hoe zit dat nu ?

hoedjuh

Nieuwkomer
Hallo allemaal

Ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste topic stel anders mijn excuses hiervoor.
Ik ben een beginneling die graag ook zelf muziek wil gaan maken.
Nu zit ik met een paar vragen die voor jullie mischien heel erg dom overkomen,maar waar ik je toch erg dankbaar voor zou zijn als je ze toch zou willen beantwoorden.
ik heb uiteraard zelf gezocht maar kon niet een echte bevredigend antwoord vinden.

vraag 1: Je kunt in de winkel sample cds kopen die rechten vrij zijn.
Betekent dat,dat stel ik een lied componeer met een sample van die cd dat ik het dan zonder zorgen mag uitbrengen?

vraag 2: de laaste tijd hoor je veel liedjes van de top 40 waarin samples gebruikt zijn van liedjes uit de jaren 90.
Stel ik heb ook een liedje gevonden van uit de jaren 80/90 en ik wil daar graag een sample van gebruiken , mag ik dat dan doen ? of moet ik dan eerst contact zoeken met de muziek maatschapij die dat uitgebracht heeft?

vraag 3: bands zoals bevoorbeeld linkinpark of ramstein of een andere band maken die ook gebruik van samples?

alvast bedankt voor je antwoord en ik hoop niet dat ik nu dom overkom met mijn vragen zoals ik al zij ben echt pas een beginneling die het graag wil leren, en zoals eerder vermeld heb ik gezocht maar vond niet echt bevredigende antwoorden.

:doei:

Betekent dat,dat stel ik een lied componeer met een sample van die cd dat ik het dan zonder zorgen mag uitbrengen?
Correct. Je mag de samples echter niet op zichzelf onder je eigen naam opnieuw uitgeven.

Stel ik heb ook een liedje gevonden van uit de jaren 80/90 en ik wil daar graag een sample van gebruiken , mag ik dat dan doen ? of moet ik dan eerst contact zoeken met de muziek maatschapij die dat uitgebracht heeft?
Je komt pas in met dat in aanraking als je het wil publiceren, maar daarvoor kun je beter contact opnemen met de BUMA/STEMRA.

Verder: een hoop van die liedjes worden ook opnieuw ingespeeld; zo hoef je niet voor de originele sample te betalen maar wel voor de originele compositie.

vraag 3: bands zoals bevoorbeeld linkinpark of ramstein of een andere band maken die ook gebruik van samples?
Natuurlijk, maar om uit te vinden waar die van af komen is nummer 2.

Een sample is niks anders als een digitale opname. Dit brengt beperkingen met zich mee (transponeren, in de sample aanwezige artefacten en effecten) en voordelen (retriggeren, loopen, omdraaien, complexe golfvormen met minimaal CPU-gebruik als trade-off tegen geheugen).

Verder: een hoop van die liedjes worden ook opnieuw ingespeeld; zo hoef je niet voor de originele sample te betalen maar wel voor de originele compositie.

Ik bedenk gelukkig alles zelf...maar het komt heeeeeeeel soms weleens voor dat iets wat ik speel, al op een bestaande stuk lijkt...
Nu vraag ik me af, waar ligt de grens?
Dus wanneer zou ik zogenaamd iemand zn compositie hebben gejat?
En hoe wordt hier dan naar gekeken? ( dus hoe beoordelen ze of je het gejat zou hebben of niet )

Back