snel opnemen,microketen,porta,zoom ?

synthiboy

Stamgast
Yo,

Zit al een week te piekeren hoe ik op een snelle manier ideetjes kan opnemen en bv op cd branden.

Denkpiste is als volgt:

Doe momenteel alles via cubase pc , maar vind het soms wat onhandig om van daaruit een idee eerst alles naar audio op te nemen,mixen, dan cd branden,enz..

Daarom dacht ik aan volgende mogelijke tussen oplossingen:

1 stereo uitgang van mijn mengtafel naar een aparte recorder sturen en eentje die handelbare audioformaten aankan (wav, mp3) en liefst ook connectie via USB naar pc zodat ik snel naar een cd'tje kan branden.

Dacht eerst aan een eerder high end portable oplossing genre:
M-audo Micro track II
Zoom H4
kleine porta studio DP-004
Tascam DP-02CF

Budget 200 à 300 euro.

Anderszijds, portable hoeft niet echt en een micro niet echt nodig + vergelijk ook graag on the fly via gewone hi-fi speakers.

Daarom dacht ik ook aan een totaal andere oplossing.
een micro keten. beetje alles in 1 dus. versterker, speakers , analoog in, analoog out , USB.

Voordeel lijkt me hier : on the fly opnemen, snel oversluizen via USB poort naar pc , onmiddellijk in mp3 of wav branden, snelle voorbeluistering op de inbegrepen speakers.2x50 watt kan al ruim voldoende zijn.
Mogelijk nadeel : kwaliteit van de opnames? 16 bit cd kwaliteit vosltaat voor mijn part , maar ik heb geen ervaring met ruis/algemene kwaliteit van deze microketens. + er zijn er 1001 op de markt, welke zijn degelijke allrounders?

Dus open deze discussie.

Wat is jullie ervaring met zowel iets portable als met een microketen.
Pro-contra , gebruikte modellen?

Sorry als deze thread al eens gelanceerd was.

huidige equipment , 3-tal hardware synths , mackie Onyx mengtafel , micro opnames niet echt nodig, zoals ik al zei eerder voor live jam sessies/ideetjes on the fly op te nemen en makkelijk transfereerbaar naar pc voor eventuele afwerking. Opnamekwaliteit moet dus wel aanvaardbaar zijn , dynamiek, zo min mogelijk ruis, ik zeg niet dat het masterkwaliteit moet zijn, maar moet al een goed idee kunnen vormen als ik het cd'tje afspeel in de auto bv...

Maak me benieuwd met jullie ervaringen :yamaha:

Ah ja voor ik vergeet. De monitoring op hi-fi speakers is maar als referentie, nabeluistering, de echte monitoring gebeurt op Genelecs rechtstreeks op de Mackie aangesloten. Dus een Microketen, speakers mag wat minder , belangrijkste lijkt me het opnamesignaal dat deze aankunnen..

Waarom niet gewoon zo'n portable ding? Met ingebouwde microfoon kun je ook nog eens heel snel ideetjes opnemen die je ineens tebinnen schieten en je hebt geen instrumenten bij de hand. Bovendien is het altijd makkelijk overal mee naar toe te nemen zodat je ook makkelijk op andere plekken kunt gebruiken. (zoals je zelf al zegt bij live / jam sessies enzo)

Ik begrijp ook niet helemaal wat je met een "microketen" bedoelt. zijn dat meerdere losse apparaten of is het alles in één? Geef eens een voorbeeld.

hi Meesha,

Zo'n portable lijkt me inderdaad handig.Anderszijds is het wel zo dat de recorder wel een vaste plaats zal krijgen in mijn homestudio.Dus portabiliteit is niet echt een issue en daar ik voor 99% synths gebruik en ook maar zelden vocals opneem,is een ingebouwde micro nu ook niet echt nodig. Anderszijds heb je wel de compactheid van die toestelletjes, dus ja hou daar zeker nog rekening mee.

Met een microketen bedoel ik gewoon zo'n mini hi-fi set. Dus versterker+cd+eventueel tape+speakers in 1 geheel. Speakers zijn uiteraard wel los koppelbaar.tegenwoordig zijn die ook vrij geavanceerd en klinken die ook wel goed, heb er zelf zo 1 van Philips in de woonkamer, google maar eens op MCI500H. Die klinkt echt wel goed hoor. Maar zo'n tweede kopen enkel voor snel een idee op te nemen vind ik daarvoor te duur. Er bestaan uiteraard genoeg zulke ketens in alle prijzen.

Wat ik echter niet zeker ben is of je met zoiets ook wel via de aux kan opnemen? De MCI bv heeft 1 aux ingang, maar heb zelf nog niet getest of dat toestel wel kan opnemen van die ingang. Meestal kunnen die opnemen van de cd of van de ingebouwde radio en dat kan dan op een USB stick, harde schijf of weet ik veel,maar vind bitter weinig informatie of ze van externe bronnen kunnen opnemen.zal dat daarom een dezer zelf dan maar eens testen, heb dat toestel zelf nog maar een paar dagen en was ter vervanging van mijn oude gewone hi-fi keten, dus voor in de woonkamer radio en cd's te beluisteren..

Vandaar ook, niemand ervaring hiermee?

gr

Misschien is dit een oplossing:

Stuur de master-uitgangen van je mengtafel naar de pc en de effect-sends uitgangen naar je micro-keten. Zo kan je meteen opnemen op de micro-keten en heb je tegelijk een opname op de pc om eventueel verder te bewerken.

Is het je al gelukt om een opname te maken van een externe bron op de micro-keten?

Hi,

Zeker geen slecht idee de routing via de pc.Helaas nog geen tijd gehad om te testen via een microketen, maar laat dit idee voorlopig ook varen.

Opstelling die ik in mijn hoofd heb ziet er als volgt uit.

De Mackie Onyx beschikt buiten zijn individuele en master uitgang ook nog over 4 subgroepen en een directe tape send/return.

Opstelling wordt dan als volgt.

Master out naar aktieve monitors
sub 1&2, stereo naar ingang souncard
tape out naar aux van een gewone versterker die ik nog liggen heb en waar standaard hi-fi speakers op aangesloten zijn.
sub 3& stereo naar het snel opname device, begin meer en meer richting tascam porta DP-002 te denken. Een vriend heeft er zo en en vind zijn mixen heel goed. De tascam zijn uitgang kan ik dan terug sturen naar de tape-in op de Mackie.

Zo kan ik dus zowel monitoren tijdens opname en herbeluisteren op zowel de studio monitoeren als op een hi-fi voor referentie.
Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is want waarschijnlijk kan je via de sends en returns heel wat meer, maar dit lijkt me voorlopig wel een snelle oplossing.

Bijkomend voordeel , pc hoeft niet op te staan voor eenvoudige jamsessies.En de tascam laat ook toe je resultaat via USB over te pompen naar pc, dus bijkomende mastering achteraf is dan ook geen probleem.

Hopelijk kan ik volgend weekend al een beetje beginnen testen.
De idee via send and returns te werken, zal ik zeker ook eens bekijken.Heb ooit op die manier mijn VST effecten naar buiten kunnen routen zodat ik ze live kon toepassen op mijn hardware synths.

greetz

Beetje mislezen, idee was te routen via effect sends van de mackie, niet via de pc dus.
Hoewel je via de pc ook een en ander kan als je soundcard voldoende in/outs heeft, maar mijn antwoord was dus wat naast de kwestie.
Bedoeling is uiteraard snel te kunnen opnemen eventueel ook zonder de pc..

Mijn tip: Micro BR van Boss.

Prima handzaam klein recordertje. Ik gebruik hem altijd als ik optreed met mn gitaar. Dj-setjes en jam-sessies met mn synths ermee opnemen werkt ook goed. Verder kan je direct in MP3- of WAV-formaat opnemen en via USB naar je compjutert transporteren. En past binnen jouw budget.

De Micro BR heb ik ook op het oog had daar deze compact is en inderdaad misschien handig ook voor live sets. de enige terughoudenheid die ik een beetje heb is dat ik niet goed weet hoe kwalitatief deze opnemen.

Wat is uw ervaring hiermee. Klinkt het allemaal wat dynamisch en hoe zit het ruis?
Hij lijkt me ook een beetje krap kwa ingangen/uitgangen. Niets mis mee want zoals ik al zei zoek ik iets voor "on the fly", anderszijds heb je voor pakweg 100 euro meer de DP-02CF en daarvan heb ik al knappe opnames gehoord. Anderszijds heeft die zijn groter formaat dan weer tegen.

Momenteel beperkt mij keuze zich tot deze :

tascam DP-02CF
Boss Micro BR
tascam DP-004

Alle deze toestellen hebben wel vergelijkbare functies (USB poort, aantal in/uitgangen).

Dus beslissende factor voor mij zal de kwaliteit zijn. feedback hiervoor is zeker en vast gewaardeerd :-)

De geluidskwaliteit van de Micro BR is heel redelijk te noemen. De Tascams ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

De geluidsfragmentjes in dit draadje heb ik met de Micro BR opgenomen, dus oordeel zelf.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=61661

De ruis die je erin hoort, is puur afkomstig van de synth en niet van de recorder.

Back