Dit lijkt een erg levendige thread te worden! Ik merk ook dat de mythe de kop op steekt... De naam Bob Katz is al meerdere malen gevallen, Metallica heeft weken gezwoegd aan een mix, velen denken dat het belangrijk is om een zo goed mogelijk product af te leveren, ...
Beste mensen, ik begrijp waarom jullie dit allemaal aanhalen. Mijn respect voor diegenen die dit allemaal in de praktijk kunnen brengen! Ik vraag me echter af, of dit wel stichtende voorbeelden zijn voor een hobbymuzikant als ik. Ik geef namelijk maar zelden iets uit, en dat is ook mijn doel helemaal niet. Mijn doel, net als het doel van velen hier, is om een fijne tijd te hebben bij het muziek maken. En hoe meer ik lees over Bob Katz, over pro-technologie voor de huiskamer, over mixing voor dummies, over room treatement, hoe minder plezier ik heb in dat muziek maken. Ik wordt alleen maar afgeleid van de hoofdzaak.
En OK, zullen velen nu zeggen, dan is dat toch je eigen schuld? Je hoeft je daar toch helemaal niet mee bezig te houden? Wel, dat weet ik. Dat heb ik ook net beseft, en dat was een hele opluchting.
En vandaar ook mijn oorspronkelijke post: ik vermoed dat er velen zijn die zich op dezelfde manier laten verblinden door dingen die voor hun helemaal niet essentieel zijn. Dat er nog hobbymuzikanten zijn die zich verplicht voelen om "het zo goed mogelijk" te doen. En daarbij het plezier verliezen en zich nog schuldig voelen op de koop toe.