Op zoek naar: Grieks Ratelgitaartje...

Hey ik heb zo'n ratelgitaartje, heb ik n paar jaar geleden gekocht op Kreta!
Ik speel er bijna nooit op, is toch een heel aparte manier van spelen!

Ik heb er net ff op gerateld, kon wel niet te hard spelen want het is hier al 2 uur s'nachts in Limburg :D :gaap:

Is ook niet echt grieks wat ik er op gespeeld heb, maar wat orgineel op een mandoline gespeeld is. Dat ander voorbeeld wat je liet horen is trouwens weer wat anders, dat is een balalaika!

Attachments

• ratelgitaartje.mp3
    547,3 KB · Bekeken: 79
Check deze gast uit, griekse bouzouki met flamenco invloeden:

En dit is hoe griekse bouzouki moet klinken, de oude griekse blues, rembetika:

... Dat ander voorbeeld wat je liet horen is trouwens weer wat anders, dat is een balalaika!
Natuurlijk, dat is wat ik er zo vreemd aan vond klinken :) Die melodie, die tuba als bas, dat klonk beslist niet Grieks in m'n oren. En natuurlijk de nylon snaren in plaats van het metaal.

Die knaap is trouwens wel heel erg goed... !!!

Het ratelen is niet van het instrument afhankelijk, maar gewoon een manier van spelen, namelijk de tremelo techniek, inderdaad zeer bekend van de mandoline zoals die in Napels bespeeld werd. Daarbij zijn dubbele metalen snaren erg nuttig. Op een twaalf snarige gitaar gaat het ook redelijk. De muziek klinkt vaak een beetje truttig, echter, dat komt niet door het instrument, maar door de bespeler/bespeelster. Per slot speelt Led Zeppelin (Page) ook vaak op de mandoline! :D

Op een goede synhesizer is het zeer eenvoudig the patchen, indien je een envelope met herstart gebruikt.

Wout

Hij zit in ieder geval in de EMU sound library "Old World Instruments", afkomstig uit de Proteus 3 World module. Maar dus ook als library te koop voor b.v. je gratis Proteus VX module.

Ik citeer:

"Greek Bazouki - The bouzouki is a long necked lute developed in Greece from its Turkish ancestry. Originally a 6 stringed instrument, it now usually has 8 strings tuned CFAD."

Er zitten er genoeg in:

Greek Bazouki - Strings
P-000 Greek Bazouki
P-008 Greek Bazouki Trem Alt
P-001 Greek Bazouki 02
P-009 Greek Bazouki Pluck&Trem
P-002 Greek Bazouki Alt
P-010 GreekBazouki VelPluckTrem
P-003 Greek Bazouki Soft
P-011 Greek Bazouki Pitch Up
P-004 Greek Bazouki Loud
P-012 Greek Bazouki Pitch Dn
P-005 Greek Bazouki Mute
P-013 Greek Bazouki TrPitchUp
P-006 Greek Bazouki Mute Alt
P-014 Greek Bazouki TrPitchDn
P-007 Greek Bazouki Tremolo
P-015 Greek Bazouki Filter

En de link:

http://www.emu.com/products/product.asp?category=526&subcategory=527&product=14098&nav=introduction

Maar het eerste mp3 voorbeeld is idd een madolin, een italiaans gitaartje bekend uit
vele mafia films :P

Is het eerste filmpje wat ik op youtube vond, er zijn vast betere (zoals in de films)

Oeps daar is ie al:

hahaha

Back