welke grafische kaart om 2 schermen op aan te sluiten ?

renaat belgie

Ingeburgerd
hallo mensen ,

welke graphische kaart raden jullie me aan om 2 schermen op aan te sluiten ?

wat zijn jullie ervaringen daarin ? Moet ik een zwaardere voeding in de pc steken ? zijn er haperingen met windows xp ?

mijn doel is op om het ene scherm reason 4.0 te projecteren en op het andere
soundforge , recycle en mijn midiprogrammer van de pcr 300

alvast bedankt voor jullie tips !!!

groeten

Als je niet van plan bent om te gamen, dan hoef je echt geen dikke kaart te hebben. Een simpele voldoet, als ie maar 2 uitgangen heeft (even opletten of je digitale DVI of analoge D-sub nodig hebt voor je schermen, 2x digitaal is natuurlijk het mooist).
Als je niet zo'n zware kaart neemt, hoef je ook geen zwaardere voeding. Haperingen heb je alleen als je 3D-games gaat spelen, dan. Op 2 schermen projecteren is verder niet zo bijzonder moeilijk voor de gemiddelde kaart.

Inderdaad, elke grafische kaart met 2 aansluitingen zou voldoen.

Toen ik overstapte op 2 beeldschermen heb ik gewoon de goedkoopste (low-profile) kaart gekocht die ik kon vinden (nVidia Geforce 7100 GS), toen zo'n 60 euro geloof ik.

Enige nadeel is inderdaad dat hij 1 dvi-aansluiting en 1 vga-aansluiting heeft. Ik zou je aanraden om wel een grafische kaart met 2 dvi-aanlsuitingen te nemen (mits je beeldschermen ook dvi hebben natuurlijk, anders 2 vga-aansluitingen). Omdat ik nu 1 van de 2 met een dvi-vga-adapter heb moeten aangesloten zie ik wel kwaliteitsverschil tussen beide beeldschermen.

Succes met je zoektocht.

Enige nadeel is inderdaad dat hij 1 dvi-aansluiting en 1 vga-aansluiting heeft. Ik zou je aanraden om wel een grafische kaart met 2 dvi-aanlsuitingen te nemen (mits je beeldschermen ook dvi hebben natuurlijk, anders 2 vga-aansluitingen). Omdat ik nu 1 van de 2 met een dvi-vga-adapter heb moeten aangesloten zie ik wel kwaliteitsverschil tussen beide beeldschermen.

Succes met je zoektocht.

Idem hier,niet zozeer kwaliteitsverschil, wel andere kleureninstellingen.
Ik krijg ze niet exact gelijk, maar als je doorwerkt zie je daar niks van.
Heb toen een asus kaartje gekocht van 70 euro ofzo, werkt prima.

Als je geen games speelt, kan ik de kaarten van Matrox aanraden. Erg fijne drivers met veel handige instellingen voor meerdere beeldschermen, en zover ik er ervaring mee heb, ook bijzonder betrouwbaar materiaal. Daar zou je bovendien zeker geen nieuwe voeding voor moeten kopen.

Ik heb een ASUS Geforce EN7300GT

very low end, maar passieve koeling dus stil..

die duurdere modellen met passieve koeling zijn veel warmer.

very low end, maar passieve koeling dus stil..

Hier een 8600, ook met passieve koeling. Het enige geluid wat m'n computer mag maken komt door de speakers, dus ga ook gelijk even kijken bij http://ikbenstil.nl/

Een passief gekoelde Nvidia 8600GT kan resoluties aan tot 2560 x 1600. 2d hoef je je echt niet druk te maken welke kaart je neemt.

Overigens ligt het kleurverschil tussen 2 schermen niet alleen aan een DVI to d-sub adapter. Het is in het goedkopere segwent monitoren (en dan bedoel ik niet alleen de b-merken maar ook gewoon de goedkopere modellen van samsung enzo) gewoon vaak kleurverschil tussen 2 panelen.

Als je kleurechtheid wilt moet je simpelweg naar een andere type paneel gaan kijken (lees: duurder en andere technologie zoals PVA panels van Eizo). Enige alternatief is met de kleurinstellingen de schermen zo dicht mogelijk bij elkaar zien te krijgen.

Let ook goed op de resoluties van je schermen en of de videokaart dat ook aankan :)
En natuurlijk ook de refreshrate al je met crt`s werkt.

edit: een zwaardere voeding is niet nodig, mits je een low budget videokaart neemt. Als je geen games speelt heb je namelijk aan een simpel kaartje wel genoeg. Videokaarten voor games vragen behoorlijk wat van je voeding. Het is aan te raden om een passief gekoelde kaart te nemen om je pc zo stil mogelijk te houden.

Laatst gewijzigd:
Mij PC komt uit 2004 met een Matrox kaart voor twee schermen en die voldoet nog prima en bevalt erg goed.

Als je geen games speelt, kan ik de kaarten van Matrox aanraden. Erg fijne drivers met veel handige instellingen voor meerdere beeldschermen, en zover ik er ervaring mee heb, ook bijzonder betrouwbaar materiaal. Daar zou je bovendien zeker geen nieuwe voeding voor moeten kopen.

Matrox maken die grafische kaarten dan?
Ik ken ze alleen van van die extreem dure beeldbewerkingskaaten van een paar K.

Matrox maken die grafische kaarten dan?
Ik ken ze alleen van van die extreem dure beeldbewerkingskaaten van een paar K.

Check hun site maar eens:
http://www.matrox.com/graphics/en/solutions/media_creation/

In het verleden (zij waren dacht ik zo'n beetje de eersten met dual-head) maakten ze al reclame specifiek voor onder andere audio-producing met support voor meerdere beeldschermen.

P.S. Ik heb zelf ook een Matrox G550 dual-head. Die stamt ook nog uit de tijd dat geen ander merk dat had, en werkt nog steeds prima.

Check hun site maar eens:
http://www.matrox.com/graphics/en/solutions/media_creation/

In het verleden (zij waren dacht ik zo'n beetje de eersten met dual-head) maakten ze al reclame specifiek voor onder andere audio-producing met support voor meerdere beeldschermen.

P.S. Ik heb zelf ook een Matrox G550 dual-head. Die stamt ook nog uit de tijd dat geen ander merk dat had, en werkt nog steeds prima.

Whahahaa wat een meesterlijk spul!
Had het nog nooit gezien maar ziet er goed uit!!
Thanks!

Inderdaad, elke grafische kaart met 2 aansluitingen zou voldoen.

Toen ik overstapte op 2 beeldschermen heb ik gewoon de goedkoopste (low-profile) kaart gekocht die ik kon vinden (nVidia Geforce 7100 GS), toen zo'n 60 euro geloof ik.

Succes met je zoektocht.

Je hebt verloop stukjes van dvi naar vga en andersom :biertje:

Ik heb de Matrox P750, prima kaartje alleen niet om te gamen, maar goed dat doe ik dan ook eigenlijk nooit. Kaartje is ook al wel weer een beetje ouder natuurlijk.

Back