ofzo.

:confused:

Ik ga even speculeren.

Allereerst, het geluid wat je invoert wordt natuurlijk even grof getransformd met Fourier. Dat voor het technische gedeelte. Zo krijg je een overzicht van de frequenties, zo analyseer je vrijwel alle binnenkomende signalen dus het lijkt me waarschijnlijk dat dit bij de Neuron ook gebeurt.

Nu het gedeelte van het neurale netwerk. Als mens heb je iets genaamd fantasie - wat er in je hersens zit kan beter Photoshoppen dan wie ook, films maken waarbij de Matrix totaal verbleekt - omdat je niet aan platte voorstellingen verbonden bent en al een hele tijd 'ervaring' hebt met wat jij als realiteit ziet. Ook is het voor ons niet moeilijk om liedjes 'voor te stellen' op een andere toonhoogte maar met hetzelfde tempo. Dit 'voorstellen' is ook gebaseerd op bepaalde modellen. We kunnen als we een breakbeat horen een complete mentale ReCycle eroverheen laten gaan. Dat is ook hoe sounddesign in zekere zin werkt - je hoort een geluid in je hoofd en probeert dit na te maken door het te vergelijken met wat je tot je beschikking hebt.

Ik heb zo'n idee dat ANN ongeveer hetzelfde doet - het geluid nabouwen door 'educated guesses' te maken over de parameters die er bij een gegeven model horen om zo dicht mogelijk de input na te bootsen. Wat ik ook zag bij de model-ontwerp/edit software die op de Messe stond was de accuratesse van het nabootsen - ik heb het idee dat de Neuron gewoon een paar 'denkslagen' meer erover heen laat gaan om zo dicht mogelijk bij het model te komen. Ook zal elk model wel zijn limitaties hebben, maar de kennis (dankzij snellere development hardware) van fysieke modellen en het aantal beschikbare parameters is de laatste jaren uitgebreid. In 1994 was zoiets als een GEM Promega (die als het goed is geen samples van een Rhodes heeft, maar een waar fysiek model) niet mogelijk door de hardwarelimitaties, de gebruikerskosten en de developmenttijd die er in gestoken moest worden.

Het is denk ik te vergelijken met FM-synthesis in dit aspect - rafel een toon uit elkaar en bouw 'm dan weer op, maar dan met de volledige kennis van wat elke operator doet, in plaats van elke keer weer te vloeken als een operator het allemaal net weer de verkeerde kant uitstuurt :). Je kunt met 6 ops al heel erg veel, en volgens mij kun je met een hoop geduld op een 12-op met vrije configuratie al een verdomd goede pianosound neerzetten.

Ik denk ook dat Hartmann wist dat de PC's van tegenwoordig wel krachtig genoeg zijn, maar dat een software-Neuron binnen de kortste keren harder gewarezed zou worden dan Windows XP - plus dat een PC met veel te veel andere onnozele dingen bezig is - dus hebben ze gewoon met de verpakking ook de ultieme dongle gebouwd. En natuurlijk een broodnodige control-interface die je bij de PC domweg zou moeten missen.

Mijn 2 eurocent, ik weet niet hoever ik in de buurt zit.

:okdan:

En ik had nog niet direct de link gemaakt. Maar dit voorbeeld toont wel aan hoe krachtig die grijze vierkante doos die op/onder je buro staat nou eigenlijk is om muziek mee te brouwen. :)

en hoe inefficient hij gebruikt wordt :stupid

*zucht* toen we nog gewoon bootfloppies gebruikten was alles nog in orde. wie heeft toch de OS uitgevonden?:r

p.s. yoozer: enorm duidelijk en goed uitgelegd man, klasse! nou weet ik er ook weer iets van :) thanks!

Shit, zie ik m'n foutje nu pas. Wat ik bedoelde : Wat ik bij de Messe zag was dat de accuratesse van het nabootsen -ingesteld- kon worden. De man demonstreerde dat je bij het inkomende audiosignaal kon bepalen of het zo even 'uit de losse pols' geanalyseerd moest worden of dat er dus een aantal 'denkslagen' (iteraties is de term) meer erover heen gingen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Shit, zie ik m'n foutje nu pas. Wat ik bedoelde : Wat ik bij de Messe zag was dat de accuratesse van het nabootsen -ingesteld- kon worden. De man demonstreerde dat je bij het inkomende audiosignaal kon bepalen of het zo even 'uit de losse pols' geanalyseerd moest worden of dat er dus een aantal 'denkslagen' (iteraties is de term) meer erover heen gingen.

hoe goed klonk het met 1 iteratie? en hoe lang duurde het per iteratie? :)

Hij liet 't helaas alleen maar zien op de computer waarop ge-edit werd - model kiezen, accuratesse kiezen. Verder heb ik van het apparaat alleen maar de presets gehoord (maar dat gaf al een boi-yoi-yoi-yoi-yoing effect :D ).

ik heb alleen pagina 1 gelezen maar men zegt op harmony central dat de toetsen echt bagger zijn, dat mag niet op een instrument van deze prijs!

Origineel geplaatst door Pim
Joehoe!! :doei: Hier ben ik. Tja, hoe zal ik dit uitleggen zonder iemand in Duitsland af te zeiken??
Laten we het er op houden ik de Neuron (tijdelijk) niet meer heb. Ik was niet tevreden met het exemplaar dat de fabriek mij geleverd heeft, dus heb ik hem retour gezonden.
(voor de niet ingewijden: ik ben sound designer voor o.a. de Neuron. Mijn taak was - of is - om een muzikale soundset te programmeren)
Maar... sinds de Neuron retour is gezonden ( nu 4 weken geleden) heb ik niets meer gehoord uit Duitsland.
Dit is alles wat ik hier over te zeggen heb - don't ask any questions.

Hoewel ik heel erg veel interesse had in bovenvernoemd apparaat, heeft iemand (...) mij duidelijk gemaakt nog ff te wachten met de aankoop wegens... BUGS !
Ik vermoed dan ook Pim, dat dat de reden was waarom het ding terug naar Duitsland moest en jij erg voorzichtig bent met commentaar ten aanzien van de ontwerpers/producent.

Bugs of geen bugs, toen ik er een half uur mee heb gespeeld in feedback is hij 3 keer vastgelopen toen ik van patch naar patch gaat. (en ik weet dat het lang kan duren, maar hij was echt vastgelopen)

wel grappig dat-ie op unix draait, en de geluiden vond ik zeker niet verkeerd. Maar het is niks voor mij, neigt te veel naar sounddesign voor multimediatoepassingen (niet voor niks surround uitgangen) en is voor mij al niet muzikaal meer; ik blijf er dan maar mee kloten :)

Ik ben zaterdag eventjes bij feedback geweest en heb daar met wat speeltjes zitten klooien, waarom de Neuron..

En ik moet zeggen, dat is leuk. Die pookjes zijn echt "ganz kek!" Hele mooi pads. Damn! Ik had niet verwacht dat ik daar zo gevoelig voor was. Die Voyager erboven was ook leuk, maar die Neuron.. Gelukkig ben ik tegen polyfoon, dus hoef ik niet wakker te liggen.

Origineel geplaatst door Pim
Hoeft niet: http://neuron.prosoniq.net/

ik heb het doorgelezen en vindt het een hoop lucht voor niks nieuws: fourier principe, het gebruik van andere standaardgolven als sinus hiervoor en het opsplitsen van een audiosignaal in zijn carier en modulator, resonator. wat is hier zo speciaal aan? het idee van het construeren van een model (wat je natuurlijk een neuronaal netwerk of wat dan ook kan noemen om het idee wat op te blazen) is uberhaupt niks nieuws. mis ik nu het hele principe van de neuron of is het echt niets nieuws? volgens mij kan je met max leukere dingen. volgend jaar dan, als ik er meer tijd in heb gestoken :-)))

Origineel geplaatst door Sander02
Bugs of geen bugs, toen ik er een half uur mee heb gespeeld in feedback is hij 3 keer vastgelopen toen ik van patch naar patch gaat. (en ik weet dat het lang kan duren, maar hij was echt vastgelopen)
en is voor mij al niet muzikaal meer; ik blijf er dan maar mee kloten :)

Helemaal mee eens, vastlopen hoort niet in een synth.

wat heb je aan AL die mogelijkheden om een al dan niet muzikaal geluid te creeren als het uren duurt voordat je ook maar enigzins het beoogde resultaat hebt?

Als ik een idee/geluid in mn hoofd heb , kan/wil ik dat binnen een paar minuten kunnen maken met mn knoppen en eventueel een paar menuutjes...
niet ellenlange menu's doorgraven en vele parameters instellen om alleen maar een basis te krijgen !

Daarom heb ik bijvoorbeeld mn Prophecy ook weggedaan, veeeeeeeelste on-intuitief en complex, niet om te programmeren want dan wist ik wel HOE dat moest, maar het duurde te lang voordat ik een eigen patch klaar had...tegen die tijd wist ik al niet meer wat ik wou horen..

Origineel geplaatst door Bass
...maar het duurde te lang voordat ik een eigen patch klaar had...tegen die tijd wist ik al niet meer wat ik wou horen..

Dit vind ik een rake opmerking. Niet zozeer m.b.t. de Neuron, maar hedendaagse synths in het algemeen. Je raakt teveel afgeleid door toeters en bellen.

Toeters en bellen is niets mis mee, maar die mogen juist diep(er) in de menu's zitten. De basiszaken om snel de gewenste sound te kunnen maken/benaderen moeten middels hands-on controls, direct toegankelijk zijn.

Nu wil ik best wat uitgeven voor één hele goede synth, want ik verdom het om én een Adromeda, én een Neuron, én een vintage bak als de Jupiter 8 of zo neer tezetten.

Dus wat is dan één goede synth die aan deze voorwaarden voldoet? En natuurlijk een goed geluid heeft. Ik zit neig heel erg naar de Andromeda...

Back